• Anonym (Jag undrar)

Har andelen narcissister ökat?

Hej, 

På senaste tiden har jag hört om väldigt många 20-40 åringar som beskriver sin man/fru/sitt ex som narcissist.

Jag själv är i det åldersspannet, men i mina föräldrars generation har jag bara sett/hört om ett fåtal narcissister. 

Har det blivit vanligare att vara narcissist eller har människor fått en vana att stämpla varandra som narcissister? Eller är det bara att jag inte känner lika många 40+ personer som 20-40 åringar som får mig att tro att det blivit vanligare med narcissism? 

• Svar på tråden Har andelen narcissister ökat?
  • Anonym (ff)

Känns så, se bara på alla som envisas med att högljudd köra sina mobiltelefonsamtal med högtalare så alla kan höra. Riktigt narcisistbeteende.

• Jimmy75

Det har gått hype i att prata om begreppet och då skiljer de som pratar om det ofta inte på mellan "person med narcissistiska drag" och "person med narcissistisk personlighetsstörning". Det förstnämnda är ganska vanligt jämfört med de som har diagnosen. Ju mer det pratas om ett begrepp, desto mer vattnas det också ur och tröskeln för att inkluderas i kategorin sänks, i kombination med att ju mer belastande och komplicerad omvärld och tillvaro, desto mer framträder beteende och drag som inte är prosociala eftersom vår förmåga att övervaka och självreglera våra beteende, som är en högre kognitiv funktion, försämras av stress och ökad belastning.

• Anonym (Ja)

Ja det tror jag definitivt. Människor i allmänhet är mycket mer självupptagna och självcentrerade än för 40 år sedan. Allt är mycket mer individualistosetts nu än förut och i o med det så har dessa beteenden lättare att slå rot.

• Anonym (Ja)
    Anonym (Ja) skrev 2025-08-05 03:14:27 följande:

Ja det tror jag definitivt. Människor i allmänhet är mycket mer självupptagna och självcentrerade än för 40 år sedan. Allt är mycket mer individualistosetts nu än förut och i o med det så har dessa beteenden lättare att slå rot.

* individualiserat skulle det stå.
  • Meddelande borttaget
  • Lynx123

Stämpel-trend! Tror inte att alla förstår att det är en diagnos som endast kan ställas av kvalificerade personer.

• Jimmy75
    Lynx123 skrev 2025-08-05 07:49:24 följande:

Stämpel-trend! Tror inte att alla förstår att det är en diagnos som endast kan ställas av kvalificerade personer.

VA!? Räcker det inte att ta selfies och prata i högtalartelefon i kollektivtrafiken? 😂

ibland konstateras ju att det är brist på kvalificerad vårdpersonal men nu har jag hittat var alla håller hus. De blev kidnappade av aliens och inkastade på FL 😄
  • Lynx123
    Jimmy75 skrev 2025-08-05 07:58:49 följande:
    VA!? Räcker det inte att ta selfies och prata i högtalartelefon i kollektivtrafiken? 😂

ibland konstateras ju att det är brist på kvalificerad vårdpersonal men nu har jag hittat var alla håller hus. De blev kidnappade av aliens och inkastade på FL 😄
    Eller hur! 🤪
  • Anonym (Egoistiska)

Folk har blivit mycket mer egoistiska och som en följd av det har folks narcissism ökat, Att t.ex lägga ut mängder med selfies på sociala medier är inget annat än narcissism. Det har varit trend nu i snart 30 år att bara tänka på och satsa på sig själv och inte bry sig om andra, därför är det logiskt att folks narcissistiska drag ökar. Som tur är börjar det vända nu.

• Anonym (Keop)

Nej, antalet narcissister har inte ökat. Men det går mode i ord och nu är det modernt att kalla egoistiska skitstövlar för narcissister. De som använder ordet vardagligt tänker nog inte på att det egentligen är ett medicinskt begrepp. 

Svar på tråden Har andelen narcissister ökat?