• Anonym (Jag undrar)

Har andelen narcissister ökat?

Hej, 

På senaste tiden har jag hört om väldigt många 20-40 åringar som beskriver sin man/fru/sitt ex som narcissist.

Jag själv är i det åldersspannet, men i mina föräldrars generation har jag bara sett/hört om ett fåtal narcissister. 

Har det blivit vanligare att vara narcissist eller har människor fått en vana att stämpla varandra som narcissister? Eller är det bara att jag inte känner lika många 40+ personer som 20-40 åringar som får mig att tro att det blivit vanligare med narcissism? 

• Svar på tråden Har andelen narcissister ökat?
  • Anonym (J)
    Anonym (Frida) skrev 2025-08-05 12:28:04 följande:

Kanske har en del egoistiska beteenden ökat men personer med narcissistisk personlighetsstörning är förmodligen inte jättemycket större idag än för några år sedan. Möjligtvis är det kanske en viss ökning i antalet diagnoser som ställs eftersom psykiatriker har blivit bättre på att snappa upp dessa drag.

Vissa ord går i trender och används felaktigt. Narcissism, trauma, dissociation, ångest är såna ord. Att vara egocentrisk är inte detsamma som att vara narcissist, att ha haft ett "awkward moment" är inte ett trauma, att dagdrömma är inte att dissociera, att vara lite nervös är inte detsamma som att ha ångest.

Är väl bara ren okunskap 
  • Anonym (Frida)
    Anonym (J) skrev 2025-08-05 12:31:27 följande:

Fast, alltså.

Ordet ångest kan man väl använda.   En stor skillnad mellan att vara lite nervös för tdx en redovisning och ren och skär panikångest där man sitter och skakar och gråter och bankar huvudet i väggen för man är less på allt 

Det tror jag de flesta ändå har koll på 

Nja, jag har hört alltför många säga exempelvis "jag får sån ångest av att åka karusell" när de egentligen menar att det känns pirrigt. Eller "jag har världens största ångest inför dejten imorgon", när de egentligen menar att de är förväntansfulla. Då används ångest verkligen fel. Ångest innebär att man bara vill fly därifrån och går omkring med en känsla av att något är allvarligt fel. Att vara lite nervös och spänd är en annan sak.
  • Anonym (J)
    Anonym (Frida) skrev 2025-08-05 12:34:25 följande:
    Nja, jag har hört alltför många säga exempelvis "jag får sån ångest av att åka karusell" när de egentligen menar att det känns pirrigt. Eller "jag har världens största ångest inför dejten imorgon", när de egentligen menar att de är förväntansfulla. Då används ångest verkligen fel. Ångest innebär att man bara vill fly därifrån och går omkring med en känsla av att något är allvarligt fel. Att vara lite nervös och spänd är en annan sak.

Jag sitter ju tyvärr med den erfarenheten själv med den panikångesten jag beskrev. Men så är det inte längre.

Det kan ju vara okunskap. Men jag kan dock också slänga med det ordet på exakt det viset, det har nog blivit ett sådant ord som man slänger med. 

Lite hånande kanske mot de som har vidrig ångest men som sagt jag har själv haft det och jag tar inte åt mig om nån säger så ändå. För jag vet vad riktig ångest är 

• Anonym (J)

Jag säger det nästan varje dag. Kanske för jag kommit över den där perioden där jag hade riktig. Jag ser lättare på det.

• Anonym (J)

Men jag märker också att ordet används mer, precis som ordet pucko, mongo , luffare osv förr, de användes också fel 

• Anonym (J)

Men absolut , det är fel egentligen. Men för mig är det en avdramatisering

ursökts många inlägg 

• Anonym (Frida)
    Anonym (J) skrev 2025-08-05 12:39:13 följande:

Jag sitter ju tyvärr med den erfarenheten själv med den panikångesten jag beskrev. Men så är det inte längre.

Det kan ju vara okunskap. Men jag kan dock också slänga med det ordet på exakt det viset, det har nog blivit ett sådant ord som man slänger med. 

Lite hånande kanske mot de som har vidrig ångest men som sagt jag har själv haft det och jag tar inte åt mig om nån säger så ändå. För jag vet vad riktig ångest är 

Jag tror också att det är okunskap. Om ett ord slängs omkring hur som helst så är det inte konstigt om det är många som inte vet vad riktig ångest innebär.

Precis som "cp" var ett skällsord när jag var ung, som skulle betyda att någon var dum i huvudet. Cp-skada har ingenting med att vara ointelligent att göra, men än idag händer det att jag hör vuxna människor som tror att cp är synonymt med "utvecklingsstörd" eller "efterbliven".
  • Anonym (Egoistiska)
    Anonym (Keop) skrev 2025-08-05 11:56:02 följande:

Nej, antalet narcissister har inte ökat. Men det går mode i ord och nu är det modernt att kalla egoistiska skitstövlar för narcissister. De som använder ordet vardagligt tänker nog inte på att det egentligen är ett medicinskt begrepp. 

Många har blivit så pass egoistiska att de kan betraktas som narcissistiska, då de utvecklat egenskaper som kännetecknar narcissisters.
  • Ikaros12

Jag tror att vi människor är bättre än vad vi någonsin varit i relation med andra. Vi har mycket mer kunskap nu. Tyvärr tror jag däremot att vi blivit mer och mer individuella och det kan vara väldigt bra om man samtidigt lär sig att respektera andra. Jag tror dock att det är många som växer upp idag som blir lyfta på en piedestal och aldrig möter motstånd, eller som på olika sätt får lära sig att det är så otroligt viktigt att vara självständig. Märker att många tänker olika om vikten av detta. Men jag tror att vi människor mår väldigt bra av att leva i samspel med många människor och känna att man bidrar. Vikten av att en by formar ett barn. Att lära sig att det finns andra människor vars känslor är lika viktiga som mina och att jag behöver förhålla mig till dem, på samma sätt som mina känslor är lika viktiga som deras. Individualiseringen skapar lätt skyddsmekanismer som är toxiska för sin omgivning. Istället behöver jag bidra på olika sätt, för att inte bara andra ska må bra, utan även för att jag i ska må bra. Jag tror därför att vi inte har massa narcissister, men att det är många som är toxiska i relationer i dag. På 80-talet då solidaritet var ett fint ord fanns en mycket större förståelse för andra. Det märker jag skillnad på sedan jag växte upp. Nu pratar jag inte ekonomi, utan hur vi ser på relationer med andra och på vårat eget förverkligande.

Om vi idag skulle använda den kunskapen som finns kring vad vi mår bra i relation med andra. Inte bara vad jag som person mår bra av, utan vad jag ska bidra med för att andra ska må bra. Så skulle vi ha en fantastisk värld. På 80-talet fanns inte alls den kunskapen som vi har i dag. Men betydligt många fler känner sig ensamma och deprimerade i dag än på 80-talet.

• Jimmy75
    Anonym (Frida) skrev 2025-08-05 12:28:04 följande:

Kanske har en del egoistiska beteenden ökat men personer med narcissistisk personlighetsstörning är förmodligen inte jättemycket större idag än för några år sedan. Möjligtvis är det kanske en viss ökning i antalet diagnoser som ställs eftersom psykiatriker har blivit bättre på att snappa upp dessa drag.

Vissa ord går i trender och används felaktigt. Narcissism, trauma, dissociation, ångest är såna ord. Att vara egocentrisk är inte detsamma som att vara narcissist, att ha haft ett "awkward moment" är inte ett trauma, att dagdrömma är inte att dissociera, att vara lite nervös är inte detsamma som att ha ångest.

Exakt så....lika lite som att man har en depression bara för att man är ledsen över att ens hund har dött - det är en normal reaktion på en stark händelse, inget annat.
Svar på tråden Har andelen narcissister ökat?