Inlägg från: En glad tjej |Visa alla inlägg
  • En glad tjej

Ni 45+ (biologiska kvinnor, i heterorelationer), använder ni preventivmedel?

Fjäril kär skrev 2025-08-05 13:02:20 följande:

Jag är också 47 men jag år sterilserad sedan jag var 35 så den delen är avklarad. 

Så länge du har regelbunden mens är chansen alltid möjlig att du kan bli gravid. Det finns en hel del kvinnor som blivit spontant gravid kring 50 och även några som lyckats planera en graviditet... 

Så gå till gyn.  Kanske en spiral kan vara något. Den tar även hand om eventuella besvär om klimakteriet skulle dyka upp 

Jag har haft spiral, kopparspiral var inget för mig då jag blödde i nästan 14 dagar varje gång jag hade mens. Jag har även haft hormonspiral, när jag var runt 30, fungerade bra men jag hade i stort sett ingen sexlust alls. Jag vill helst undvika hormoner så gott det går. 
  • En glad tjej
    Anonym (G) skrev 2025-08-05 13:49:57 följande:

Jag är 46 år och använder inte preventivmedel.
    Men skulle vi få ett tredje barn skulle vi bli glada.
    Jag skulle absolut inte chansa om jag absolut inte ville ha barn.

Han kommer inte i mig och det är inte varje gång vi har sex som vi faktiskt har penetrerande sex. Vi känner att vi är för gamla för barn, jag har två vuxna barn sen innan, han har ett vuxet. Vi hade nog inte orkat med en liten och riskerna med diagnoser och sjukdomar ökar ju med åldern. Jag kanske skulle boka tid hos gyn och kolla hur allt ser ut? Personligen tror jag att risken att bli gravid ät mikroskopisk.
  • En glad tjej
    Anonym (Hormonspiral) skrev 2025-08-05 14:40:24 följande:

Är snart 49. Är inne på min andra hormonspiral. Satte in den första våren 2016. Jag har haft turen att vara en av de där mensen slutade på en gång och har aldrig haft problem med blödningar på 9 år. Det är helt ljuvligt! 

Hade jag inte haft hormonspiral hade det varit kondom som gällde. Avbrutet hade känts alldeles för riskabelt. 

Jag hade också hormonspiral och slapp mens i fem år. Dock dödade den min sexlust och det vill jag inte uppleva igen. Jag tror inte chansen är så stor att jag blir gravid, jag har haft avbrutet sex i flera år nu, jag tror inte jag är så jättefertil längre, om jag ska vara ärlig.
Svar på tråden Ni 45+ (biologiska kvinnor, i heterorelationer), använder ni preventivmedel?