• Anonym (M)

Blåsljud på hjärtat hos barn

Var hos läkaren med barnet på 2 år för uvi. Läkaren upptäckte ett blåsljud på hjärtat något som aldrig hörts tidigare vid undersökningar o ska skicka en remiss för att kolla. Han sa att det är vanligt hos små barn. Kan det vara uppstå o sen försvinna? Någon som vart med om liknande?

• Svar på tråden Blåsljud på hjärtat hos barn
  • Anonym (Sigrid)

Förmodligen är det medfött och kan ha varit så dovt att det inte upptäckts förrän nu.

Mitt blåsljud upptäcktes när jag var 20 och hade fått mitt första barn... det är ett klaff-fel som jag är född med.  Idag är jag snart 48 och lever med detta fortfarande. Undersökningar har gjorts men dom gör inget åt det. 

Många blåsljud läker ut av sig själv när man växer upp och andra kan leva med det som jag gör och några få kan behöva en operation. 

• Anonym (M)
    Anonym (Sigrid) skrev 2025-08-05 16:43:46 följande:

Förmodligen är det medfött och kan ha varit så dovt att det inte upptäckts förrän nu.

Mitt blåsljud upptäcktes när jag var 20 och hade fått mitt första barn... det är ett klaff-fel som jag är född med.  Idag är jag snart 48 och lever med detta fortfarande. Undersökningar har gjorts men dom gör inget åt det. 

Många blåsljud läker ut av sig själv när man växer upp och andra kan leva med det som jag gör och några få kan behöva en operation. 

Vad jag läst så kan blåsljud komma vid tex infektion mm eller barn som växer. Jag fattade det som att blåsljud kan komma och behöver inte va medfött?
  • Anonym (Olympia)

När jag var fem år gammal upptäckte läkare att jag hade blåsljud.
    Troligtvis orsakat av en halsfluss.
    Jag är nu över 60 år och har fortfarande blåsljudet kvar och jag har aldrig haft någon känning av det.

• Anonym (Py)

Mitt blåsljud upptäcktes när jag var tonåring, och detta tror man att jag haft sen födseln. Min dotters upptäcktes i tvåårsåldern, också detta tror man att hon haft sen födseln. 

Ingen av oss har något problem med våra blåsljud, och båda har kvar dem. 

• Anonym (Roger)

Vår son hade det. Berodde eventuellt på att några delar av hjärtat ännu inte vuxit ihop, ungefär som fontanellen på huvudet. Det växte ihop och han är 47 år idag.

Svar på tråden Blåsljud på hjärtat hos barn