• Anonym (Funderar)

Hur litet kan man bo med två barn?

Jag är på väg att separera från barnens pappa. Jag kommer sannolikt att flytta och undrar hur litet man egentligen kan bo med två barn, 6 och 10 år. Som det verkar kommer jag att ha råd med en liten tvåa, på cirka 40-45 kvm. Barnen skulle i så fall få dela sovrum och jag skulle få sova i bäddsoffa i vardagsrummet. Är det möjligt med barn?

• Svar på tråden Hur litet kan man bo med två barn?
  • Anonym (Malin)

Det är klart att det är möjligt, men inte optimalt... Vad är alternativet?
    Hur är utomhusmiljön? Finns det uteplats eller balkong? En trevlig gård att "hänga" på?

• Anonym (Funderar)
    Anonym (Malin) skrev 2025-08-05 17:11:01 följande:

Det är klart att det är möjligt, men inte optimalt... Vad är alternativet?
    Hur är utomhusmiljön? Finns det uteplats eller balkong? En trevlig gård att "hänga" på?

Alternativet är att flytta ut från stan vilket försvårar umgänge med barnen. De går i skola i stan nu och speciellt den äldsta som just kommit in på sin drömskola, kommer inte att byta.

De flesta lägenheter saknar balkong och uteplats. Däremot mycket grönytor runt om. Nära till skolor, t-bana och alla kompisar. 
  • Anonym (litet)

Jag har bott på 28 kvadrat med två barn på heltid i de åldrarna. Jag har bott i flera lägenheter på mellan 25 och 65 kvadrat när barnen var mellan 2 och 13. Oftast har det handlat om andra saker än antalet kvadratmeter om det har fungerat mer eller mindre bra, lägenheternas planlösning har tex varit viktigare än kvadratmetrarna.

Just i den åldern, när äldsta var mellan ca 10 och tills vi flyttade in i ett lite större hus när hon var 13, så var det jag och liten som delade rum istället för barnen. Det är just i den åldern bet börjar kännas viktigt för dem att ha "sitt eget" och inte behöva dela just sovplatser med småsyskon, även om "det egna" är en vrå i vardagsrummet.

• Anonym (Funderar)
    Tow2Mater skrev 2025-08-05 17:33:41 följande:

Det borde väl funka. Men skaffa ingen katt, eller hund....

Haha, vi är alla väldigt allergiska så det kommer inte på fråga!
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (litet) skrev 2025-08-05 17:30:41 följande:

Jag har bott på 28 kvadrat med två barn på heltid i de åldrarna. Jag har bott i flera lägenheter på mellan 25 och 65 kvadrat när barnen var mellan 2 och 13. Oftast har det handlat om andra saker än antalet kvadratmeter om det har fungerat mer eller mindre bra, lägenheternas planlösning har tex varit viktigare än kvadratmetrarna.

Just i den åldern, när äldsta var mellan ca 10 och tills vi flyttade in i ett lite större hus när hon var 13, så var det jag och liten som delade rum istället för barnen. Det är just i den åldern bet börjar kännas viktigt för dem att ha "sitt eget" och inte behöva dela just sovplatser med småsyskon, även om "det egna" är en vrå i vardagsrummet.

Problemet är att de här lägenheterna är öppna mellan vardagsrum och kök och då blir i princip hela lägenheten det stora barnets del. Annars är det en rätt klok idé, inte minst om man har en våningssäng med bredare underslaf till den vuxne. 
  • Fjäril kär
    Anonym (Funderar) skrev 2025-08-05 17:37:37 följande:
    Problemet är att de här lägenheterna är öppna mellan vardagsrum och kök och då blir i princip hela lägenheten det stora barnets del. Annars är det en rätt klok idé, inte minst om man har en våningssäng med bredare underslaf till den vuxne. 
    Då får man vara innovativ och leta smarta lösningar.  Tex med bokhylla som kan vara avskiljare och kan göra ett hörn mer privat. Sätta upp skenor eller spiraler och hänga draperier som går att dra för lite här och där.  Etc etc..

Googla lösningar på compakt living tex så får du massa tips på hur man skapar små privata utrymmen 
  • Mantrasina
    Anonym (Funderar) skrev 2025-08-05 17:37:37 följande:
    Är väl bättre att tänka tvärtom, att sovrummet blir stora barnets och vardagsrummet blir förälder+småsyskons, gärna med hjälp av rumsavdelare och lite allmän kreativitet. 
  • Anonym (Separerad)

När jag och barnens pappa separerade förra våren flyttade vi till en tvåa på 58kvm. Barnen (mellanstadieålder) fick sovrummet (de hade varsin säng) och jag en bäddsoffa i vardagsrummet. I våras fick vi ett förstahandskontrakt på en trea. Barnen har varsitt rum och jag har en säng (plus soffa) i vardagsrummet. 

• Anonym (Funderar)
    Mantrasina skrev 2025-08-05 19:30:34 följande:
    Är väl bättre att tänka tvärtom, att sovrummet blir stora barnets och vardagsrummet blir förälder+småsyskons, gärna med hjälp av rumsavdelare och lite allmän kreativitet. 
    Sovrummet i de här lägenheterna är stort nog för att göra två små rum. Det ena får dock inget fönster. Det är inte stora rum, men loftsäng, skrivbord och förvaring får plats. Är det ok att ett barn får ett rum utan fönster?
Svar på tråden Hur litet kan man bo med två barn?