Anonym (Roger) skrev 2025-08-06 17:09:07 följande:
Jag önskade att fler tänkte till som faktiskt skaffar barn. Har man inte råd att ha tillräckligt utrymme, så ska man inte ha flera barn.
Det är ett helvete med dessa som flyttar in i trånga lägenheter med massa barn. Har bott i både treor och tvåor. Där detta inträffat. Och det blir en fruktansvärd boende miljö.
Rent hälsomässigt kan det heller aldrig vara bra för just barn. Som stojar och lever mycket, och har ett behov av att kunna leka fritt. Vuxna är lite skillnad eftersom dom sällan "leker" och springer omkring mycket i en lägenhet.
Bästa är radhus/villor om man har råd med det. Då har man ju tomt oftast. Ska man bo i lägenhet krävs oftast bättre utrymme/boyta.
Fruktansvärd boendemiljö? Vi bor i en trea idag med barnen. Ingen lider. Det finns stora ytor att leka på och framförallt finns det stora lekparker och skogsområden direkt utanför dörren. Det är ett högst medvetet beslut att inte köpa hus. Vi har råd att köpa hus, men vill inte. Det beslutet fattade vi så fort vi fick barn.
Att inte tänka som du är inte samma sak som att tänka fel!
Anonym (Roger) skrev 2025-08-06 17:29:44 följande:
Har gått alldeles utmärkt för mig och min fru. Oftast vet man ju om man skaffar fler barn. Att det både kommer kosta mer och att man kommer behöva större utrymme.
Tyvärr är det alldeles för många som inte gör det, det är helt uppenbart. Knappast så man tänkt på barnens bästa
Ett annat problem är att kvinnor oftast förlitar sig lite väl på mannens ekonomi och pengar. Sedan när det blir skilsmässa/separation hamnar dom i ekonomiska svårigheter likt TS. Man har inte råd. Finns ju kvinnor som inte har ekonomi att skilja. Medans det såklart är fruktansvärt. Måste man fundera lite på hur mycket kvinnan försatt sig själv i den situationen.
Men tack vare mer jämställdhets arbete. Verkar det som yngre generationer börjar tänka till lite. Och fundera mer på vad dom förlorar ekonomiskt om dom gifter sig/skaffar barn etc. Om mannen kan tänka sig kompensera för det. Annars hamnar man lätt i en beroendesituation hos mannen, s.k. kvinnofälla.
Om du dessutom säger saker förändras, är det väl en rimlig sak att ha i åtanke, att man kanske inte kommer leva tillsammans hela livet ut. Buffert och sparade pengar är guld i en sådan situation etc.
Vilken tur att jag tjänar väldigt bra och dessutom har en egen ekonomi i vår relation, så att jag utan problem kan lägga omkring 4 mille på en bostad själv.