• Anonym (SJ)

Bråck njurartär

Jag har fått reda på efter röntgen av annan orsak att jag har ett bråck på njurartären. Vården säger det är ingen fara men jag har hälsoångest och är livrädd. Tror det kommer brista när som helst. Är det någon mer som har denna typ av bråck eller känner nån? Jag går under av ångest klarar knappt att göra nåt

• Svar på tråden Bråck njurartär
  • Jimmy75

Finns det möjlighet att få någon second opinon? Tänker att fler av varandra oberoende svar från sakkunniga möjligen kan lugna dig, om det nu inte är så att du redan från början och i grunden har en ångestproblematik eller känslighet för såna här saker och därför lätt drabbas av den typen av tankar.

• Anonym (SJ)

Tack Jimmy75, är så tacksam att du svarade.  det är inte så lätt att få second opinion. och ja jag är en väldig ångestproblematik

• Jimmy75
    Anonym (SJ) skrev 2025-08-05 21:38:50 följande:

Tack Jimmy75, är så tacksam att du svarade.  det är inte så lätt att få second opinion. och ja jag är en väldig ångestproblematik

Jag kan tyvärr absolut ingenting om bråcket du beskriver men förstår ju att en sån sak oroar dig. Frågan är ju då också om det egentligen kommer hjälpa dig så mycket med en second opinion.

Det är nog snarare din grundläggande känslighet och benägenhet att få ångest som du behöver hjälp med att lära dig hantera.

• Anonym (SJ)
    Jimmy75 skrev 2025-08-05 21:46:17 följande:

Jag kan tyvärr absolut ingenting om bråcket du beskriver men förstår ju att en sån sak oroar dig. Frågan är ju då också om det egentligen kommer hjälpa dig så mycket med en second opinion.

Det är nog snarare din grundläggande känslighet och benägenhet att få ångest som du behöver hjälp med att lära dig hantera.

Jo det är ju så. tyvärr har jag inte fått någon terapi att få mig att förstå hur jag ska hantera ångesten utan den härjar helt fritt och ifrågasätter om läkare har koll på sånt här ovanligt bråck osv osv

Tusen tack för ditt engagemang 💚
  • Jimmy75
    Anonym (SJ) skrev 2025-08-05 22:20:30 följande:
    Jo det är ju så. tyvärr har jag inte fått någon terapi att få mig att förstå hur jag ska hantera ångesten utan den härjar helt fritt och ifrågasätter om läkare har koll på sånt här ovanligt bråck osv osv

Tusen tack för ditt engagemang 💚
    Fy vad jobbigt och uttröttande det låter.
  • Anonym (SJ)
    Jimmy75 skrev 2025-08-05 22:42:44 följande:
    Fy vad jobbigt och uttröttande det låter.

Ja det är så tufft. 

har du mentala utmaningar?

• Jimmy75
    Anonym (SJ) skrev 2025-08-05 23:16:32 följande:

Ja det är så tufft. 

har du mentala utmaningar?

För egen del menar du? Ja, en del, men jag tänker att det har nog de flesta som är en bit upp i vuxen ålder. För tydlighets skull är det nu mina egna utmaningar jag förminskar, inte dina.
  • Anonym (SJ)
    Jimmy75 skrev 2025-08-05 23:37:39 följande:
    För egen del menar du? Ja, en del, men jag tänker att det har nog de flesta som är en bit upp i vuxen ålder. För tydlighets skull är det nu mina egna utmaningar jag förminskar, inte dina.
    okej tack, det är väldigt ödmjukt av dig. Jag frågade eftersom du verkar ha koll 
  • Jimmy75
    Anonym (SJ) skrev 2025-08-06 07:09:14 följande:
    okej tack, det är väldigt ödmjukt av dig. Jag frågade eftersom du verkar ha koll 
    Har nog med andra saker att göra 🙂
Svar på tråden Bråck njurartär