• Anonym (N)

Alkohol

Min sambo tar till alkohol allt för ofta, och jag börjar bli väldigt trött på det. Han tycker inte att det är några problem att han dricker. Det han inte ser är att han prioriterar bort annat för att kunna dricka/vara för sig själv. Hur ska man hantera detta, om inte enda utvägen är att separera. Hur ska man förändra någon som själv inte vill förändras?

• Svar på tråden Alkohol
  • Anonym

Beställ tid på familjerådgivning

• Anonym (N)
    Anonym skrev 2025-08-05 22:07:57 följande:

Beställ tid på familjerådgivning

Sambon vägrar sånt tyvärr
  • Anonym (C)
    Anonym (N) skrev 2025-08-05 22:06:56 följande:
    Alkohol

Min sambo tar till alkohol allt för ofta, och jag börjar bli väldigt trött på det. Han tycker inte att det är några problem att han dricker. Det han inte ser är att han prioriterar bort annat för att kunna dricka/vara för sig själv. Hur ska man hantera detta, om inte enda utvägen är att separera. Hur ska man förändra någon som själv inte vill förändras?

Socialstyrelsen anger att allt över 10-11 glas per vecka är riskabelt för hälsan, efter vad jag förstår. Ta upp det med honom. Så att det inte bara är du som "tycker" en massa.
  • Anonym (C)

Motiverande samtal är en teknik för att frilägga konsekvenserna av ett beteende på längre och på kortare sikt. Man undersöker förbehållslöst, t.ex. vad som också är bra med drickandet, vad personen vinner med det.  Många alkoholterapeuter använder det. 

• Anonym (C)

Kan vara bra att veta att ungefär var 20'e man så småningom får problem med alkohol. Inte så att de sitter på parkbänken men så att deras sociala liv blir dåligt på olika sätt. 

Svar på tråden Alkohol