Vaccinera katt?
Måste man vaccinera sin kattunge? När jag växte upp hade vi tre katter som alla levde länge. Har ingen uppfattning att man vaccinerade sina katter då. Någon som vet hur vanligt kattpest är? Hur gör ni kattägare?
Måste man vaccinera sin kattunge? När jag växte upp hade vi tre katter som alla levde länge. Har ingen uppfattning att man vaccinerade sina katter då. Någon som vet hur vanligt kattpest är? Hur gör ni kattägare?
Är 90 ditt födelseår? I så fall var det vanligt att vaccinera katter när du växte upp. Det kan ju ha varit något som dina föräldrar skötte och att det därför inte fastnat i minnet. Eller så var din familj lite gammaldags.
Hur som helst så förstår jag inte varför man skulle låta bli att vaccinera. Jämfört med mat, toalettsand och försäkring är det väl ingen stor kostnad?
Vaccin är en billig livförsäkring. Kattpest och parvo är ganska ovanligt (för att folk blivit bättre på att vaccinera) men det förekommer och katterna blir oerhört sjuka av det. Kattpest är nästan alltid dödligt. Kattsnuva däremot är mycket vanligt förekommande och kan bli allt från en lindrig förkylning till extremt svår sjukdom som även kan bli kronisk.
En vaccination kostar runt 500 kr, två gånger första året (och det bör vara gjort redan hos uppfödaren) och därefter en gång per år. Att ha katten inlagd på djursjukhuset kostar 50 000 eller mer om den blir riktigt sjuk. Är det verkligen något man vill chansa på?
Man bör också tänka på att de flesta försäkringsbolag nekar ersättning för i alla fall parvo och kattpest om man inte vaccinerat katten.
Klart som fan att man ska vaccinera. Precis som vi vaccinerar barn mot mässling, trots att det är ovanligt.
Folk tog ju inte hand om sina katter ordentligt förr. Men vi vet ju bättre idag. Det är bara dumsnålt att inte vaccinera.
Du vet väl också att din katt enligt lag ska vara id-märkt och registrerad hos Jordbruksverket?
Självklart vaccinerar jag! Kattungen har ju redan fått första sprutan vid vetbesiktningen innan leverans vis 12 veckor. Jag tog in en hemlös kattunge med kattsnuva och det var knappt han överlevde så vaccin är ett måste för att både bespara katten lidande och slippa stora veterinärkostnader. Vaccin kostar ju nästan ingenting med tanke på vad kostnaderna blir om den blir sjuk.
Vad är orsaken till att du funderar ?
Folk tog ju inte hand om sina katter ordentligt förr. Men vi vet ju bättre idag. Det är bara dumsnålt att inte vaccinera.
Du vet väl också att din katt enligt lag ska vara id-märkt och registrerad hos Jordbruksverket?
Jag väljer bort att köpa ovaccinerade kattungar. Dels för att inte utsätta katten vi redan har för risk, men framförallt för att det säger åtminstone något om uppfödaren i sig.
Katterna vaccineras sen löpande under livet, ja. Framförallt för att inte bli smittade (särskilt om de går ute i nån mån, men rekommenderas för innekatter också), men också för att kunna lämnas på pensionat etc vid behov.
Min morfar blev 90 och han vaccinerade inte mot polio, mässling mm. Betyder det att jag inte behöver vaccinera min barn?
Jag är från förra årtusendet.
Nej, katter har verkligen inte tagits hand om bra om vi ser det generellt. Miljontals oönskade kattungar av slagits ihjäl eller dränkts eftersom man inte kastrerade katterna. Visste du att buntband också kallas kattstrypare? Du kan ju gissa varför.
Bara de senaste åren har andelen försäkrade katter ökat dramatiskt. (Och då saknar ändå ca 1/5 av dem försäkring även idag.) Katt har inte setts som ett djur man tar till veterinären utan när de blivit sjuka har de fått lägga sig och dö någonstans.
I min barndom (1980-talet) såg jag hur hemska sår alla okastrerade hankatter fick om vårarma. De hade halva öron, massa ärr och skadade ögon mm.
Självklart vaccinerar och registrerar katten.