• Agek

Utåtagerande 7-åring

Behöver råd! Mitt barnbarn är omöjlig hemma hos föräldrarna. Han är stöddig, slåss, spottar mat på dem och kastar saker. Har inte utretts för någon diagnos och sköter sig på alla ställen utom i hemmet. Det här börjar bli ohållbart 😟 Har ni några råd, ni som har samma problem med utåtagerande barn? 

• Svar på tråden Utåtagerande 7-åring
  • Anonym (s)

Så varför är han inte utredd? Andra insatser?

• TvillingmammaVästgöte

Tipsa föräldrarna om föräldrakurs tex Cope via kommunen. Det är jättebra. Vi gick det med våra busiga tvilingar och vi lärde oss massor. Och man lär känna andra föräldrar , det är jättebra. 

• TvillingmammaVästgöte

Om problemen bara visar sig hemma är det troligen föräldrarna som behöer utbildning och inte barnen som behöver utredas. Man bör åtminstone börja där.

• TvillingmammaVästgöte

Det kan också finnas problem i familjen mellan föräldrarna som ingen pratar om , det kan påverka barnen väldigt negativt. Eller att föräldrarna är väldigt stressade. Eller att en förälder mår psykiskt dåligt. 

En ung släkting till mig var mycket utåtagerande, en tid. Det berodde på att hans mamma hade grava psykiska problem. Tex. 

• Anonym (s)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-06 15:22:47 följande:

Om problemen bara visar sig hemma är det troligen föräldrarna som behöer utbildning och inte barnen som behöver utredas. Man bör åtminstone börja där.

Det var vad jag menade med övriga insatser.

Men vissa håller verkligen ihop helt på andra ställen för att bryta ihop hemma, det märks i skolan och andra ställen när mer krav börjar komma in.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (s) skrev 2025-08-06 15:25:37 följande:

Det var vad jag menade med övriga insatser.

Men vissa håller verkligen ihop helt på andra ställen för att bryta ihop hemma, det märks i skolan och andra ställen när mer krav börjar komma in.

Jo , men då bör allt annat uteslutas innan man startar utredning på ett barn. 
  • TvillingmammaVästgöte

När socialen kom hem till min släkting med psykiska problem så höll hon ihop , visade en fin fasad, och sa ingenting om hur dåligt hon mådde, det tror jag är vanligt. 

• Anonym (s)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-06 15:27:24 följande:
    Jo , men då bör allt annat uteslutas innan man startar utredning på ett barn. 
    Tja det skadar inte att rådfråga med tanke på kötider. Det går alltid att säga nej om problemen löst sig om några år när ev utredning skulle starta.
  • Agek
    Anonym (s) skrev 2025-08-06 15:17:45 följande:

Så varför är han inte utredd? Andra insatser?

Ingen ser något problem med honom iom att han beter sig problemfritt annars. Dottern haft ett enda rådgivande samtal med BUP 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (s) skrev 2025-08-06 15:29:30 följande:
    Tja det skadar inte att rådfråga med tanke på kötider. Det går alltid att säga nej om problemen löst sig om några år när ev utredning skulle starta.
    Jag tycker det är fel att utreda ett barn innan man gått föräldrakurs och utrett övriga faktorer. 
  • Anonym (Isabella)

Jag håller med om att tipsa föräldrarna om att gå en föräldrautbildning. Kommunen brukar anordna sådana, eller kunna tipsa om dem. Googla annars!
    Det är viktigt att båda föräldrarna går den tillsammans. Du kanske kan ställa upp som barnvakt, så att de kan gå?

• Anonym (s)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-06 15:41:49 följande:
    Jag tycker det är fel att utreda ett barn innan man gått föräldrakurs och utrett övriga faktorer. 
    Vilket jag inte heller påstått att man ska...
Svar på tråden Utåtagerande 7-åring