• Anonym (Ångest)

Ångrat husköp

fan vet inte var jag ska vända mig med mina tankar. 

Köpt hus som jag känner nu är alldeles för litet. Vi är två vuxna + 1 barn. 
    Det är en enplansvilla med källare 65+65 kvm. Vet inte varför jag inte reflekterade över storleken när vi var på visning eller innan kontraktsskrivning. Jag blev förblindad av att det äntligen dök upp ett hus i området som vi letat i såååå många år och som dessutom var inom vår budget. 

Mår fruktansvärt dåligt över köpet och grämer mig över att vi har lagt mycket pengar för så litet hus. Någon som har positiv erfarenhet av något liknande? 

• Svar på tråden Ångrat husköp
  • Anonym (F)

Det går inte att få allt. Ni ville ha ett hus i ett visst område inom er budget, nu har ni det. Menar du att ni borde väntat in ett större hus inom er budget? Finns de ens? Vad hade varit ett bättre alternativ?

Är huset så litet att det känns obeboligt,  jobba för att sälja det och köpa ett annat hus. Det händer titt som tätt att folk köper bostäder de inte trivs i.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Nico)
    Anonym (Ångest) skrev 2025-08-06 16:40:21 följande:
    Ångrat husköp

fan vet inte var jag ska vända mig med mina tankar. 

Köpt hus som jag känner nu är alldeles för litet. Vi är två vuxna + 1 barn. 
    Det är en enplansvilla med källare 65+65 kvm. Vet inte varför jag inte reflekterade över storleken när vi var på visning eller innan kontraktsskrivning. Jag blev förblindad av att det äntligen dök upp ett hus i området som vi letat i såååå många år och som dessutom var inom vår budget. 

Mår fruktansvärt dåligt över köpet och grämer mig över att vi har lagt mycket pengar för så litet hus. Någon som har positiv erfarenhet av något liknande? 

Låter inte så litet om källaren är inredd.

Bygg ut om det skulle behövas i framtiden.

Eller inred källaren om den inte redan är det.
  • Anonym (Bygg ut)

Bygg ut huset eller lägg till ett uterum för åretrunt bruk när ekonomin tillåter.
    Ni bor där ni vill bo, du har sambo, barn och ett boende som ni klarar av utan att budgeten briser, var nöjd.

• Anonym (Hm)

Går källaren att inreda tro.

• Anonym (165)

TS, är huset endast 65kvm, kanske skrev du fel och det är 165kvm?

• Anonym (Ångest)
    Anonym (Hm) skrev 2025-08-06 17:20:34 följande:

Går källaren att inreda tro.

källaren är redan inredd så totalt blir det 130 kvm men det är bara 1,8-1,9 i takhöjd i källaren. 
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (165) skrev 2025-08-06 17:26:28 följande:

TS, är huset endast 65kvm, kanske skrev du fel och det är 165kvm?

Nej det är 65 kvm bo yta och 65 kvm biyta (källare) 
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (F) skrev 2025-08-06 17:06:40 följande:

Det går inte att få allt. Ni ville ha ett hus i ett visst område inom er budget, nu har ni det. Menar du att ni borde väntat in ett större hus inom er budget? Finns de ens? Vad hade varit ett bättre alternativ?

Är huset så litet att det känns obeboligt,  jobba för att sälja det och köpa ett annat hus. Det händer titt som tätt att folk köper bostäder de inte trivs i.

Ja du har rätt, så säger min man också men det är jag som är så himla negativ. 

större hus i området finns men tyvärr väldigt dyrt, vi hade kunnat bo kvar i lägenheten och sparat i några år till men kände att det är nu vI kan ha nytta av trädgård när vårt barn är litet. 

• Anonym (Ångest)
    Anonym (Blomma) skrev 2025-08-06 17:10:40 följande:

Men huset är ju inom er budget, och ett större hus skulle ju då bli så mycket dyrare. Går det att renovera i källaren så att ni kan utnyttja det utrymmet lite bättre?

Anonym (Blomma) skrev 2025-08-06 17:10:40 följande:

Men huset är ju inom er budget, och ett större hus skulle ju då bli så mycket dyrare. Går det att renovera i källaren så att ni kan utnyttja det utrymmet lite bättre?

Källaren är inredd så den går att nyttja men det är jag som har snöat in mig på att det endast är 65 kvm boarea och tänker mycket på att vi har betalat mycket med avseende på kvadratmeterpriset. 
Svar på tråden Ångrat husköp