Inlägg från: Anonym (Yngre kille) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Yngre kille)

Hur introducera en äldre partner?

Behöver lite hjälp här. 

Jag vill introducera en äldre partner med stor åldersskillnad för mina föräldrar, men jag vet inte hur. De vet om att jag har träffat någon och att det pågått ett bra tag, men de vet inga detaljer kring henne mer än vad hon jobbar med och vad hon heter samt sett bild på henne. 

Hur gör jag det smidigast utan att ge dem
    en chock? Ska jag ta det i etapper eller säga allt på en gång? Smyga in det? Vet ju att de kommer reagera då det är oundvikligt pga att åldersskillnaden är stor. Jag vet att hon är den jag vill leva med, så jag är mån om att de accepterar detta förhållande. 

• Svar på tråden Hur introducera en äldre partner?
  • Anonym (Yngre kille)
    Dexter dot com skrev 2025-08-06 20:23:06 följande:

Om dom sett bild på henne har dom väl redan förstått att hon är äldre än dig eller ser hon mycket yngre ut än vad hon är? Jag hade bara sagt att hon är X år äldre och det är henne jag vill leva med så om ni har åsikter så får ni behålla dom för er själva.

De fattar att hon är äldre än vad jag är, men hon ser faktiskt väldigt mycket yngre ut än sin faktiska ålder. 
  • Anonym (Yngre kille)
    Anonym (What) skrev 2025-08-06 20:34:07 följande:

Det är väl inte princip att bara säga som det är. Förslagsvis vad du skrivit i tråden.

Exempelvis:

"Mamma och pappa. Det är x antal år i åldersskillnad mellan mig och y. Jag vet att hon är den jag vill leva med, så jag är mån om att ni accepterar detta förhållande trots den stora åldersskillnaden. Jag hoppas verkligen vi kan ses över en middag i framtiden så att ni får träffa henne och se hur fantastisk hon är."

Sen tänker jag också att du får acceptera att de har svårt att smälta det, eventuellt. Säg att hon är lika gammal som din egna mamma kan det bli många tankar hos dina föräldrar, ge dem tid. Men säg rakt ut som det är, det är alltid bäst.

Är också nyfiken på hur stor åldersskillnad det är för övrigt.

19 års skillnad 🙈
  • Anonym (Yngre kille)
    Anonym (Donna) skrev 2025-08-06 20:26:57 följande:

Så hur gamla är ni?

Jag är 25 och hon 44. 
  • Anonym (Yngre kille)
    Anonym (Ebbot Lindberg) skrev 2025-08-06 21:06:33 följande:

Med all respekt men det är inte åldersskillnaden i sig som är problemet här utan att du verkar så ovillg att stå upp för er kärlek. 

Om NI två som par inte har några problem med er åldersskillnad borde ni rimligen tillsammans möta dina föräldrar som enade och samstämmigt säga att "ja vi älskar varandra och detta är vår gemensamma önskan att ni respekterar vår åldersskillnad och vilja att leva ihop" 

Du måste steppa upp och vara vuxen här helt enkelt. 

Då har du tolkat mig fel. Jag är inte ovillig att stå upp för vår kärlek, däremot vill jag inte att de bemöter oss illa när de får veta. Jag tänker att det kanske finns bättre och sämre sätt att berätta det på för dem, för berätta ska jag göra. Allt annat är otänkbart. Detta är kvinnan jag tänker leva med. 
  • Anonym (Yngre kille)
    Anonym (Donna) skrev 2025-08-06 20:50:55 följande:
    Jag är tolv år äldre än min partner, men vi är betydligt äldre än er.
    Har själv en son i din ålder och vet ärligt talat inte hur jag skulle reagera om han presenterade en 19 år äldre kvinna som sin "flickvän"...

Det skulle inte vara lätt, så mycket kan jag säga.
    Hur menar du att du hade bemött det då? Hade du kritiserat dem öppet? Ifrågasatt din son? 
  • Anonym (Yngre kille)
    Anonym (Tänk hela vägen) skrev 2025-08-07 07:40:02 följande:

Min vän är 51 och väldigt snygg. Hon hade i ett par års tid en relation med en man som var 35, men han insåg ju när de talade framtid att han en dag ville ha barn och det var ju inte en möjlighet för henne, så där fick de med många tårar avsluta det hela.

Är det verkligen lönt för dig att gå in i detta?

Du verkar inte förstå, jag älskar henne. Jag vet att jag vill leva med henne och inte nån annan. Vi passar verkligen ihop så hon är ingen random kvinna liksom. Sen är hon inte heller en ny bekantskap på något sätt, vi har haft ett förhållande nu i nästan ett års tid. 
  • Anonym (Yngre kille)
    Anonym (Donna) skrev 2025-08-07 15:30:51 följande:
    Jag vet faktiskt inte, och hoppas att jag slipper den erfarenheten.
    Hade ifrågasatt honom men inte i hennes närvaro.

Jag har en son som är 19 år yngre än mig och skulle aldrig någonsin kunna se mig själv  med en man i hans ålder. Det är en son som är äldre än 25-åringen.

Sedan förstår jag inte vad ni kan ha gemensamt, men det är en annan fråga.

Vi har extremt mycket gemensamt, det är egentligen främsta anledningen till att vi är ihop. Tror du att gemenskap handlar om att vara född samma år så har du jävligt fel. 

Hade min mamma hållit på så mot mig hade jag blivit väldigt besviken på henne. 

• Anonym (Yngre kille)
    Anonym (Matilda) skrev 2025-08-07 14:53:39 följande:
    Så kände nog de flesta om personen de var tillsammans med vid 25, oavsett eventuell åldersskillnad. Betyder inte att det kommer hålla för alltid. 
    Jaså? Jag har inte alls känt så med tidigare flickvänner. 
  • Anonym (Yngre kille)
    Anonym (Donna) skrev 2025-08-07 17:40:01 följande:
    Du behöver inte svära åt mig, var det så känsligt det jag sa?

Hur då "hållit på", vad menar du?
    Du vet ju inte ens hur din mamma kommer att reagera, du är rädd av någon anledning... vågar inte berätta.

Är din partner i din mammas ålder?

Nej, de är inte i samma ålder. Min mamma är 14 år äldre. 

Jag syftar på om min mamma hade ifrågasatt och kommit med negativa kommentarer om mitt förhållande. Jag vågar berätta och kommer att göra det också, jag bad bara om tips här på hur jag gör det på smidigast sätt för att undvika att föräldrarna blir negativt inställda. 

Könsligt och känsligt? Jag tycker bara att det är ganska inskränkt att förutsätta att två personer inte har något gemensamt bara för att de inte är i samma ålder. Man kan väl ha liknande personlighet, referensramar, värderingar och kärleksspråk ändå, vilket gör att man klickar? Eller är det bara åldern som avgör hur mycket gemensamt man har enligt dig? 

• Anonym (Yngre kille)
    Anonym (Mamman...) skrev 2025-08-07 18:54:18 följande:
    Vad menar du med hur du ska berätta på smidigt sätt? Det finns bara ett sätt att berätta,  faktum kvarstår hur du än berättar. Om det gällde min son (vilket jag hoppas och tror att aldrig kommer hända) hade det räckt att han undrar om han kan ta med sin nya partner och komma över på en fika så jag får träffa henne.  Flickvän kan du ju inte säga, det skulle låta jättekonstigt. 
    När jag sagt dag och tid som passar hade jag gärna velat att han berättar hennes ålder men med ett tillägg på "glöm åldern, ge henne en chans". 

Jag tänker inte på humor, värderingar,  intressen m.m utan på att när hon var barn fanns inga mobiler m.m. Barnprogram man har gemensamt med jämnåriga, musiken man lyssnade på då, resorna man gjorde, klädstilen, snacket, politiken, viktiga världshändelser och typ miljoner mer saker som ni ALDRIG kan ha gemensamt.  Hade ni varit 40 och 60 hade det varit en annan sak.

Jag som är i hennes ålder ser pojkar i din ålder som..... ja, småpojkar, nästintill barn. Min son är skitsnygg( väldigt lik mig Drömmer) det ser jag ju. Men fortfarande en pojke och ingen man en kvinna i min ålder skulle kunna tända på.

Antar att hon inte har barn själv? Ni kommer ju aldrig få några iaf.

Är rädd att du tar det mer seriöst än vad hon gör. Tror hon innerst inne vet att detta är bara tillfälligt och kör på ett tag. Men det skulle hon givetvis aldrig nämna till dig.

Hon har barn, jo. 

Du kallar dig mogen, men en kvinna som inte kan inse att någon i hennes egen ålder kan attraheras och tända på en man i din sons ålder är ingen jag skulle kalla mogen. Hon har inte förmågan att se utanför sig själv. Och en 25-åring är ingen pojke oavsett vad du tycker. Jag vet 25-åringar som har barn och familj själva. 

Varför skulle hon inte kunna vara seriös med mig? Det vet jag att hon är. Jag är introducerad för barnet och vi har pratat om att flytta ihop. 

• Anonym (Yngre kille)
    Anonym (Donna) skrev 2025-08-08 05:37:08 följande:
    Lycklig för att sonen är lycklig, men med en stark önskan om att han snart hittar någon annan i mer lämplig ålder.
    Skulle nog aldrig riktigt kunna acceptera denna kvinna som är gammal nog att vara min sons mor.

Det skulle vara oerhört besvärligt.
    Men om han verkligen inte attraherades av tjejer i sin egen ålder? Jag talar för egen del nu och jag känner att något fattats när jag dejtat kvinnorna i min ålder. De hqr varit omogna, egocentriska och inte gått att resonera med. Jag känner inte den intellektuella stimulansen heller. Så relationerna har varit ytliga. 
Svar på tråden Hur introducera en äldre partner?