• Candygirl007

Äktenskapsråd

Vad är nyckeln till ett lyckligt äktenskap? Vad är ert bästa råd ?

• Svar på tråden Äktenskapsråd
  • Anonym (Anna)

Mina föräldrar som varit gifta i 56 år säger ungefär så här...

Kommunikation,  tillit, ärlighet, öppenhet, respekt, noll svartsjuka,  separata intressen samt gemensamma intressen , gemensamma värderingar, gemensamma mål i livet, acceptans , attraktion och en stor portion av humor och förlåtelse ...det lägger grunden för att kunna älska varandra i nöden...  När havet stormar fäller man upp sitt jävla paraply och erbjuder skydd istället för att gräla på att partnerns jacka blir blöt... 

Gudarna ska veta att dom inte haft det lätt genom åren och har nog mött alla tänkbara motstånd och prövningar och skilsmässa har aldrig varit ett alternativ för att dom älskat varandra så innerligt. 

• Anonym (R)

Jag tycker att det viktigaste är att balansera krav och förväntningar på partnern med förlåtelse och överseende. Min partner måste vara en stabil länk i kedjan som är vår familj. Annars funkar inte äktenskapet. Men samtidigt är vi alla ofullkomliga och praktisk kärlek i relationen blir därför ofta att bära partnerns svaghet på samma sätt som jag litar på att hon bär min svaghet när jag inte håller måttet.

Så har i alla fall vi fått vårt äktenskap att funka i x antal år nu.

Svar på tråden Äktenskapsråd