• Mololo

BIM september 2025

Hej hoppar in här!

Vi har kört oskyddat sedan januari, men det här blir väl egentligen kanske tredje eller fjärde månaden vi försöker pricka in ägglossning ordentligt! 

Har en ettåring, vill gärna ha syskon innan hen blir två. Både jag och sambon är mellan 35-40, så känner att vi börjar bli lite ?gamla? också, önskar så att det tar sig snabbt. Tog ca ett halvår med förra. Så är ändå lyckligt lottad att det har gått lätt för oss och vet att många får kämpa! Hjärta

Förresten, en fundering. Vid senaste mensen så blödde jag typ två dagar längre än vanligt. Eller typ att det kom lite blod på pappret och behövde trosskydd två extra dagar. Tror ni det påverkar när ägglossningen sker? Liksom om själva blödningen drar ut på tiden att äl sker senare? Eller har det ingen påverkan? 

?-

Lovve123 - 1/9
    Lily96 - 1/9
    Juliflicka - 1/9 
    Lillrömpa - 1/9
    Craigbob - 2/9

Elisand - 2/9
    Aisof - 3/9
    Jullan00 - 6/9
    Rumpetrollet - 9/9
    Skorpan - 9/9
    Mololo - 10/9
    Neksta - 11/9
    Tredje - 11/9
    Errorika - 13/9
    Valentines - 14/9

• Mololo
    Vallmo93 skrev 2025-08-24 09:16:38 följande:

Hej alla, kommer in från Augusti tråden då mensen nu kommit och det inte blev något 💛

Nu 6e försöket efter X-operation i mars där en äggledare togs bort så det börjar kännas tufft att inte få se ett till plus igen. Samtidigt som jag såklart försöker vara hoppfull. Men tror jag kommer försöka ta en liten mer inaktiv roll på FL denna månad, vill dock fortsatt vara med i en bim-lista 😄 

Håller tummarna till alla oss att September kommer med massa plus!! ❤️❤️

Lovve123 - 1/9
    Lily96 - 1/9
    Juliflicka - 1/9 
    Lillrömpa - 1/9
    Craigbob - 2/9
    Elisand - 2/9
    Aisof - 3/9
    Jullan00 - 6/9
    Rumpetrollet - 9/9
    Skorpan - 9/9
    Mololo - 10/9
    Neksta - 11/9
    Tredje - 11/9
    Errorika - 13/9
    Valentines - 14/9
    Vallmo93 - 18/9

Vill bara ge dig lite hopp i att jag gjort samma X-operation, där en äggledare togs bort. Och blev gravid igen efter 5 månaders försök! Därefter har jag fått barn igen och då försökte vi ca 6 månader. Så bara för att man har en äggledare mindre behöver det inte betyda att det påverkar fertiliteten på något sätt då den andra äggledaren kompenserar och fångar upp äggen från båda sidor! Men du har säkert full koll på det också. Ville bara dela med mig av det positiva när det kan kännas som att det aldrig kommer hända.. Hjärta

• Mololo
    Rumpetrollet skrev 2025-08-26 14:02:03 följande:

Jag vill dela med mig av något positivt i allt detta. Jag var på besök hos gyn för ett tag sedan som uppföljning efter senaste avbrytandet. Och det var ett positivt möte i flera bemärkelser. Både var det ett väldigt fint och förstående bemötande och utan att behöva slåss för något så fick vi igenom att göra en del utredningar trots att vi egentligen inte uppfyller kriterierna. Jag kommer också få tidigt ultraljud och Nipt från vården nästa gång jag blir gravid. Hon ingav även hopp vilket gjorde att jag gick därifrån delvis stärkt.

Genom allt jag har gått igenom så har jag fått ett väldigt gott bemötande (såklart lite varierande, men aldrig dåligt i alla fall). Vården har även varit väldigt snabba med tider, undersökningar och remisser när det har behövts. Man läser ju ofta om de som har fått dåliga bemötandet vilket såklart är väldigt beklagligt och inte okej, men jag ville i alla fall dela med mig av min ändå väldigt positiva upplevelse av vården. Tänker att det inte alltid får plats här. 
    Sen tar ju inte ett bra bemötande bort hur jobbigt det är att genomgå missfall och liknande, men det underlättar ju ändå. 

Och nu verkar även ägglossning vara på g, so here we go, nytt försök!

Så fint att du har positiva erfarenheter! Ja som du säger får man ju oftast höra de negativa. Jag har också mest bara positivt att säga om vården. Fick ett X och fick göra operation, men kändes ändå som att det gick bra. Har också blciit lovad och fått göra tidiga ultraljud efter den operationen. Känns skönt att få bekräfta så tidigt!

• Mololo
    hoppas o längtar så skrev 2025-08-26 20:06:36 följande:

Vi har försökt med första i snart 1 år men det vill sig inte och man blir ju så knäckt varje månad.

Hur länge har ni andra försökt?

Försökte 10 månader med första, och då ingick ett utomkvedshavandeskap, operation och borttagning av en äggledare. Andra graviditeten gick på ungrfär 6 månader.

Nu har vi kört oskyddat sen januari men försökt pricka in ägglossning aktivt i typ 4-5 månader.

Positivt äl-test i morse, så nu kör vi!

• Mololo

Min app säger ägglossning i morgon (tempar inte) och tog ett positivt äl-test kl 06 i morse..
    Vi har fått till det både igårkväll och ikväll. Borde man maxa på att köra i morgon också? Eller kan det räcka ändå? Vet inte om jag pallar tre dager på rad haha, blir så mycket schemalagd  ?bebisfabrik? till slut? :)))

• Mololo
    yny skrev 2025-09-02 09:30:03 följande:
    Kom på att jag kanske borde skriva nånting också! 😊 

Denna cykel är försök 2 att få till ett syskon. Är 34 år (35 i januari) så känner mig faktiskt lite stressad vilket såklart är DUMT av så många anledningar.. skäms över att skriva det.

Är mitt i ÄL nu (pos igår på cb digital och även imorse) så BIM bör bli runt 15 september.

Ska bli skönt att få dela resan med likasinnade 🌸

Vi försöker också på syskon och jag är 35! 

känner mig inte superstressad över min ålder, men snarare att jag vill att det ska vara relativt tätt mellan barnen. Syskonet blir 2 år nästa sommar. Har bim den 10onde men kanske vågar testa någon dag tidigare. 

• Mololo
    Hokuspokusan skrev 2025-09-04 13:26:31 följande:
    Har försökt i över ett år nu. 35 år gammal med en 3.5 samt 12 åring. men nu jäklars kom plusset! 
    orimligt taggad men samtidigt nervös. Hur kommer kroppen må ju? Hur kommer jag må? Har vi plats? Jaja. Det tar vi sen. 
    Lovve123 - 1/9 ➕
    Lily96 - 1/9
    Juliflicka - 1/9 ➖
    Lillrömpa - 1/9
    anonym2026 - 1/9
    Craigbob - 2/9
    Elisand - 2/9 ➖
    Aisof - 3/9
    Hokusookusan - 4/9 ➕
    Blomman1997 - 7/9
    Universitetsbebis - 7/9
    Rumpetrollet - 9/9
    Skorpan - 9/9
    Jullan00 - 10/9
    Mololo - 10/9
    Neksta - 11/9
    Tredje - 11/9
    Miniblomma - 12/9
    Qwerty1988 - 12/9
    Errorika - 13/9
    Valentines - 14/9
    Annasandra - 14/9
    Yny - 15/9
    En som längtar 17/9
    Vallmo93 - 18/9
    Elisand - 20/9
    Lunyum - 29/9

stort grattis!!! Hjärta

Ja de där funderingarna har jag också. Är också 35 och försöker på min trea. Orkar man? Har vi plats? Måste vi köpa ny bil? Haha många funderingar. Men det löser sig nog tids nog! 

• Mololo
    Tog ett vanligt rfsu-test i morse (trots endast äl+9) som jag tolkade som negativt. 

Glömde det framme och hittade det nu nästan 3 timmar senare för att kasta det, och det ser ut såhär: 
    (Försöker bifoga bild)

Men visst är det inte att lita på när det är flera timmar gammalt? Tänker att det torkar ihop och kan bildas streck där det egentligen inte ska då? Obestämd

• Mololo
    Anonym (Försökerför2a) skrev 2025-09-06 18:51:10 följande:
    Samma hände mig och jag var faktiskt gravid då, dottern är nu 3 år gammal 🙈👏🏻

Oj ja man vet inte vad man ska tänka! 

köpte ett digitalt testa-tidigt som jag ska ta i morgon tänkte jag? Oskyldig

• Mololo
    isa94 skrev 2025-09-06 20:31:34 följande:
    Åh, haha skönt att det är två till i samma tankar, är 31 och funderar också på bil, får vi plats med tre stolar i bilen, och hur? En framåt, en bakåt och ett babyskydd/en till bakåt sen, haha vi måste även bygga om vinden och inreda den då vårt fjärde sovrum byggde vi bort när stora sonen på 6 år föddes och gjorde en allmän yta/liten tv yta till barnen, i tankar som (ja,ja, när vi behöver ett till rum så kommer vi inte bo kvar här) 

Ja alltså bilen är det som stressar mig mest haha! Den måste man ju verkligen ha redo innan bebis föds. Eget rum och allt det där kan ju vänta till senare. Egentligen behöver vi fixa ny bil redan i höst (typ nu!) men hade ju gärna velat veta ifall det blir något till barn eller inte, innan man bestämmer sig för vilken sorts bil man ska ha. Sen även om man rymmer tre barnstolar så blir det ju knepigt om det äldsta barnet vill ha med kompis hem från skolan, skjutsa kompisar till/från träningar och sånt? det ryms ju liksom ingen mer om hela bilen är full med bilstolar? 

• Mololo
    {#emotions_dlg.flower}
    Qwerty1988 skrev 2025-09-07 07:17:40 följande:

går det lita på testlagrets stickor då ?? ÄL+9 idag

stort grattis!! Hjärta

• Mololo

Lägger in mitt plus i listan.

Lovve123 - 1/9 ➕
    Lily96 - 1/9
    Juliflicka - 1/9 ➖
    Lillrömpa - 1/9
    anonym2026 - 1/9 
    Craigbob - 2/9
    Elisand - 2/9 ➖
    Aisof - 3/9 
    Hokusookusan - 4/9 ➕
    Blomman1997 - 7/9
    Universitetsbebis - 7/9 
    Rumpetrollet - 9/9
    Skorpan - 9/9 ➖
    Lalviv - 9/9
    Jullan00 - 10/9
    Mololo - 10/9 ➕
    Neksta - 11/9
    Tredje - 11/9
    Memmis48 - 11/9
    Miniblomma - 12/9
    Qwerty1988 - 12/9
    Errorika - 13/9
    Valentines - 14/9
    Annasandra - 14/9
    Yny - 15/9
    En som längtar 17/9
    Vallmo93 - 18/9
    anonym2026 - 19/9
    Elisand - 20/9
    Lunyum - 29/9
  • Mololo
    Anonym (Skorpan) skrev 2025-09-07 09:26:30 följande:

En fundering jag har till er som någonsin blivit gravida - är det lite som när man blir kär att man VET när det händer men innan kan man undra ?är det såhär det känns??. Förstår ni vad jag menar? Att i varje väntan på mens så undrar man om det är så det känns att vara gravid men när man väl är det så fattar man att ?jaha det är SÅ det känns!?? Skulle ni säga i efterhand att det var skillnad från en vanlig lutealfas eller inte? 

Hoppas ni gånger med på min (kanske något oklara) jämförelse hahah

Har heller aldrig känt något innan jag plussat, och egentligen heller aldrig före typ två veckor efter bim. Tar ju ett tag innan hormonerna kommer upp på såna nivåer att det skulle påverka måendet så pass att man reagerar på det. Däremot kan jag haft en ?känsla? typ att jag bara VET att det måste tagit sig denna gång, kändes så nu idag när jag skulle ta testet! Det har jag dock haft flera gånger även då jag inte varit gravid så det är väl mest önsketänkande haha.

Anonym (V) skrev 2025-09-07 12:18:55 följande:

ni som har fått plus, fick ni någon nidblödning ? 

Nej det har jag aldrig fått, detta blir min tredje graviditet. 

• Mololo
    Granen123 skrev 2025-09-14 17:14:06 följande:

Jag ska trots denna mensliknande blödning ändock ta ett gravtest om 1-2 dagar för att utesluta att det inte är något som gömmer sig där. Som sagt livrädd för ännu ett X. Skulle det vara så vill jag upptäcka det i tid. Har man väl haft ett X är risken högre än för gemene man att man ska få ett till. Men håll gärna era tummar för negativa tester kommande dagar för min del? siktar och hopppas på bättre lycka i oktober-tråden ❤️ grattis till er alla som plussar och tack för stödet ❤️🙏🏻

Har också en erfarenhet av X, där jag opererade bort en äggledare. Kan säga att jag bara haft ?normala? graviditeter efter det, och inte heller haft svårt att bli gravid trots en äggledare mindre (den andra kompenserar ju). Nu när jag plussade här i september så är det min tredje graviditet efter X:et. Har två friska fullgångna barn och detta blir mitt tredje. Aldrig haft en blödning under någon graviditet eller något annat knas efter X:et. Ville bara dela med mig av att bara för att man drabbats en gång så behöver det absolut inte hända igen, utan det kan gå hur bra som helst. Hjärta

Svar på tråden BIM september 2025