Inlägg från: Rumpetrollet |Visa alla inlägg
  • Rumpetrollet

BIM september 2025

Hej!

Jag hoppar också in här. Fick vad jag i alla fall tror är mens igår. Cykeln verkar inte ha blivit helt normal för det gick bara en vecka från det jag tror var ägglossning till mens. Men kanske inte så konstigt att kroppen inte är helt i fas, är ju bara drygt 4 veckor sedan avbrytandet. Jag håller tummarna att det startar om och blir mer som vanligt igen den här rundan. Jag känner igen er andra här i tråden så ni känner säkert igen mig med. Har försökt med syskon till vårat barn i drygt 2 år och har en ofostrig graviditet/MA, ett till MA och ett avbrytande efter kromosomavvikelser i bagaget. Jag önskar oss alla styrka att orka fortsätta kämpa på i den här frustrerande tillvaron! 

Lovve123 - 1/9

Elisand - 2/9
    Rumpetrollet - 9/9
  • Rumpetrollet
    Errorika skrev 2025-08-22 09:56:08 följande:

Nu börjar de fertila dagarna närma sig och det känns helt ärligt sådär. Fick besked om MA i juli och det här är första cykeln efter en mens. Men själva försökandet som innan MA:t kändes kul och spännande känns hopplöst nu. Det kan ju hända igen att jag får MA eller MF. Och det kan dröja ett år innan jag blir gravid och den stannar eller mer.

Det känns bara som att jag försöker få tillbaka något som gått förlorat 😭 Eftersom MA:t upptäcktes i v 11+ så hade jag verkligen kommit in i att vara gravid och var inskriven hos BM och allt det där. 

Förstår dig! Det är tufft att gå från hopp om att få ett barn till att plötsligt vara tillbaka på ruta 1 igen. Jag har också varit med om samma, tyvärr mer än en gång. Men jag har faktiskt tro på att det blir bra tillslut. Även för dig. Men jag förstår verkligen att det känns tufft att liksom börja om från början. Den där lite naivt positiva inställning som man kan ha från början blir ju liksom spräckt när man behöver gå igenom ett missfall. 
  • Rumpetrollet

Jag vill dela med mig av något positivt i allt detta. Jag var på besök hos gyn för ett tag sedan som uppföljning efter senaste avbrytandet. Och det var ett positivt möte i flera bemärkelser. Både var det ett väldigt fint och förstående bemötande och utan att behöva slåss för något så fick vi igenom att göra en del utredningar trots att vi egentligen inte uppfyller kriterierna. Jag kommer också få tidigt ultraljud och Nipt från vården nästa gång jag blir gravid. Hon ingav även hopp vilket gjorde att jag gick därifrån delvis stärkt.

Genom allt jag har gått igenom så har jag fått ett väldigt gott bemötande (såklart lite varierande, men aldrig dåligt i alla fall). Vården har även varit väldigt snabba med tider, undersökningar och remisser när det har behövts. Man läser ju ofta om de som har fått dåliga bemötandet vilket såklart är väldigt beklagligt och inte okej, men jag ville i alla fall dela med mig av min ändå väldigt positiva upplevelse av vården. Tänker att det inte alltid får plats här. 
    Sen tar ju inte ett bra bemötande bort hur jobbigt det är att genomgå missfall och liknande, men det underlättar ju ändå. 

Och nu verkar även ägglossning vara på g, so here we go, nytt försök!

• Rumpetrollet
    Anonym (anonym2026) skrev 2025-08-26 16:14:10 följande:

Vad skönt att höra en positiv upplevelse. Jag har heller ingen dålig upplevelse även om jag tyckte att det var en lång process för mig. Läste att du behövt gå igenom flera MA och ett ytterligare avbrytande, beklagar verkligen. Får jag fråga om du fick någon hjälp vid ditt andra MA (tidigt ultraljud t.ex.) eller hur det upptäcktes?

Är orolig över att behöva gå igenom samma långa resa med MA igen, särskilt om man behöver gå till minst vecka 10... Kan inte föreställa mig hur det är att uppleva tre första trimestrar om och om igen :(

Håller tummarna för kommande ägglossning!

Förstår din oro! Men man ska ju dock ha en del otur om det ska hända igen, vilket ju uppenbarligen vi har haft, men det behöver ju verkligen inte bli så för dig.
    Vid det andra MA:t gjorde jag ett tidigt ultraljud i typ v 8, men inte via offentliga vården. Där såg vi ett hjärta slå. Så missfallet upptäcktes på kub-ultraljudet. Fostret hade då dött i v 11. Däremot i den tredje graviditet som jag hade nu i vår så fick vi tidigt ultraljud via offentliga vården. Det såg ju också bra ut, så det var ju efter kub och moderkaksprov vi fick det resultatet.
    Ja det har varit tufft att gå alla dessa veckor och jag kan känna att det känns orättvist. Men man ska komma ihåg att det inte är det vanliga, utan det vanliga är ju att det går bra nästa gång. Och på nåt sätt har jag också det hoppet, att det kommer gå bra nästa gång :) 

Jag håller verkligen tummarna för dig med!
  • Rumpetrollet
    Granen123 skrev 2025-09-01 07:41:16 följande:

Hoppar in här i september-tråden. Plussade den 1 augusti som visade sig vara ett utomkvedshavandeskap. Opererade bort min vänstra äggledare för snart 3 veckor sedan. Fick positivt på ägglossningstestet igår. Vi har valt att börja försöka direkt, har inte några större förhoppningar om att det ska gå så snabbt dock.. Tog flera år att få vår första. Är även livrädd att få ytterligare ett X. Men i och med svårigheterna att få vår första och min ålder gör att jag inte vill vänta med att börja försöka. Fick ett oerhört fint stöd i förra tråden när mitt X uppdagades. Känner att jag vill hänga med vidare i höstens trådar och se hur det går för alla och uppdatera hur det går för oss ❤️

Fint att se dig tillbaka! ☺️ Låter ändå som att din kropp har återhämtat sig snabbt trots allt. Förstår att oron finns där. Är som att hoppa rakt ut på djupt mörkt vatten, så mycket man inte kan kontrollera och veta. Men håller tummarna för en snabbare process den här gången än till ditt första barn! 
  • Rumpetrollet

Drygt! 
    Vad jag har hört så har järnet inget med missfall att göra, men däremot så behövs ju mycket järn vid en eventuell graviditet för att bilda mer blod. Men äter du järntabletter (alltså riktiga, typ Niferex, och inte nåt klent tillskott)? Annars hade jag gått och köpt det på apoteket och börjat knapra så många magen tål. Finns receptfritt men man måste fråga specifikt efter det, för det står aldrig framme i hyllorna. Och hade jag definitivt försökt att bli gravid på nästa ägglossning ;) 

Anonym (anonym2026) skrev 2025-09-05 14:22:26 följande:
    Har riktigt jobbiga symtom på järnbrist efter riklig mens denna gången, och såklart följd av MA:t. Ska till gyn nästa vecka och hoppas innerligt att jag har tillräckligt lågt hb för att få snabb hjälp... 

Däremot vilar ju inte graviditetsönskemålet. Dum fråga nu, men någon som har erfarenhet av lågt järn och graviditetsförsök? Är det dumt att försöka innan jag vet hur kroppen mår? Har förväntad ägglossning samma dag som läkarbesöket så är väldigt kluven nu. Också läst att lågt järn kan öka risken för missfall så intellektuellt fattar jag att jag borde avvakta, men känslorna är inte rationella, och försöka borde väl inte förvärra situationen...? Inser hur sjuk jag låter när jag läser vad jag skriver :)

Lovve123 - 1/9 ➕
    Lily96 - 1/9
    Juliflicka - 1/9 ➖
    Lillrömpa - 1/9
    anonym2026 - 1/9 ➖
    Craigbob - 2/9
    Elisand - 2/9 ➖
    Aisof - 3/9
    Hokusookusan - 4/9 ➕
    Blomman1997 - 7/9
    Universitetsbebis - 7/9
    Rumpetrollet - 9/9
    Skorpan - 9/9
    Lalviv - 9/9
    Jullan00 - 10/9
    Mololo - 10/9
    Neksta - 11/9
    Tredje - 11/9
    Memmis48 - 11/9
    Miniblomma - 12/9
    Qwerty1988 - 12/9
    Errorika - 13/9
    Valentines - 14/9
    Annasandra - 14/9
    Yny - 15/9
    En som längtar 17/9
    Vallmo93 - 18/9
    anonym2026 - 19/9
    Elisand - 20/9
    Lunyum - 29/9
  • Rumpetrollet

... Och som fortsättning på förra inlägget. 
    Jag har själv haft väldigt(!) stora blödningar vid mina missfall och dessutom riklig mens. Jag blev ordinerad två Niferex om dagen efter de missfallen, men har sedan aldrig slutat äta dem även om jag dragit ner till en varannan dag. Men jag har aldrig avvaktat med att försöka på grund av det och heller aldrig blivit avrådd från det. 
    Men jag tänker att jag hellre äter extra järn preventivt än att försöka få upp nivåerna när de har hamnat på botten. Dock har jag tur att jag har en tålig mage, för jag har förstått att alla inte fixar att äta dem. 

Anonym (anonym2026) skrev 2025-09-05 14:22:26 följande:
    Har riktigt jobbiga symtom på järnbrist efter riklig mens denna gången, och såklart följd av MA:t. Ska till gyn nästa vecka och hoppas innerligt att jag har tillräckligt lågt hb för att få snabb hjälp... 

Däremot vilar ju inte graviditetsönskemålet. Dum fråga nu, men någon som har erfarenhet av lågt järn och graviditetsförsök? Är det dumt att försöka innan jag vet hur kroppen mår? Har förväntad ägglossning samma dag som läkarbesöket så är väldigt kluven nu. Också läst att lågt järn kan öka risken för missfall så intellektuellt fattar jag att jag borde avvakta, men känslorna är inte rationella, och försöka borde väl inte förvärra situationen...? Inser hur sjuk jag låter när jag läser vad jag skriver :)
  • Rumpetrollet

För mig har det inte känts något särskilt innan bim utan det är utebliven mens/positivt test som har avslöjat. Det har tagit iaf en vecka efter bim innan jag har börjat känna mig gravid alls. 

Anonym (Skorpan) skrev 2025-09-07 09:26:30 följande:

Grattis till plussen!!👶🏼🌷🥰

Min temp sjönk idag och fick en rosa flytning så räknar med att min mens kommer under dagen eller imorgon. 

En fundering jag har till er som någonsin blivit gravida - är det lite som när man blir kär att man VET när det händer men innan kan man undra ?är det såhär det känns??. Förstår ni vad jag menar? Att i varje väntan på mens så undrar man om det är så det känns att vara gravid men när man väl är det så fattar man att ?jaha det är SÅ det känns!?? Skulle ni säga i efterhand att det var skillnad från en vanlig lutealfas eller inte? 

Hoppas ni gånger med på min (kanske något oklara) jämförelse haha

• Rumpetrollet

Grattis alla som plussat! ☺️🤩 Så kul!! Känns alltid lite mer positivt när flera lyckas.

Jag har bim på tisdag och tänkte ta test imorgon bitti äl+12. Men hoppet är mycket lågt. En del bruna flytningar redan och en känsla av att mensen kommer närsomhelst... Jaja. 

• Rumpetrollet

Som jag misstänkte så var testet negativt imorse. Så nu är jag 100% säker på att mensen kommer idag eller imorgon. Det här var ju första riktiga cykeln efter senaste graviditeten som jag fick avbryta i v 15 och jag har aldrig tidigare plussat på första försöket. Så jag känner mig ändå inte alltför nedslagen. 
    Däremot så jäkla otaggad på mer produktionssex. Men men, what to do. 
    Ses i oktober tråden ni som fortsätter att kämpa. 

• Rumpetrollet
    mothertotwo skrev 2025-09-08 10:23:38 följande:

Hej tjejer, jag är nu back in track! Aldrig varit så glad över att se mens😂 
    Bara några dagar innan jag ska till gyn fick jag idag min efterlängtade mens, efter att inte haft den på MÅNGA månader. (sedan jan, men april med framkallad mens med provera).  
    Nu kan man börja försöka med ett plus igen. 

Skönt att den äntligen är här!! Hoppas verkligen att du får bra hjälp hos gynekologen om några dagar. Du borde ju inte behöva ha det så där! 
  • Rumpetrollet
    Annpor skrev 2025-09-12 19:19:18 följande:

Ett år av försök och idag fick jag vad jag tyckte en svag svag svag skugga på mitt gravtest. 9 dagar efter ägglossning. Hoppas att det verkligen är något som växer fram och att det inte är så ett spökstreck. Tycker mig ändå se något? Aldrig fått några streck förut som varit fejk, så hoppas verkligen. Någon annan med erfarenheter?

La inte ens till mig på BIM listan denna månad, har liksom gett upp hoppet efter att ha varit med i varje tråd i en månad. 😅

Åh jag hoppas så mycket på att det är en graviditet! Det borde få vara eran tur! 
Svar på tråden BIM september 2025