• Elisand

BIM september 2025

Beklagar förlusten❤️ Säkraste är att testa äl+12 med ett testa-tidigt-test. Men sett flera som plussat äl+10, tidigare än så är nog ovanligt även om det händer. Jag försöker att hålla mig så länge det går för jag blir så himla ledsen av negativa test. Många gånger hinner jag få mens innan jag testar numer eftersom jag slutat testa åtminstone före äl+10 och jag har endast 10 dagars lutealfas.

Anonym (anonym2026) skrev 2025-08-25 17:26:38 följande:

Äl+5 idag efter första bekräftad ägglossning från långdraget MA (ofostrig grav) i juni pga. rester. Hade sjuk ägglossningssmärta och känner diverse värk i tjejmagen då och då, vilket jag aldrig känt tidigare, men det kan ju lika gärna vara hormonbalansen som spökar.

Hur gör ni med testning? Förra graviditeten fick jag positivt äl+10, testade inte dagarna innan dess. Är samtidigt orolig att kroppen inte är redo att implantera än, så ett tidigt positivt test kanske bara ger falska förhoppningar... 

• Elisand
    Aisof skrev 2025-08-26 09:24:56 följande:
    Kunde varit jag som skrev detta, men är på ÄL+7! Skulle ju inte bli knäpp denna gång och googla varenda lite grej, men nu blev det så ändå 😅
    Mina bröst är också ömma och väldigt stora, det var de inte förra månaden. Har också haft det till och från.. Men bara min vänstra bröstvårta är öm! Är väldigt deppig och gråtmild, tårarna bara kommer utan att jag kan kontrollera det.. på jobbet, på spårvagnen, i mataffären 🙈 

Snälla låt det vara vår tur nu ❤️

Tänkte testa på lördag kanske, då är jag ÄL+11. Men innerst inne känner jag att det kommer vara negativt 🥹 Hoppas att hoppet kommer tillbaka snart.
    Åh, jag håller tummarna för ett positivt test på lördag <3 Jag brukar försöka tänka att oavsett hur mycket eller lite jag hoppas så påverkar inte det hur det faktiskt blir i slutändan, det påverkar bara hur jag känner just nu. Liksom om jag hade kunnat hoppas mig själv gravid så hade jag nog redan varit det.. 
  • Elisand
    hoppas o längtar så skrev 2025-08-26 20:06:36 följande:

Vi har försökt med första i snart 1 år men det vill sig inte och man blir ju så knäckt varje månad.

Hur länge har ni andra försökt?

Har försökt med första i ett år, är på försök nummer 13 på rad. Inga positiva tester hittills. Det känns kämpigt och i perioder blir jag också knäckt. Vi sa att vi skulle höra av oss till gyn i början på september om det inte gått nu då och det känns inte alls kul. Jag vet att många andra skrivit om att det känts som ett bra steg att liksom få hjälp och se vad problemet är, men jag har nog inte riktigt accepterat ännu att vi räknas som ?ofrivilligt barnlösa? nu av vården till och med. Och det gör väl inte det hela lättare för en själv att tänka så. Men så är inget med den här karusellen känslomässigt logisk tänker jag. 

Vill skicka all min styrka till dig/er❤️ När längtan bara river i bröstet och man får negativt månad efter månad tär på ens hopp. Vi får hoppas åt varandra då tänker jag! Vet du när du har ägglossning och så att ni prickar in fertila dagar? ❤️
  • Elisand

Jag ser på det översta!! Håller tummarna ❤️

Lovve123 skrev 2025-08-27 07:16:19 följande:

Rfsu uppe och graviditeskollen nere. Någon mer som ser något på det röda? 🙏
  • Elisand
    Juliflicka skrev 2025-08-28 06:31:54 följande:

Använder någon clearblues fertilitetsmonitor? 

Jag fick negativt idag med så jag tror inte det tog sig, och funderar på en monitor för att spåra nästa ÄL noggrant. Jag har testat clearblue advanced många gånger men jag får en smiley lite titt som tätt så jag vet inte.. 

Det allra bästa för att bekräfta när ägglossning sker/om det skett är att tempa bbt som jag förstått det. Sen jag började med det känns det så mycket lugnare för nu vet jag exakt hur många lutealdagar jag brukar ha och jag vet när vi kan sluta ha sex för ?måstets? skull utan att behöva fundera på ifall att. Använder appen fertility friend och lägger in tempen där så analyserar den åt en så man måste inte va proffs liksom. Har inte använt monitorn, men känns som mer värt att investera i en bbt-termometer istället! 🙏🏻 Sen att kombinera med vanliga äl-tester så är man all set haha
  • Elisand

Börjar bli riktigt sugen på att gravtesta nu haha men är bara på äl+8 idag 😭 Har fortfarande jätteont i brösten och ser ut som en trifasisk bbt-kurva är möjlig så jag känner mig hoppfull även om inget av det behöver betyda något alls. Vet att det är en del som plussar redan typ nu eller imorgon, men känns ändå lite för osäkert. Säg åt mig vad jag ska göra, hahah! Eller inte göra😂

• Elisand
    Aisof skrev 2025-08-28 17:17:13 följande:

Vad spännande! Vet inte vad en trifasisk kurva är haha, men det låter lovande ☺️ Jag är ÄL +9 idag men är så säker på att det kommer vara negativt om jag testar nu så jag väntar tills på lördag. Har också ont i tuttarna, riktigt stora är dem också!

Håller tummarna för dig! ❤️

Det är att det sker en ökning liksom två gånger i temperatur under cykeln, vilket kan vara ett tecken på graviditet. Men som sagt så kan det också bara bli så pga progesteronet.. 

Ohh, det låter ju ändå lovande för dig också vad vi vet än så länge. Om min temp fortfarande är hög imorgon så tror jag kanske jag testar ändå haha. Samtidigt känns det ju jobbigt att riskera att se bara en skugga så ska man gå och oroa sig hela dagen för om det faktiskt var något eller inte. Har ett digitalt hemma också men vill inte använda det förrän jag sett nån skymt av ett streck iaf.
  • Elisand
    Anonym (anonym2026) skrev 2025-08-29 04:48:27 följande:
    Vaknade tidigt och hade drömt att jag fick positivt, så jag testade idag på äl+9 med cb ultratidigt digitalt och fick "inte gravid"... Ångrar att jag testade mig nu. Kan ju fortfarande bli positivt senare men man blir ju knäpp... :)
    Åh att se de där orden stirra tillbaka på en.. Kram! <3 Hoppet är inte ute än för dig! Vi får följas åt lite då när vi är på samma dag. Min temp hade sjunkit rejält imorse (även om den fortfarande är över coverline) så kändes onödigt och jag testade inte. Återstår att se imorgon om det var tillfälligt och det går upp igen imorgon eller fortsätter neråt mot väntad mens om några dagar. 
  • Elisand

Tror det är helt individuellt med molvärken, för en del kan det komma först efter någon vecka. Så tänk inte ut dig själv! Förstår helt vad du menar, är mycket roligare och lättare att gå och leva på hoppet än tvärtom. Tack för att du tänkte på mig❤️ Bra förklarat! Jag är äl+9 idag (fast Premom säger äl+10 men tror nog den har fel). Känner mig inte så gravid dock och tempen var lägre imorse så mitt hopp känns inte så stort just idag. Beror på hur måendet är imorgon. Men tror jag väntar med test ändå, just för att det verkligen känns negativt. Haha asså om man läser bara vad en själv skriver dag till dag så ser man ju verkligen det där vi pratat om att det är pendling mellan hopp och förtvivlan hela tiden 😂

Aisof skrev 2025-08-29 11:25:31 följande:
    Jag läste detta igår och tänkte på dig! Idag är du ju ÄL +10 väl? Höll på att läsa lite på Reddit, det var en som frågade vad sannolikheten är för att plussa på ÄL +10. Tyckte detta förklarade det väldigt bra ☺️
    ?In general, most people can get a positive test within about two days of implantation, given a sufficiently sensitive test. Note that this means "starting from the time of implantation and ending two days later" -- people often say you can't get a positive until two days after implantation, but this is patently untrue.
    The percentage of pregnancies that result on implantation on particular days past ovulation is approximately as follows (numbers don't add to 100% due to rounding):
    ??6dpo (0.5-1%): 10dpo is 4 days post-implantation for these embryos; about 95% of these pregnancies could get a positive HPT
    ??7dpo: (7.5%): 10dpo is 3 days post-implantation for these embryos; about 90% of these pregnancies could get a positive HPT
    ??8dpo (20%): 10dpo is 2 days post-implantation for these embryos; about 66% of these pregnancies could get a positive HPT
    ??9dpo (35%): 10dpo is 1 day post-implantation for these embryos; about 33% of these pregnancies could get a positive HPT
    ??10dpo (25%): 10dpo is the day of implantation for these embryos; about 5% of these pregnancies could get a positive HPT
    ??11dpo (7.5%): 10dpo is the day before implantation for these embryos; none of these pregnancies could get a positive HPT
    ??12dpo (0.5-1%): 10dpo is two days before implantation for these embryos; none of these pregnancies could get a positive HPT
    Overall, if you multiply all these probabilities by each other and add them together, the probability of getting a positive test at 10dpo (given that you will actually end up pregnant that cycle) is about 33%.
    (Aaaand of course the probability that you will actually end up pregnant in a given cycle is also about 33%, so the probability of getting a positive test at 10dpo is about 10%.)?

Jag har inte testat ännu för jag vill hellre leva i hoppet om att det kanske blir ett plus, för jag vet att om jag testar nu och får negativt kommer jag bli så deppig. Men kanske testar imorgon på ÄL+12.

Det som är annorlunda denna cykeln är att jag inte har speciellt mycket molvärk, vilket jag annars brukar ha. Men känns som att man borde ha mer molvärk med tanke på implantationen? 🤔 
  • Elisand
    Aisof skrev 2025-08-29 18:48:25 följande:

Förstår att hoppet inte känns så stort idag. Det gör det inte för mig heller 🥹 ja helt sjukt vad det kan pendla mellan förtvivlan och optimism, man blir helt utmattad verkligen.. 😅 Jag hoppas det kan vända för dig morgon ❤️

Idag har jag känt mig såå varm, men det är ju också ett PMS symtom 🤷?♀️ Testar imorgon bitti på ÄL+11, känner väl ingen större förhoppning men vem vet, kanske ett litet mirakel sker 🙏

Hur länge tänker du vänta innan du testar? 

Åh blir så arg på att exakt alla ens symtom kan vara symtom på pms/mens eller graviditet haha. Men jag hoppas det är ett gravsymtom för dig!! Ska hålla tummarna extra mycket imorgon att du får ett positivt test ❤️
    Tack, hoppas också det. Vi får se.. Får jag inte mens på söndag som beräknat nu efter bekräftad äl så testar jag på måndag. Då är det äl+12 dessutom så ett test borde vara säkert. Men har min temp mirakulöst gått upp igen imorgon så kommer jag kanske testa då, men tror liksom inte det händer att det är en så stor dipp för ingenting som det var i morse.
Svar på tråden BIM september 2025