• Sarasi

BIM september 2025

Anonym (anonym2026) skrev 2025-09-21 17:38:55 följande:

Vad har du för symtom? Är själv äl+5 och har känt lite molvärk idag men det borde ju vara för tidigt för implantation, så är antagligen bara knäpp :) Försöker inte överanalysera och tänkte förra cykeln att jag inte skulle testa för tidigt denna gången men det är svårt ju närmare man kommer dagen då ett positivt test hade kunnat dyka upp...

Jag har lite värk i magen som kommer och går. Tycker inte riktigt det känns som min ibs😛 sen har jag börjat få lite ömma bröst (eller så har de blivit ömma för att jag går och känner på dem ofta 😂). Men inför mens brukar jag ju inte ha ömma bröst förrän de sista ca 3-4 dagarna. Men nu är det ju typ en vecka kvar så är lite tidigt, om nu inte mensen kommer tidigare än den brukar efter äl. Dessutom har jag behövt kissa nattetid utan att jag har druckit massor på kvällen. 

• Sarasi
    Lillkroken skrev 2025-09-21 21:25:35 följande:

Har du barn sedan tidigare sarasi?

Nej, det är första vi försöker med. 😊
  • Sarasi
    Anonym (Hoppaspånr1) skrev 2025-09-22 10:48:33 följande:

Är det någon som vet om lutealfasen kan ändras? Jag får alltid mens på äl+10 men nu är jag på äl+12 eller 13 och har fortfarande inte fått mens. Alla tester är negativa. Var precis likadant förra cykeln också❤️

Läste nyss om det och lutealfasen kan variera från en cykel till en annan. Men jag vet inte om det är med någon dag eller flera. Är du helt säker på när du hade ägglossning så den inte var senare än du tror?
    Jag har haft ett par cykler då mensen blivit en vecka sen trots negativa test. Jag har då valt att tolka det som befruktning men där något ändå blivit fel så att hcg inte har stigit och kroppen sedan stött ut det. 
  • Sarasi
    Elisand skrev 2025-09-22 12:04:52 följande:

Bim idag på äl+11, negativt tidigt-test i morse. Inga tecken på mens ännu, men förväntar mig att den kommer senast ikväll som vanligt. Besviken över att ännu ett försök inte gick.. Det gör så ont ❤️ 

Vad tråkigt! Håller fortfarande tummarna för dig att hcg bara är långsamt nu i början.
  • Sarasi
    Anonym (anonym2026) skrev 2025-09-22 12:06:38 följande:
    Spännande! Samma för mig, känns annorlunda mot min ibs och upplever att magen är lite mer spänd men kan ju vara enbart progesteronet också så svårt att veta. Men minns absolut att jag behövde kissa på natten ofta när jag var gravid (slutade dock i MA), och brösten exploderade men kanske inte märkte det förrän efter bim? Minns bara att jag hade sjuka humörsvängningar när jag plussade. Hoppas dagarna går snabbt nu så att du kan få ett positivt test!
    Ja dagarna går långsamt nu? Minns också att jag kissade ofta i tidigare graviditet, men det var för många år sedan och jag gjorde abort. Men exakt när saker inträffade i början är lite luddigt men minns att jag testade för att jag tyckte det var konstigt att jag hade haft ömma bröst så länge och molvärk i magen utan att mensen dök upp när den skulle. Minns även att jag då var så oerhört trött trots att jag sov bra på nätterna samt funderade över uvi för att jag kissade så ofta. Riktigt så är det inte nu, har snarare sovit sämre, men om jag är gravid så kanske de symtomen dyker upp mer under veckan. 
  • Sarasi
    Anonym (Hoppaspånr1) skrev 2025-09-22 13:22:27 följande:
    Jag är rätt säker. Fick positivt äl-test 8/9 och tempen steg 11/9. Den har hållit sig hög men sjönk idag. Så borde ha haft ägglossning runt 9-10/9. Har fått några svaga streck men helt negativt idag, så kan ju vara kemiskt❤️
    Ja då kan det nog vara så. Hoppas på nästa månad 😊
    Elisand skrev 2025-09-22 16:18:10 följande:
    Sarasi skrev 2025-09-22 12:33:16 följande:
    Vad tråkigt! Håller fortfarande tummarna för dig att hcg bara är långsamt nu i början.

Tack för er omtanke ❤️ hoppet är väl inte ute helt förrän mensen faktiskt kommit, men känns lite hopplöst ändå när man testar med tidigt-test liksom.. 

Nu kanske du bara brukar ha 11 dagars lutealfas men jag tänker att det inte är kört förrän efter 14 dagar eller då mensen kommer. 
  • Sarasi
    Anonym (anonym2026) skrev 2025-09-22 17:37:46 följande:
    Otroligt långsamt! Ja, precis, i takt med att HCG stiger lär alla tråkiga symtom som att behöva kissa ofta, sova dåligt, vara tröttare än vad man någonsin har upplevt, magproblem och förändrad aptit :P Jag gillade inte första trimestern så är lagom pepp på att behöva uppleva det igen, men just nu vill jag såklart inget hellre än att ha ett plus, oavsett hur många jobbiga veckor som väntar... 
    Utöver trötthet tyckte jag inte det var så farligt förra gången. Men jag var ju yngre och i en mycket bättre fysisk form så vem vet vad som väntar den dagen jag plussar, vilket jag hoppas sker denna cykel. 
  • Sarasi
    Anonym (Höstlövet) skrev 2025-09-22 22:02:51 följande:

Hej,

Har inga barn sedan tidigare och är 30+. Jag och min kille försökte i fjol och fick efter ett halvår ett tidigt missfall i vecka 5, vi tog paus efter det pga olika anledningar och jag har inte kommit igång med varken basaltempmätning eller ägglossningstester efter det. 

Jag har en Apple Watch som mäter handledstemperatur men precis vid ägglossning vid dag 13 i cykeln hade jag den inte på en natt. Dagen efter (14) hade vi sex och dagen därpå säger hälso-appen att jag troligtvis hade ÄL två dar innan samlaget på dag 12.

Anledningen till att jag skriver är för att jag varit öm i bröst och bröstvårtor (brukar ytterst sällan vara det) sedan två dar tillbaka, upplever molande värk i buken och är lätt illamående. Upplever ökade flygningar också. Alla symptom kan vara ett resultat av PMS då jag har BIM på lördag/söndag 27-28, men jag tycker också att det är tidigt för symptom - och för många. Och samtidigt känns det som att vi ?missade? fönstret om jag ska lita på mina appar. 

Ingenting är omöjligt och apparna är ju inte helt tillförlitliga utan all info så det kan ju digfa någon dag. Ta ett test om du vill typ på onsdag/torsdag eller vänta på bim och hoppas den uteblir 😊
    Elisand skrev 2025-09-22 22:53:37 följande:

Jag tar q10 och gravid-multivitamin just nu. Har inte fått mens idag som jag alltid brukar få senast på äl+11, så ja det är ju väldigt positivt att lutealfasen blir längre! 9-10 dagars lutealfas som jag har är ju på gränsen till för kort för att ägget ska hinna fästa. 

Jag var så säker på att jag skulle få mens idag så packade inte med mig några grav-tester och nu är jag hemifrån hela denna vecka med begränsade möjligheter att kunna köpa ett.. Så nu får tiden utvisa helt enkelt. Hoppas såklart fortfarande på mirakel och långsam hcg-ökning men har inte så jättestora hopp. 

Hur går det för dig? <3

Då är det bara att vänta och se. Och annars positivt inför nästa månad att lutealfasen förlängs 😊
  • Sarasi
    Anonym (Virrpannan) skrev 2025-09-23 12:26:12 följande:

Hejsan. Vi verkar vara några stycken som har BIM i slutet på denna månad. Jag har haft lite paus från forumet, men det är roligare att följas åt med andra i väntan på plusset 🤞🏻💕

Jag har varit gravid några gånger i år redan, fått både missfall och MA. Känts lite hopplöst emellanåt, inte kul att gå gravid och aldrig få komma längre än vecka 12 typ. 

Har barn sedan tidigare och verkar uppenbarligen ha ganska lätt för att bli gravid, men nu vill dom små liven inte stanna kvar, är äldre så beror nog på sämre äggkvalite men än ger vi inte upp jag och min man 😊

Den här gången har vi nog missat ÄL då jag försökt vara med chill. Gissar att jag har BIM om några dagar, baserat på symtom, temp m.m är jag nog på ÄL+8 ungefär. I vanliga fall har jag stenkoll men har känt att jag behöver va mer chill? men det känns då verkligen inte bra heller för nu har jag kanske missat ÄL och vet inte exakt när BIM är 😆 

Hade ni umgänge i närheten kring vad du tror är äl så är det ju bara att vänta och se. Du behöver ju inte slösa tidiga test utan som du säger försöka vara lite mer chill 😊
  • Sarasi
    Anonym (Virrpannan) skrev 2025-09-23 13:41:14 följande:

Är lite nojig över att vi kanske började tumla runt lite för sent. Det är ju som det är men det här med att vara helt chill är nog inte min grej ändå känner jag 😅 Har alltid plussat tidigt men nu vet jag inte vart jag är i cykeln egentligen. Vet bara att ÄL skett, förmodligen för drygt en vecka sedan. 

Hur går det för dig? Nära BIM? Är du en som har is i magen eller tjuvtestar du? 

ofta har jag kunnat ha is i magen men nu har jag haft ömma bröst i flera dagar redan och BIM på lördag (räknat 14dagar efter äl som var senare än vanligt denna månad) så funderar på att testa imorgon. Men är samtidigt lite nervös ifall det kommer vara negativt eller om jag kommer få mens imorgon, vilket jag en normal månad troligen fått (även fast det brukar kunna vara +/- 2 dagar).  För sett ur en mensmånad så börjar ju brösten ömma 3-4 dagar innan, så det är antingen eller. Men det gör också att jag överväger att vänta några dagar till och se om mensen kommer. Så länge jag inte testar finns ju hoppet kvar 😛
    lunyum skrev 2025-09-23 15:00:15 följande:

Otroligt nog verkar den lilla spottingen jag hade gått över helt och har inte glidit över till någon mens än som det brukar göra efter en dag. Har haft molvärk de senaste dagarna, men det kan såklart precis lika gärna vara mensvärk. Har svängt från att tro att det inte finns en chans att jag kan vara gravid till att försiktigt tro att det inte är helt helt omöjligt ändå. 

Jag har undvikit att testa hittills eftersom jag testade tidigt flera gånger förra cykeln, och nu är det som att jag istället blivit lite rädd för att faktiskt ta ett test. Det blir så definitivt om det är negativt nu, hoppet är ju lite mysigt. 

Ska nog bara ta och få det överstökat sent ikväll eller imorgon bitti om mensen inte börjat än då. NC har uppdaterat min beräknade mens till imorgon men jag hade en lång och konstig lutealfas förra gången så vem vet när det kan börja egentligen. 

Förstår dig precis. Jag hade ju tänkt ta test imorgon, äl+11 men är nervös för ett negativt så funderar nu på att avvakta till bim samtidigt som jag gärna vill ta imorgon ifall det är ett +. Så frustrerande!
    Elisand skrev 2025-09-23 15:35:02 följande:

Alltså nu börjar jag nästan få upp hoppet ändå.. 😂 Hur min temp fortfarande är hög äl+12 och dagen har gått utan mens? (Kan ju komma ikväll såklart men ändå sen eftermiddag nu liksom, inga känningar)
    Som sagt brukar ALLTID få mens äl+10-11 med dippar minst 2 dagar innan i temp. Kanske jag ska försöka köpa ett test ändå och ta imorgon? men vad är oddsen att få negativt äl+11 på tidigt test (mäter 10 mlU) men det sen ändå är positivt? 

Det är inte omöjligt att få plus senare om du haft negativt äl+11. Tänk på att normal lutealfas räknas som 14 dagar och rekommendationerna även vid testa tidigt är att tidigast testa från äl+11 (även om man kan testa tidigare). Dessutom är det ju bara ett positivt svar som de menar på är säkert till 99%. De negativa svaren kan ju fortfarande ändras. Variationen av produktion av hcg hos olika individer och graviditeter är enorm!
    Inte för att ge dig falska förhoppningar, men det är inte kört än. 
  • Sarasi

Jag tog ett tidigt test idag. Det var negativt 😭 Tycker också brösten är mindre ömma idag vilket i så fall kommer betyda att mensen kommer senare idag (även om det utifrån äl bör vara tidigast på lördag). Allt hopp jag känt rasade i botten just nu även om det inte är helt kört innan mensen kommer. Men hade så gärna velat att det skulle synas något nu. Jag såg ju dessutom till att inte kissa i natt just för att det skulle vara så mycket hcg som möjligt. Bara ladda om. 

• Sarasi

Fattar inte kroppen. Nu ömmar brösten igen. Ni som varit gravida tidigare, kan ömhet i brösten växla? För ibland har jag också bara haft i det ena. Aningen förvirrad. Men nu får jag vänta till BIM eftersom jag inte har några tidiga test kvar ändå. 

• Sarasi
    Miniblomma skrev 2025-09-24 17:08:11 följande:
    Mina bröst har absolut växlat i ömhet sedan äl för 30 dagar sedan och jag är gravid nu. På symtomen var jag helt säker på att jag inte var gravid för att jag var mindre öm än vanligt. Äl + 17 ungefär började det ömma mer och det har som sagt växlat sedan dess också 😊
    Tack för svar! Bara för mig att vänta och se nu då 😊
  • Sarasi
    lunyum skrev 2025-09-24 21:31:23 följande:

Mensen kom ikväll så nu är jag definitivt ute ur leken. Grattis till alla som plussat även om det känns tråkigt att jag inte får hänga med er i nästa fas. Ser det ändå som positivt att jag verkar ha fått tillbaka min vanliga cykel som jag hade innan p-piller, 28 dagar lång blev den den här gången i stället för förra månadens 33!

Lovve123 - 1/9 ➕

Lily96 - 1/9

Juliflicka - 1/9 ➖

Lillrömpa - 1/9 ➖

anonym2026 - 1/9 ➖

Craigbob - 2/9 ➖

Elisand - 2/9 ➖

Aisof - 3/9 ➖

Hokusookusan - 4/9 ➕

Blomman1997 - 7/9 ➖

Universitetsbebis - 7/9 ➖

Rumpetrollet - 9/9 ➖

Skorpan - 9/9 ➖

Lalviv - 9/9

Jullan00 - 10/9 ➖

Mololo - 10/9 ➕

Neksta - 11/9 ➕

Tredje - 11/9 ➖

Memmis48 - 11/9 ➖

Miniblomma - 12/9 ➕

Qwerty1988 - 12/9 ➕

Annpor - 12/9 - ➕ 

Errorika - 13/9 ➖

Valentines - 14/9 ➖

Drömmar22 - 14/9 ➕

Annasandra - 14/9 ➖

RainbowFamilyDreams 14/9 ➕

Yny - 15/9 ➕

AnnieBeez - 16/9

Elly - 16/9 ➕

Bellis 9207 - 16/9 ➕

Loviisa92 - 16/9

En som längtar 17/9

Hoppaspånr1 - 19/9

anonym2026 - 19/9

Vallmo93 - 20/9

Elisand - 20/9

Nanathalie - 21/9 ➕

Försöktill3an - 21/9 ➕

lollip0p - 22/9

Lillkroken - 22/9 ➖

Isa94 - 23/9

anonym2026 - 27/9

Juliflicka - 27/9

Sarasi - 27/9

Moderjosefina - 28/9

Lunyum - 29/9 ➖

Craigbob - 29/9

Tråkigt att mensen kom men skönt att cykeln ändå normaliserats 😊
  • Sarasi
    Anonym (anonym2026) skrev 2025-09-25 17:35:38 följande:

Är det någon annan som tempar med Apple Watch och upplever att temperaturen skiftar väldigt mycket pga. omgivande faktorer?

Jag har lärt mig att inte lägga så mycket vikt vid tempen så snart ägglossning bekräftats och vet att det bästa är att använda termometer, men imorse dippade min temp väldigt mycket. Passade därför på att tempa med termometern vilket gav +0,33 (innan jag gick upp ur sängen). Har varit väldigt varm senaste nätterna och inte kunnat sova med täcket över hela kroppen så tänker att det beror på det, men det är ändå lite störigt att inte kunna lita på klockan. Ska man behöva svettas för att få rätt temp liksom :)

En annan fundering är om ni brukar ha mycket flytningar efter ägglossning? Det känns som att det "rinner" på samma sätt som vid mens, men det är bara flytning... Hade liknande flytningar när jag var gravid men jag har exakt noll förväntningar. Just idag är jag inte stark, haha.

Brukar inte ha enorma mängder flytningar någon gång under månaden. 
  • Sarasi
    Haja98 skrev 2025-09-26 07:14:15 följande:

Hej alla, jag är nu här i tråden! 

Jag och min fästman har försökt bli gravida sen maj 2024, och plussade i april 2025. I juni fick jag missfall i vecka 12 och sedan dess bara testat negativt. 

BIM för mig var 24/09 men ingen mens i sikte än. Graviditetstestet visar negativt men jag mår samtidigt så otroligt illa på morgonen och känner mig allmänt hängig i kroppen, som det är något som är annorlunda.

Hoppas så att det är en bebis i magen som mina billiga gravtestet bara inte visar 😅

Håller tummarna för dig. Beräknar du bim via app eller tar du äl-tester? Är det via app så kan det ju någon månad bli en liten förskjutning och att det är därför det inte visat något än. Men hoppas du plussar snart!

Jag har bim imorgon. Håller tummarna för plus men har inga stora förhoppningar. Tror dock inte jag kommer testa imorgon utan först på måndag ifall mensen uteblir under helgen.
  • Sarasi
    Anonym (Virrpannan) skrev 2025-09-26 12:06:21 följande:
    Tyckte jag såg ett supersvagt streck igår och i morse men tempen dök så om det nu var ett streck och en grav på gång så stannade det av. Tempen brukar tala sitt tydliga språk med mig 😅

Får nog ställa in mig på och hoppas på ett plus i oktober. Då har vi försökt aktivt i ett år, 3 plus, bara förluster. Hade varit fint om det blev ett sista plus nu snart som leder till bebis 😍
    Vad jobbigt! Just nu är jag i för sig i ett stadie där jag bara vill ha ett ordentligt plus även om det leder till missfall. Jag vill se att vi liksom är kompatibla. Jag behöver få hoppas lite mer än ständigt negativa test. 
  • Sarasi

Idag har hoppet för denna månad långsamt dött. Först vaknade jag och kände att brösten inte längre kändes svullna. Sen kom mensvärk och nu mens. Känns tufft att ladda om nu för jag trodde det skulle bli något denna månad. 😭

Lovve123 - 1/9 ➕

Lily96 - 1/9

Juliflicka - 1/9 ➖

Lillrömpa - 1/9 ➖

anonym2026 - 1/9 ➖

Craigbob - 2/9 ➖

Elisand - 2/9 ➖

Aisof - 3/9 ➖

Hokusookusan - 4/9 ➕

Blomman1997 - 7/9 ➖

Universitetsbebis - 7/9 ➖

Rumpetrollet - 9/9 ➖

Skorpan - 9/9 ➖

Lalviv - 9/9

Jullan00 - 10/9 ➖

Mololo - 10/9 ➕

Neksta - 11/9 ➕

Tredje - 11/9 ➖

Memmis48 - 11/9 ➖

Miniblomma - 12/9 ➕

Qwerty1988 - 12/9 ➕

Annpor - 12/9 - ➕ 

Errorika - 13/9

Valentines - 14/9 ➖

Drömmar22 - 14/9 ➕

Annasandra - 14/9 ➖

RainbowFamilyDreams 14/9 ➕

Yny - 15/9 ➕

AnnieBeez - 16/9

Elly - 16/9 ➕

Bellis 9207 - 16/9 ➕

Loviisa92 - 16/9

En som längtar 17/9

Hoppaspånr1 - 19/9

anonym2026 - 19/9

Vallmo93 - 20/9

Elisand - 20/9 

Nanathalie - 21/9 ➕

Försöktill3an - 21/9 ➕

lollip0p - 22/9

Lillkroken - 22/9 ➖

Isa94 - 23/9
    anonym2026 - 27/9
    Juliflicka - 27/9
    Sarasi - 27/9 ➖

Moderjosefina - 28/9

Lunyum - 29/9 ➖

Craigbob - 29/9

• Sarasi
    Anonym (Virrpannan) skrev 2025-09-26 16:00:03 följande:

Trist med mens igen 😕

Förstår hur du menar med att du vill ha ett plus oavsett utgång, jag tänkte likadant förut, men näää. Det är inget vidare det heller. Det skapar en enorm stress och ångest. Blir inte ens glad längre över att bli gravid. Bara konstant orolig för att upptäcka blod typ. Inte kul att vara gravid och tro man väntar barn i flera månader och sen slits det ifrån en, inte heller kul att aldrig få ett plus och oroa sig över att man inte kan bli gravid. Det är skit båda två. 

Hoppas ni får ett plus snart 🌸

Ja, nej, jag förstår ju att ett missfall är hemskt. Att ha börjat se fram emot ett barn och sedan rycks det från en. Men eftersom jag och min sambo är 35 så vill jag just nu bara veta att det går, men allra helst att det går hela vägen. 
  • Sarasi

Det blev alltså starkare, grattis! 😊

CraigBob skrev 2025-10-01 23:57:31 följande:

Kan inte låts bli, här kommer sista uppdateringen 🥹

Lovve123 - 1/9 ➕

Lily96 - 1/9
    Juliflicka - 1/9 ➖

Lillrömpa - 1/9 ➖
    anonym2026 - 1/9 ➖
    Craigbob - 2/9 ➖
    Elisand - 2/9 ➖
    Aisof - 3/9 ➖