Inlägg från: Anonym (Snigel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Snigel)

Asta, Ingrid, Märta?

Anonym (Family) skrev 2025-08-07 13:21:57 följande:

Ingrid. Inte så vanligt - ännu och ett fint val från liten flicka till äldre dam.

Ingrid är väl ändå ganska vanligt? Vet flera Ingrid från 20 år och nedåt. 

-------

TS
    Märta är gulligt! Även om jag i min barndom kände en "tant Märta" som var lite speciell så har jag träffat flera Märtor som varit jättetrevliga och guliga. Vet en Märta som snart närmar sig 50 och det är ett namn som funkat i alla åldrar. 

Tora (Thora) är ett namn jag tycker är rätt coolt. Vega är också lite samma stil. Träffade en Calla en gång, gillade namnet skarpt! ...dock inte maken  

Annars namn som om man tittar bakåt tidsmässigt passar med Henning (förutom era förslag som också är "tidsmässigt rätt") är exempelvis Ingeborg, Astrid, Hilda, Elsa, Alfrida, Axelina, Gerda, Hildur, Frideborg, Edit, Alvina, Valborg, Tyra, Ragnhild eller Svea. MEN! Det betyder ju inte att ni gillar de namnen.  
  • Anonym (Snigel)
    Anonym (gammal kärring) skrev 2025-08-09 14:19:41 följande:
    På mitt mobbande 80-tal fanns det hela ramsor om vissa namn.

Anna-panna stekte fläsk, artonhundranittisex!

Eva-peva cykelveva! 

Linda-binda

Catta-patta

vrålades det på skolgården. Även Eva-skreva har jag hört.

Och det är väl knappt någon som döper sin dotter till Tora nuförtiden, så visst har det betydelse.
    Är nog jämngammal med dig och Anna-panna-ramsan minns jag mer som en klappramsa och ingenting som man retade Annorna med. Eva gick i klassen ovanför, trevlig och gullig tjej,  inget som retades för. Chatta- nä, inte det heller. Å andra sidan var det ingen som satte sig upp mot Catta... Linda minns inte. 

Både Tora och Nora är namn som finns även idag. Nora är kanske vanligare dock men rimmar på samma sak. 

Seriöst så kan man bli retad för precis alla andra saker också. En tröja, en födelsedag (jodå,  alla kommer ihåg när "aprilskämtet" fyller år), en hårfärg eller betyg. Man kan lära sitt barn att lägga dövörat till, det funkade för min bror. Det gick inte att reta honom i skolan då han helt enkelt inte lyssnade om de inte sa hans namn. 

Min dotter blir retad för att hon har typ alla rätt väldigt ofta - ska jag be henne sluta gå till skolan? 

Åter till TS. Vill ni att dottern ska heta Asta, Ingrid eller Märta så strunta i vad alla säger. Välj det ni gillar! Imorse på radion hade en pappa en liten dotter som hette Asta. Är det Asta som är favoriten så säg att ni lyssnar på punkband Asta Kask så blir det tyst på folk. 😄 ...Men min favorit är fortfarande Märta, fast helst stavningen Märtha. ❤️
Svar på tråden Asta, Ingrid, Märta?