Inlägg från: Xenia |Visa alla inlägg
  • Xenia

Asta, Ingrid, Märta?

Jag gillar Ingrid bäst.

Andra förslag i gammal stil: Ingeborg, Ingalill, Ingela, Sigrid, Astrid, Märit, Margit, Gunborg, Helga, Kerstin, Runa

• Xenia

Jag tycker det känns så larvigt att undvika namn med Å, Ä och Ö för att de inte är "internationella" (läs anglosaxiska). Som om vi skulle skämmas över att komma från Skandinavien.

Jag gillar Åsa, Åslög, Älva, Ärna (Erna) och Öllegård.

• Xenia
    Anonym (Sara) skrev 2025-08-08 15:47:56 följande:
    Nej, det är inte därför jag inte gillar det. Å Ä och Ö, (speciellt de två sistnämnda) låter inte bra rent ljudmässigt. Har ingenting att göra med att det inte är internationellt. 
    Ja, så kan man ju tycka. Själv tycker jag att ljudet U är lite "mörkt".

Men känner du verkligen samma för Ö- och Ä-ljud som stavas annorlunda: Fleur, Claire, Mary, Harry? Och likaså Å-ljudet i Laura, Lorelei, Monika?

Görel är ett namn jag också gillar.
  • Xenia
    Blue Waffle skrev 2025-08-08 16:46:37 följande:

Asta tyckter jag är finast, Ingrid på andra plats.
    Märta är egentligen ett fint namn men undvik saker som rimmar på dåliga grejer
    Märta fjärta
    Lisa fisa
    Eva skreva
    Kajsa bajsa .... och så vidrare.
    Det finns mängder med fina namn som ine behöver vara jobbiga för barn att växa upp med

Det där tycker jag är att övertänka för mycket. Massor av kvinnor har dessa namn. Det är inte självklart att alla blir retade för sina namn som barn. Jag hörde aldrig någon säga "Eva - skreva" till evorna i min klass.

Börjar man tänka så där finns det snart inga namn kvar. T om det vanliga Anna kan man rimma på. Visserligen inget dåligt men det är ändå inte kul att kallas "Anna panna kanna". Asta rimmar på pasta, kasta, basta.

Märta är ju en form av Margaretha. Andra former är Greta, Metta, Margeta, Margita, Margit, Marit, Märit
  • Xenia
    Blue Waffle skrev 2025-08-10 15:28:07 följande:
    Du kan tycka det är långssökt, men det är ett av det fulaste och mest menlösa namn som finns, tillsammans med Lisa och Anna. Det säger "Mina föräldrar brydde sig inte tillräckligt om mig för att komma på ett bra namn till mig"

Så om ni har fina alternativ så som Ingrid så borde ni välja det
    Amenherregud, bara för att du tycker de namen är menlösa behöver inte andra tycka det. Föräldrar som väljer vanliga namn gör det för att de gillar just de namnen, inte för de inte kan komma på några andra.

Min dotter hade klasskamrater som hette Linda, Lisa, Anna, Julia (Julia fulia?), Emma (Emma blemma fågelskrämma?) och Sara (rara Sara kan flyga och fara?), och ingen av dem blev retade för sitt namn. Jag frågade henne en gång om någon blev retad för sitt namn och hon sa Nej. Det kanske är mindre vanligt än när ni var unga.
Svar på tråden Asta, Ingrid, Märta?