• Anonym (Pension tidigt tack)

Vid vilken ålder tänker du ta pension?

En bekant till mig nämnde att hon tänkte gå i pension vid 55 år eftersom hennes egen mamma insjuknat i en allvarlig ev ärftlig sjukdom vid 60 års ålder. 

Började pga det tänka på min egen situation... Visst, min mamma dog av en cancersort som visserligen inte vanligtvis går i arv, men hon fick bara 5 pensionsärsår innan hon gick bort vilket känns alldeles för kort. Min far är däremot över 80 år och vid god hälsa. Han bor i hus och har låg pension, men det funkar bra ändå för han får bostadstillägg och har inga lån och väldigt billiga intressen.

Hur resomerar ni andra vad gäller pension? Är ju omöjligt för dom flesta att veta när det är dags för träfracken eller om ens hälsa kommer gå brant nedåt. 

• Svar på tråden Vid vilken ålder tänker du ta pension?
  • Anonym (Man)

Född 87, räknar inte med att gå i pension. Kanske vid 75 om jag lever då.

• Anonym (61)

Någon gång mellan 62 och 65.  Beror hur kul jag har på jobbet.  Tidigare blir det för lite pengar. 

Har en massa saker jag vill göra så inget problem fylla tiden. 

• Anonym (d)

Planen är att jobba till 67, jag har fem år kvar om det blir så.
    Sedan tänker jag att jag kan hoppa in extra vid behov emellanåt för att dryga ut pensionen. Om jag orkar när den dagen kommer vill säga.

• Anonym (Kajsa)

Enligt alla räknare på nätet så det tidigaste jag kan gå i pension är 66 år och 7 månader men helst ska jag jobba till 68,5 år. Vid 63 år och 7 månader får jag rätt att gå i deltidspension men det kommer att bli så lite pengar att jag då får bo i tält. 

• Anonym (d)
    Zappan skrev 2025-08-07 15:54:22 följande:

Jag tror inte du får ta ut pension vid 55. 

Knappast. Men har man pengar att leva på så, dock påverkar det den kommande "riktiga" pensionen mycket att sluta minst 10 år innan regelrätt pensionsålder.
  • Zappan

Ja men då lever du på besparingar fram till pensionen. Pensionen är i sig en besparing, dock ofrivillig till största delen, har du en anställning så betalar din arbetgivare in pension via arbetgivaravgifter på lönen, och för det mesta även an avtalad tjänstepension genom kollektivavtalet eller hängavtal på detta. 

Är man född 1960-65 så kan man fortsätta betala in till man är 69, normalt beräknas man ta ut pensionen vid 67. Vill man kan man börja ta ut pension vid 64, men då blir det inte speciellt mycket. 

• Anonym (P)
    Zappan skrev 2025-08-07 15:54:22 följande:

Jag tror inte du får ta ut pension vid 55. 

Många tjänstepensioner kan man börja ta ut vid 55 år. Den allmäns pensionen kan kan man ta ut 3 år före sin riktålder.
  • Anonym (Jiggarna)

Som instick i tråden. Läste något om någon undersökning för länge sen om att de som arbetar hårt för att kunna ta pension tidigare också dör tidigare.

Min egna tolkning av det är att ha ett jobb/ sysselsättning du känner dig betydelsefull inom. Lagom utmanande. Går du in i en bekväm dimma så dör du tidigare. I stället för spikar välj lunkar.

• Anonym (Pension tidigt tack)

Är dom fasta kostnaderna som till stor del avgör hur mycket pengar man verkligen behöver som pensionär. Min pappa har exvis en boendekostnad på under 5000 kr för ett hyggligt stort hus. Nu är inte hans hus optimalt för att ha hyresgäster och samtidigt slippa se dom, men det är nåt som jag själv funderar över... Den dag barnen flyttar hemifrån och jag inte behöver lika stor boyta skulle jag kunna tänka mig att skaffa ett mindre hus med separat uthyrningsdel eller en attefallare. Då kan man säkert få in 8-10 tkr i hyra varje månad vilket blir en bra extraslant i längden.

Svar på tråden Vid vilken ålder tänker du ta pension?