Varför förstår hon inte?
Att du är utbränd innebär inte att andra automatiskt blir mer lyhörda och ser dina gränser....utan det är ju du som måste lära dig var dina gränser går och sätta dem gentemot andra innan du blir stressad och triggad.
Du behöver även hitta sätt att "klara av" stressade situationer och det som triggar din stress för en stressfri vardag finns inte.
Jag har varit sjukskriven och fått omprogrammera min hjärna.
Jag har hittat mina stresscopingstrategier men framförallt har jag lärt mig att sätta gränser, mot andra men framförallt för mig själv.
Jag har lärt mig vilka situationer eller beteenden hos andra som kan bli stressande och även lärt mig att läsa mitt eget mående för att kunna fatta kloka beslut.
Jag har slutat ha orealistiska förväntningar på andra. Om jag inte mår hundra åker jag exempelvis inte hem till svärmor för jag vet hur gränslös hon är och just den dagen har jag kanske inte ork att sätta gränser eller sätta gränser på ett sjysst sätt...
Jag har även "rensat bort" energitjuvar från mitt kompisumgänge....finns ingen anledning att umgås med människor som äter energi.
Det räcker med de som man av olika anledningar inte helt kan undvika (som arbetskamrater, svärmor etc)
Mitt råd är att sluta tänk att vännen ska förstå, det behöver inte vara målet...hon kan kanske inte det...
Bjud inte in henne på dagar du inte orkar och fundera på om vänskapen är något att ha i längden...