• Anonym (Trött och ledsen)

Blir så trött och ledsen

Min kille har alltid sagt att han vill höra vad jag tycker och tänker men när jag väl frågar något eller säger vad jag tycker så blir han typ sur? 
    Ett exempel är vår fest vi ska ha. Jag frågade om vi kunde ha en tårta då säger han att han fixat all mat och hur otacksam jag är som frågar om tårta... det är VÅR fest inte hans eller min och han har innan sagt att jag får säga till om jag vill ha något. 
    Vad är detta för beteende? Så fort jag säger något blir det hus i helvete.

• Svar på tråden Blir så trött och ledsen
  • Lynx123

Manipulativ och kontrollerande snubbe? Känner du dig respekterad och uppskattad i ert förhållande? Umgås du med dina vänner?

• Anonym (Man112)

Låter som en väldigt tråkigt förhållande, hade inte velat ha en så otrevlig partner.

• Anonym (Öööh?)

Orka tjafsa om en tårta....

Betalar ni festen med sms-lån eller vad är problemet?

• olof 45

Låter extremt konstigt... 

Hur bemöter du honom? Vad svarade du?

Inte för att du ska bära ansvaret för hans bettende, men om du orkar vara kvar i denna dynamik måste du få honom att öppna ögonen för sitt egna manipulativa bettende!

Bra svar kan vara "Oj. Varför reagerar du sådär? Vad var det du hörde mig säga? Kan du försöka uppreepa vad jag sa, så kan jag försöka rätta till och bättre få fram vad jag faktiskt menade?" 

Hoppa inte in i att förklara detaljerna/hur han missfötstått eller vänt på något med en gång. Markera bara först att hans reaktion kommer oväntat, liksom oj, vad hände nu? Det ger honom en chans att reflektera... 

• olof 45
    olof 45 skrev 2025-08-08 14:23:29 följande:

Låter extremt konstigt... 

Hur bemöter du honom? Vad svarade du?

Inte för att du ska bära ansvaret för hans bettende, men om du orkar vara kvar i denna dynamik måste du få honom att öppna ögonen för sitt egna manipulativa bettende!

Bra svar kan vara "Oj. Varför reagerar du sådär? Vad var det du hörde mig säga? Kan du försöka uppreepa vad jag sa, så kan jag försöka rätta till och bättre få fram vad jag faktiskt menade?" 

Hoppa inte in i att förklara detaljerna/hur han missfötstått eller vänt på något med en gång. Markera bara först att hans reaktion kommer oväntat, liksom oj, vad hände nu? Det ger honom en chans att reflektera... 

I just detta exempel kanske han skulle fortsätta agressivt, och säga att du på otacksamt sätt begärde ytterligare saker.

Och så kan du lugnt svara "Jaha. Ja, då tänkte vi helt olika! Jag menade bara att dela med mig om mina tankar på vad som kunde vara fint på festen! Det tar ju inte bort det faktum att du ordnat maten på fint sätt! Man kan vara tacksam för det och ändå fudnera på andra festdetaljer, till vår gemensamma fest, tänker jag!"
  • Anonym (Hk)

Låter som min sambo. Jag har precis föreslagit parterapi. Jag har nästan som dig. Min sambo kan fråga mig något, jag ger ett svar och han blir stött av min åsikt i frågan. Så fort jag inte håller med honom, så blir han arg och kränkt. Han vill bli struken medhårs. Men det är enormt själadödande för mig. 

Svar på tråden Blir så trött och ledsen