• Anonym (Rimligt?)

Rimliga regler för hyresrätt?

Jag sökte en hyreslägenhet som jag har god chans att få. I natt kallades jag på visning. Denna sker i början av nästa vecka, mitt i arbetsdagen. Dyker jag inte upp, mister jag min plats i kön. 

Är det verkligen rimligt att kalla folk mitt på dagen? Jag skulle behöva ta ledigt för att kunna vara med. Vilket jag inte ens kan, då jag precis haft semester och börjar mitt arbete den dagen. Vid tidpunkten för visningen sitter jag i ett viktigt möte. Min chef skulle aldrig ge mig ledigt.

Är det rimligt att en kommunal bostadsförmedling ställer sådana krav, att man ska behöva avstå arbete för att kunna delta? Helger och kvällar är ett alternativ. Jag arbetar själv i kommunal verksamhet där vi erbjuder våra tjänster vid tider som passar våra invånare, inte oss. De är ju dem vi finns till för!

• Svar på tråden Rimliga regler för hyresrätt?
  • Anonym (H)

Det är fredag idag...
    Men givetvis ska man ha separata visningstider till just Prinsen / Princessan Rimligt...

Natt / helg när som helst.

• Anonym (Rimligt?)
    Anonym (H) skrev 2025-08-08 07:46:35 följande:

Det är fredag idag...
    Men givetvis ska man ha separata visningstider till just Prinsen / Princessan Rimligt...

Natt / helg när som helst.

Ja, det är fredag, den dag som visningskallelse kom. Och jag tycker att det är rimligt att det erbjuds tider som är möjliga för medborgare att delta i. Inte att man ska behöva ta en halv dags ledighet för att kunna delta. Att erbjuda fler tider, är ett sätt att göra det på. 

Jag är verkligen inte ?princessa? (sic!). Jag tycker dock att det i offentliga verksamheters uppdrag ingår att vara tillgängliga för sina medborgare. Inte för sig själva. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Lotta)

Dåligt, tycker jag. Men ett bostadsbolag är inte en offentligfinansierad serviceinrättning utan ett vinstdrivande bolag. Om det finns många som vill ha lägenheterna kan de ha såna regler. Det finns alltid någon som tar ledigt och kommer. 

Jag tycker att det är självklart att visningstiderna är på dagtid. Det skulle ju kosta en massa för dem att ha personal som jobbade om kvällarna. 

• Anonym (Rimligt?)
    Anonym (Lotta) skrev 2025-08-08 07:59:16 följande:

Dåligt, tycker jag. Men ett bostadsbolag är inte en offentligfinansierad serviceinrättning utan ett vinstdrivande bolag. Om det finns många som vill ha lägenheterna kan de ha såna regler. Det finns alltid någon som tar ledigt och kommer. 

Jag tycker att det är självklart att visningstiderna är på dagtid. Det skulle ju kosta en massa för dem att ha personal som jobbade om kvällarna. 

Jo, det här är ett offentligfinansierat bolag. 
  • Anonym (Rimligt?)
    Anonym (n) skrev 2025-08-08 07:55:06 följande:
    Skit i den användaren, det är antingen en idiot eller ett troll, oavsett ingen vars åsikt spelar någon roll.

Nu var det längesen jag var på visning, men för mig var visningarna alltid på kvällstid/efter arbetstid. Tycker det låter väldigt oflexibelt av dem att göra så. Finns det ingen du kan ringa och förklara situationen för? De kanske har mer förståelse om du förklarar.
    Det har varit min minnesbild också, när jag senast letade bostad. Jag gick igenom gamla mejl och hittade ingen visningskallelse som inte kallats till på kvällstid. Men då har det varit privata värdar. 
  • Anonym (Visning)

Jag var på visningar förra året och tiderna varierade kraftigt beroende på vem som skulle hålla i visningen. 

Var det personal från hyresvärden (kommunal) så var det under deras arbetstid, dvs under normal arbetstid. Var det lägenhetsinnehavaren så var visningen efter arbetstid. 

• Anonym (M)

Har du hunnit ringa och prata med dom?

• Anonym (Rimligt?)
    Anonym (M) skrev 2025-08-08 08:46:07 följande:

Har du hunnit ringa och prata med dom?

Telefontid först från 10 idag. 
  • Anonym (Ombud)

Om du har svårt att komma till visningen den tiden brukar de flesta hyresvärdar acceptera att man skickar ett ombud, du kanske kan fråga om det går att lösa den vägen istället?

Svar på tråden Rimliga regler för hyresrätt?