• Anonym (Antikt)

Gamla kläder

Har en kjol och kavaj (?) från 1920 tror jag. Vill ge till museum. Bor i Stockholm. Hur och hur vet man om de ens vill ha det? 

• Svar på tråden Gamla kläder
  • Anonym (Antikt)

Vill bli av med dem men vill att dem kommer till ?rätt? ställe. Kanske det inte är något för något museum. Kanske jag borde satsa på Tradera istället? Inköpt för ett par tusenlappar 20 år sedan av en privatperson. 

• Anonym (s)

Jag hade satsat på Tradera.

• Anonym (Antikt)
    Anonym (s) skrev 2025-08-08 18:55:43 följande:

Jag hade satsat på Tradera.

Jag vill inte tjäna några pengar på detta. Frågan är: kan jag gå till något museum och bara ?lämna? dem? I så fall vilket? Vill inte bara lämna dem någonstans och de säger nej. 
  • Anonym (Antikt)

Så synd att ge till någon privatperson men du kanske har rätt. Vem är intresserad av antika kläder? 

• Anonym (s)
    Anonym (Antikt) skrev 2025-08-08 19:11:03 följande:

Så synd att ge till någon privatperson men du kanske har rätt. Vem är intresserad av antika kläder? 

En hel del faktiskt. Det är inte synd utan kan göra någon väldigt glad över att få köpa denna coola outfit.

Du kan säkert mejla några lokala museum annars!

• Anonym (Antikt)
    Anonym (s) skrev 2025-08-08 19:13:56 följande:

En hel del faktiskt. Det är inte synd utan kan göra någon väldigt glad över att få köpa denna coola outfit.

Du kan säkert mejla några lokala museum annars!

I sak håller jag med. Köpte själv detta från en privatperson. 
  • Anonym (Antikt)

Existerar inget museem i Stockholm som är intresserad i antika kläder i bra skick???? 

• Anonym (Antikt)

Jag är 160 och väger  ca 50 kg. Kavajen (eller vad det är) måste tillhöra någon väldigt petit människa. Jag (!) är för stor. Kanske man var smalare 100 år sedan. 

• Anonym (s)
    Anonym (Antikt) skrev 2025-08-08 19:26:36 följande:
    I sak håller jag med. Köpte själv detta från en privatperson. 
    Så varför tvekar du?

Det kan finnas museum som kan använda detta men också de som inte behöver utan redan har liknande. Vi kan inte bedöma det utan du får fråga. Visst kan du åka dit och lämna av men väldigt tråkigt om det skulle hamna i ett förråd.
  • elmadumle
    Anonym (Antikt) skrev 2025-08-08 20:02:57 följande:

Existerar inget museem i Stockholm som är intresserad i antika kläder i bra skick???? 

Ring runt och fråga!!!!
  • Eurydike
    Anonym (Antikt) skrev 2025-08-08 20:02:57 följande:

Nordiska kanske kan vara intresserade! 🤩
  • Anonym (Petronella)

Museer vill bara (med ytterst få undantag) ha föremål som bär med sig en historia som rör det som är museets område. Det kan tex vara ett geografiskt område eller ett ämnesområde, som Tekniska museet. 

Eftersom du köpt kläderna gissar jag att du varken vet när och var de är köpta (ursprungligen alltså), av vem och vem som har använt dem före dig. Det gör dem väldigt ointressanta för de flesta museer. 

Om du har använt kläderna i någon form av lajv eller liknande kan det vara intressant för något museum, tex Nordiska. Då är det alltså berättelsen om ert lajvande som är intressant. 

En del museer och hembygdföreningar har pedagogisk verksamhet där äldre kläder kan komma till användning. 

De flesta museer har kontaktformulör på hemsidan om man har gåvor att erbjuda. Museer vill absolut inte att du går dit med prylar innan de uttryckligen har sagt att de är intresserade. 

Hembygdsföreningar är ibland lite mindre nogräknade. 

Bli inte ledsen om inget museum vill ha dem. Museer har generellt betydligt större samlingar än de har ekonomi att ta hand om och många är mycket restriktiva med vad de tar in. 

Det finns föreningar som håller på med äldre klöder. Jag funderar på Sherlock Holmes-sällskapet. Finns de fortfarande? I så fall kan de säkert känna någon som vill ha äldre kläder. 

• Anonym (Petronella)

Det du har är en ett klänningsliv med tillhörande (ser det ut som) kjol. :)

Svar på tråden Gamla kläder