• Anonym (Trött)

Rösta rätt

Vad jag saknar de gamla goda tiden då man bara röstade antingen Rött eller Blått.

Saknar även tiden då folk inte gick och pratade vem man röstade på för det var hemligt. Och politik var inte varmans prat hela tiden.

Dagens så kallade Modern tid pratar alla om politik och vem man ska rösta på och vem man inte ska rösta på. Man Pajkasta många av politikerna som om det var nåt kul. Gillar inte alls detta. Hur tänker ni andra?

• Svar på tråden Rösta rätt
  • felicityporter
    Anonym (Trött) skrev 2025-08-09 01:15:11 följande:
    Rösta rätt

Vad jag saknar de gamla goda tiden då man bara röstade antingen Rött eller Blått.

Saknar även tiden då folk inte gick och pratade vem man röstade på för det var hemligt. Och politik var inte varmans prat hela tiden.

Dagens så kallade Modern tid pratar alla om politik och vem man ska rösta på och vem man inte ska rösta på. Man Pajkasta många av politikerna som om det var nåt kul. Gillar inte alls detta. Hur tänker ni andra?

Varför saknar du ?den tiden?, eller rättare sagt din bild av en sådan tid? Varför är det svårt för dig med många valmöjligheter och att diskutera politik och varför du tänker som du gör med andra? Du behöver ju verkligen inte berätta vad du röstar på (om du gör det), bara delge dina tankar om hur du tycker och tänker samhället bör vara och diskutera dina hjärtefrågor. Men även det är ju självklart valfritt det också, man behöver inte diskutera politik alls. Vem säger att man måste? De flesta vet trots allt inte ett skit om politik och är dåligt insatta i samhällsfrågor. Det är okej det också!
  • EnAnonumius
    Anonym (Trött) skrev 2025-08-09 01:15:11 följande:
    Rösta rätt

På vilken tid röstade man bara rött eller blått?
    Jag har haft rösträtt sedan 1988 och då fanns det flera partier och det fans nyansskillnader mellan de olika partierna oavsett vilket block de tillhörde.

Pajkastning förekom i debatterna, fast får ju säga att det var väldigt lite av den varan, utan huvudfokusen låg ju på den egna politiken främst. Det vill säga det omvända mot i dag. I dag så tycks det vara huvudfokus på vem som är duktigast på att kasta paj idag och vem som kan ägna minst tid att diskutera den egna politiken.

Jag skulle vilja ha tillbaka de "gamla" debatternas där man ägnade sig åt 90% av att diskutera "sin politik"  och kanske slängde in en och annan pajkastning.

Fast detta med att vanliga människan pratar politik har jag inga problem med. Bara för att man pratar politik, så betyder det inte att man "måste avslöja" vad man röstar på för den saken skull. Det går att kombinera att diskutera samtidigt som man är tyst om vilket parti man röstar på om man vill detta. Ser inga problem med att diskutera politik om man så önskar detta. Upp till vart och en av individerna hur de vill göra där.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Potatis)

Rött eller blått? Menar du Hattar och Mössor? Vi har väl inte haft nåt tvåpartisystem i modern tid? 

Svar på tråden Rösta rätt