• Magggie

Autism

Jag är ensamstående mamma som har en son( hemmasittande i 6 år) som är 21 år gammal och bor hemma hos mig. Han har fått nyligen diagnos- autism och vill inte acceptera det. Det är svårt att kommunicera med honom ibland och jag har inget stöd eller idé hur jag ska göra .

Tacksam för idéer och tankar. 

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

• Svar på tråden Autism
  • Anonym (hab)
    Magggie skrev 2025-08-09 14:04:10 följande:
    Autism

Jag är ensamstående mamma som har en son( hemmasittande i 6 år) som är 21 år gammal och bor hemma hos mig. Han har fått nyligen diagnos- autism och vill inte acceptera det. Det är svårt att kommunicera med honom ibland och jag har inget stöd eller idé hur jag ska göra .

Tacksam för idéer och tankar. 

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Vilket stöd från har från den instans som gjorde utredningen? Han borde ju få remiss till Habiliteringen och där kunna få lära sig mer om sin diagnos, sig själv och hjälp med strategier för sin tillvaro. Och om han bor hemma så bör ju du kunna få del av de insatserna också. 
  • Anonym (En ensamstående mamma)

Hej! har samma utmaning. hade gärna delat vardagen o gett varandra råd, Jag har prövat det mesta genom kommunen utan resultat. Går i anhörigsamtal som är givande. Jag letar efter en grupp med föräldrar som har högfungerande unga vuxna med funktionsnedsättning inom AST, som är hemmasittare, inte vill känna till sin diagnos etc. Kanske finns det möjlighet att hjälpa våra barn tillsammans?

• Jimmy75
    Anonym (En ensamstående mamma) skrev 2025-08-31 13:41:41 följande:

Hej! har samma utmaning. hade gärna delat vardagen o gett varandra råd, Jag har prövat det mesta genom kommunen utan resultat. Går i anhörigsamtal som är givande. Jag letar efter en grupp med föräldrar som har högfungerande unga vuxna med funktionsnedsättning inom AST, som är hemmasittare, inte vill känna till sin diagnos etc. Kanske finns det möjlighet att hjälpa våra barn tillsammans?

Bra initiativ av både dig och TS. Vet inte om TS känner till det men diagnosen berättigar till stöd enligt LSS.

Sedan är nätverkande många gånger värdefullt. Har hört föräldrar som tycker att de fick mycket tips, hjälp och stöd genom riksförbundet Attention https://attention.se/

Kan också finnas grupper via Facebook som kan vara stöttande, både mer lokala och mer rikstäckande.

• Anonym (En ensamstående mamma)

Tack! Eftersom vår son snart är 20 år, så måste han själv anmäla att han vill ha hjälp. Vi har gett honom info om Habiliteringen, vart han kan vända sig. Vi blev utskrivna när han blev 18. Varit med sedan han var 3 år?Vi har ordnat kontaktperson/för sociala aktiviteter via kommunen-om han anmäler sig. Har  ordnat kontakter på WeMind för att gå och prata med ngn utomstående. Han har tackat nej t studier efter 1,5 år sabbatsår. Han vill ej anmäla sig till Arbetsförmedlingen
    (deras ungdomsenhet 15-24 år), här i kommunen har de en bra Arbetsmarknadsenhet som hjälper alla ungdomar ut i arbetslivet, med anpassningar m.m. Han vill inte känna till sin diagnos, vill ej ta hjälp etc, Så just nu är han utanför hela systemet med allt vad det innebär?suck

• Jimmy75
    Anonym (En ensamstående mamma) skrev 2025-08-31 13:58:41 följande:

Tack! Eftersom vår son snart är 20 år, så måste han själv anmäla att han vill ha hjälp. Vi har gett honom info om Habiliteringen, vart han kan vända sig. Vi blev utskrivna när han blev 18. Varit med sedan han var 3 år?Vi har ordnat kontaktperson/för sociala aktiviteter via kommunen-om han anmäler sig. Har  ordnat kontakter på WeMind för att gå och prata med ngn utomstående. Han har tackat nej t studier efter 1,5 år sabbatsår. Han vill ej anmäla sig till Arbetsförmedlingen
    (deras ungdomsenhet 15-24 år), här i kommunen har de en bra Arbetsmarknadsenhet som hjälper alla ungdomar ut i arbetslivet, med anpassningar m.m. Han vill inte känna till sin diagnos, vill ej ta hjälp etc, Så just nu är han utanför hela systemet med allt vad det innebär?suck

Jo, det är ett moment 22 i vårt samhälle. Det ställs krav på att personen självständigt ska göra EXAKT de saker som de konstateras ha jättesvårt med genom sin diagnos.
  • Anonym (g)
    Jimmy75 skrev 2025-08-31 14:18:23 följande:
    Jo, det är ett moment 22 i vårt samhälle. Det ställs krav på att personen självständigt ska göra EXAKT de saker som de konstateras ha jättesvårt med genom sin diagnos.
    Är det verkligen så självständigt om föräldrarna tydligt är redo för att pusha killen till Arbetsförmedlingen? Ok för de som inte har något stöd alls men till Arbetsförmedlingen är det ok att ha som krav, själv eller med någon som kör dit en. Kan räkna upp mycket som tyvärr är som du säger men just detta, njah.
  • Anonym (g)

Ok, det var lite fler saker men håller fast vid min åsikt ändå :P

Just när det gäller stöd med samtal eller annat krävs det att personen är redo och tror sig kunna få ut något av det. Mycket brukar pushas på dessa personer t.ex HAB som inte behöver vara ett dugg hjälpsamt. Som att vanlig terapi inte fungerar om personer inte vill det minsta. 

• Mentat

Har haft exakt den här situationen (och har....) men min grabb med högfungerande autism har numera ett eget boende, jag såg till att han stod i bostadskö från det att han var 18 och han flyttade väl vid 27 kanske. Han vill inte kännas vid sin diagnos men har vissa aktiviteter numera, som han inte vill tala om med mig så jag antar att det är med andra som har funktionsnedsättning.

Sedan har jag fortfarande en hemmasittare kvar men han har "vanlig" autism, inte högfungerande.

• Anonym (Ställ krav)

Du måste ställa krav. Är det så att han inte kan jobba finns daglig verksamhet och aktivitetsersättning men att bara gå hemma och göra ingenting ska inte vara ett alternativ. 
  • Jimmy75
    Anonym (Ställ krav) skrev 2025-08-31 19:13:49 följande:
    Du måste ställa krav. Är det så att han inte kan jobba finns daglig verksamhet och aktivitetsersättning men att bara gå hemma och göra ingenting ska inte vara ett alternativ. 
    Det är dock inte riktigt så enkelt att det bara är att ställa krav på en person med autism. Han har diagnosen av en anledning. Glappet mellan vad som behövs och funkar i teorin och vad som funkar i verkligheten kan vara stort.
  • Anonym (Ställ krav)
    Jimmy75 skrev 2025-08-31 19:32:39 följande:
    Det är dock inte riktigt så enkelt att det bara är att ställa krav på en person med autism. Han har diagnosen av en anledning. Glappet mellan vad som behövs och funkar i teorin och vad som funkar i verkligheten kan vara stort.
    Daglig verksamhet utformas efter individen och ställer inga krav på prestation. Det är personaltätt och brukarna får mycket hjälp och stöd. 
  • Anonym (C)

Finns det någon fritldsaktivitet han kan tänka sig att delta i? Så att han kommer ut och träffar andra. 

Ofta är det så att personer med högfungerande autism hittar gemenskap i en förening där det handlar om ett in tresse som de har. Där kan de ibland hitta vänner.

En annan möjlighet är att hitta en vän som är lite som de själva. Men då måste man vara med i en förening för personer med den funktionsvarianten eller på ett sådant forum på nätet. Men det vill man ju inte om man inte tycker att man har den diagnosen!

Enda trösten är att  personer med autism mognar låmgsammare, sonen kanske får mer insikt med tiden. 
  • Grässtrå77
    Anonym (Ställ krav) skrev 2025-08-31 23:16:10 följande:
    Daglig verksamhet utformas efter individen och ställer inga krav på prestation. Det är personaltätt och brukarna får mycket hjälp och stöd. 
    Eftersom han inte vill kännas vid sin diagnos så tror jag inte han vill kännas vid daglig verksamhet heller.
  • Anonym (g)
    Grässtrå77 skrev 2025-09-01 02:14:26 följande:
    Eftersom han inte vill kännas vid sin diagnos så tror jag inte han vill kännas vid daglig verksamhet heller.
    och DV brukar inte vara förstahandsvalet när någon anses arbetsför
  • Anonym (Ställ krav)
    Grässtrå77 skrev 2025-09-01 02:14:26 följande:
    Och därför måste ts ställa krav. 
    Anonym (g) skrev 2025-09-01 02:37:18 följande:
    Vilket ts son inte verkar vara då han är hemmasittare. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Ställ krav) skrev 2025-09-01 05:45:14 följande:
    Och därför måste ts ställa krav. 
    Anonym (g) skrev 2025-09-01 02:37:18 följande:
    Vilket ts son inte verkar vara då han är hemmasittare. 
    En person med högfungerande autism (alltså normalbegåvad) får inte daglig verksamhet. 

Vissa får stöd av kommunen eller Arbetsförmedlingen med att få ett anpassat arbete i vanliga arbetslivet. Men många får inte det stödet, trots att de vill ha det.

Men för att få den typen av arbeten  måste man söka stöd själv. 
  • Anonym (C)

En läkare ( vanligtvis på habiliteringen eller inom psykiatrin) kan bedöma arbetsförmågan. Men då måste personen vilja ha en bedömning. 

Allt bygger på att personen vill ha stöd. Men inte ens då är arbete av en typ som personen klarar av garanterat.

• Anonym (Ställ krav)
    Anonym (C) skrev 2025-09-01 08:21:06 följande:
    En person med högfungerande autism (alltså normalbegåvad) får inte daglig verksamhet. 

Vissa får stöd av kommunen eller Arbetsförmedlingen med att få ett anpassat arbete i vanliga arbetslivet. Men många får inte det stödet, trots att de vill ha det.

Men för att få den typen av arbeten  måste man söka stöd själv. 

Att det bara skulle vara för svagbegåvade eller de med intellektuell funktionsnedsättning är en seglivad myt det är många som bara har autism som har daglig verksamhet. 

Klarar sonen av ett anpassat arbete är det såklart bra, syftet med mitt inlägg var att få ts att förstå att sonen måste göra någonting inte bara sitta hemma. 

Svar på tråden Autism