• Anonym (Undrande)

Träffat en ny

Hejsan, 

Jag och mitt ex har varit skilda i 6 år. Han har sedan tidigare en ny kvinna och sedan en tid tillbaka har även jag träffat en ny som jag även har introducerat för barnen.
    Måste jag berätta för barnens pappa att jag träffat någon som det börjar bli seriöst med?

Mvh, 
    Undrande

• Svar på tråden Träffat en ny
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-08-09 17:07:55 följande:
    Träffat en ny

Hejsan, 

Jag och mitt ex har varit skilda i 6 år. Han har sedan tidigare en ny kvinna och sedan en tid tillbaka har även jag träffat en ny som jag även har introducerat för barnen.
    Måste jag berätta för barnens pappa att jag träffat någon som det börjar bli seriöst med?

Mvh, 
    Undrande

Saken är väl den att jag inte skötte det så snyggt när mitt ex berättade.
    Jag försvårade för honom att träffa barnen och indirekt krävde att dem inte skulle flytta ihop etc. För i mitt huvud behövde inte barnen någon ny mamma. Jag har nu kommit över detta men pga mitt tidigare beteende så har skador redan skett och jag har fortfarande svårt att släppa barnen helt till dem. Dem träffas varannan lördag nu. Men jag vet att önskan från pappan finns att få ha barnen mer.

Så nu är jag nervös över att berätta då jag för min inre syn ser att han kommer kräva samma sak. Så måste jag verkligen berätta? 
  • Anonym (k)

Pappan får enbart träffa dom varannan lördag och din nya får träffa... hur mycket?

• Anonym (Undrande)
    Anonym (k) skrev 2025-08-09 18:25:34 följande:

Pappan får enbart träffa dom varannan lördag och din nya får träffa... hur mycket?

Det är inte jätteofta. Men eftersom barnen bor hos mig på heltid så blir det kanske någon gång i veckan. 
  • TriC

Vilken mes till pappa som accepterar att knappt träffa sina egna barn, bara för att du säger det. Han har lagen på sin sida. Ofattbart!

• Anonym (Undrande)
    TriC skrev 2025-08-09 18:29:36 följande:

Vilken mes till pappa som accepterar att knappt träffa sina egna barn, bara för att du säger det. Han har lagen på sin sida. Ofattbart!

Men om barnen bor hos mig så avgör ju jag hur vardagen ser ut?
  • Anonym (k)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-08-09 18:32:06 följande:
    För mig är det helt idiotiskt att undanhålla barnen från sin pappa men gladeligen introducera en partner som barnen då måste hålla hemlig för pappan. Ditt psychobeteende tidigare gör att pappan backat och du kan inte ens unna barnen sin pappa flera år senare.
  • Anonym (C)

Har ni inte delad vårdnad?

Anonym (Undrande) skrev 2025-08-09 18:32:06 följande:
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (C) skrev 2025-08-09 18:35:22 följande:

Har ni inte delad vårdnad?

Jo det har vi. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-08-09 18:36:26 följande:
    Jo det har vi. 
    Då kan han, när han tar sig i kragen, kräva att träffa dom mer.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (C) skrev 2025-08-09 18:45:24 följande:
    Då kan han, när han tar sig i kragen, kräva att träffa dom mer.
    Men nu var ju inte frågan huruvida han kan kräva mer tid. Frågan var ju om jag måste meddela honom att jag träffat en ny? 
  • Anonym (Hur länge)

Med tanke på din reaktion när han träffade en ny så får vi väl hoppas du inte introducerade den nya till barnen förrän ni åtminstone träffats minst 6 månader så att du vet att det är seriöst. 

Jag berättade inte för barnens pappa om min nuvarande partner men jag hade mina skäl då han tidigare förstört och lagt sig i. Sen var mina barn ändå såpass gamla att yngsta gick i högstadiet. Tror inte ens han vet än idag om min partner efter nästan 3 år. Om inte barnen sagt nåt eller jag själv så antar han helt enkelt att jag är singel även om några av hans vänner skulle ha sett oss ute. 

• Anonym (Bing Knotte)

Tror du helt enkelt får fundera på om du mognat som person. I så fall får du göra avbön, berätta att du förstår att du inte varit rättvis och att du vill bättra dig. 
    Troligtvis kommer du fortsätta vara egocentrisk. 
    Troligtvis är ditt ex på en mycket bättre plats i livet utan dig. 

• cosinus

Du har väl egentligen ingen skyldighet att berätta för den andre föräldern.

MEN

Du har en skyldighet som förälder att säkerställa att dina barn inte behöver ljuga för din skull, tänka på vad de säger eller vara de som avslöjar din nya (Medvetet eller omedvetet)

Det senare går bara att säkerställa genom att du berättar. 

• Anonym (Man54)

Rannsaka dig själv 
    ditt samvete börjar komma ikapp det märks på hur du skriver och nu har du gått å blivit kär
    å hur ska du lösa detta med färgen i ditt ansikte i behåll 

tycker att du släppa in ditt ex mer så att han får bättre kontakt med sina egna barn , ge han mer dagar med barnen 

finns en stor risk att dina barn kommer vända dig ryggen när de blir vuxna , när de förstår att du höll dem ifrån sin egna pappa 

delad vårdnad är 50 % 

• Anonym (Betty)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-08-09 18:24:23 följande:
    Saken är väl den att jag inte skötte det så snyggt när mitt ex berättade.
    Jag försvårade för honom att träffa barnen och indirekt krävde att dem inte skulle flytta ihop etc. För i mitt huvud behövde inte barnen någon ny mamma. Jag har nu kommit över detta men pga mitt tidigare beteende så har skador redan skett och jag har fortfarande svårt att släppa barnen helt till dem. Dem träffas varannan lördag nu. Men jag vet att önskan från pappan finns att få ha barnen mer.

Så nu är jag nervös över att berätta då jag för min inre syn ser att han kommer kräva samma sak. Så måste jag verkligen berätta? 
     Så han kommer inte få reda på det ändå från barnen då?

Vilket skitsnack du kör med förresten. I samma mening skriver du att "nu har jag kommit över detta" och "jag har fortfarande svårt att släppa barnen helt till dem". 

Då har du ju inte kommit över att han har en ny trots att det gått så lång tid. 

Självklart kan du inte låta dina barn träffa din nya när ditt ex inte får träffa sina barn pga att han har en ny.

Varför låter du inte honom ha barnen mer om det nu är hans önskan samt om du nu har kommit över att han ha gått vidare med en ny?
Svar på tråden Träffat en ny