• Anonym (hjärter fem)

Är jag en matsnobb?

Pratade med min syster i telefon när jag var i affären och handlade. Hon har flyttat utomlands för 15 år sen och det blev klart snack om priserna och märken och så. Det har blivit väldigt dyrt där hon bor, och så klart här också. Hon fick mig att tala om allt jag köpte, märke och pris. Till slut utbrister hon "fan vad snobbig du är, bara massa märkesvaror och eko!"

För det första var det inte riktigt sant, men ok, övervägande märken och inte lika mycket butikens egna. Och eko köper jag bara det viktigaste att göra det i, som kaffe och bananer, typ. Det var faktiskt just vid kaffet som hon uttryckte detta.

Så, är jag snobbig om jag köper heinz ketchup istället för coops? Osv?

Obs att jag inte gör något slags skryt "har råd". I min affär skiljer det inte många öre mellan egna-varorna och märkesvarorna. sällan mer än en femma, ibland inte mer än 5 öre. Jag är dessutom inte alls rik, särskilt inte nu när jag är mammaledig. Jag tar varor i en blandning av ren vana och vad jag tycker är bästa sorten, med priset i åtanke.

• Svar på tråden Är jag en matsnobb?
  • Anonym (När)
    Anonym (hjärter fem) skrev 2025-08-09 17:16:44 följande:
    Är jag en matsnobb?

Pratade med min syster i telefon när jag var i affären och handlade. Hon har flyttat utomlands för 15 år sen och det blev klart snack om priserna och märken och så. Det har blivit väldigt dyrt där hon bor, och så klart här också. Hon fick mig att tala om allt jag köpte, märke och pris. Till slut utbrister hon "fan vad snobbig du är, bara massa märkesvaror och eko!"

För det första var det inte riktigt sant, men ok, övervägande märken och inte lika mycket butikens egna. Och eko köper jag bara det viktigaste att göra det i, som kaffe och bananer, typ. Det var faktiskt just vid kaffet som hon uttryckte detta.

Så, är jag snobbig om jag köper heinz ketchup istället för coops? Osv?

Obs att jag inte gör något slags skryt "har råd". I min affär skiljer det inte många öre mellan egna-varorna och märkesvarorna. sällan mer än en femma, ibland inte mer än 5 öre. Jag är dessutom inte alls rik, särskilt inte nu när jag är mammaledig. Jag tar varor i en blandning av ren vana och vad jag tycker är bästa sorten, med priset i åtanke.

Jag köper nästintill aldrig märkes utan mesta dels butikens egna. Inte bara för att det är något billigare utan också för att de många gångerna är bättre i näringsvärde och vad de faktiskt innehåller. Så om man köper mestadels märkesvaror eller bara det så betalar man mest för just varumärket. Är man noga med att köpa varor efter innehåll så ska man verkligen jämföra och inte anta att dyrare är bättre ur den sakens skull. 

• Tow2Mater

Tycker inte det är snobbigt. Det är bra att köpa både och, för att butikerna ska vilja hålla ett varierat sortiment.

• Anonym (s)

Att enbart köpa vissa varor såsom kaffe, bananer, vindruvor etc som eko är inte snobbigt. Inte heller att välja ett märke i stället för EMV-varor. Snarare viktigt för för att vi ska ha annat än butikens egna varor i slutändan. Visst finns det varor där man inte behöva tumma på smaken med att gå ner några kronor. Jag köper blandat men skulle aldrig köpa annat än Felix ketchup för att jag gillar den bäst t.ex.

• Tom Araya

Då är jag också en matsnobb.

Jag köper en del av Ica och COOP's egna varor, men mer som inte är det, typ Heinz ketchup, Kungsörnens makaroner, Barillas spagetti, Ramlösas kolsyrade och smaksatta vatten.
    Aldrig att jag skulle köpa butikkedjans egna kaffe exempelvis.

Jag älskar Ica's egna handtvål med doft av mandelblom.
    Jag köper ofta Ica's egna drickyoghurt, då de är billigare och mitt fibertillskott är lättare att blanda i i de förpackningarna. Men jag köper Arlas mjölk, för jag inbillar mig att det bättre gynnar svenska mjölkbönder.

• Anonym (ff)

Tycker det är bra. Jag försöker i så stor utsträckning som möjligt undvika butikernas egna märken. Det är en oroande trend att mer och mer av utbudet enbart består av deras egna märken. Tror ni de kommer behålla lägre priser när konkurrenterna är bortmanovrerade? För det tror inte jag.

• Anonym (hjärter fem)
    Anonym (När) skrev 2025-08-09 18:07:59 följande:

Jag köper nästintill aldrig märkes utan mesta dels butikens egna. Inte bara för att det är något billigare utan också för att de många gångerna är bättre i näringsvärde och vad de faktiskt innehåller. Så om man köper mestadels märkesvaror eller bara det så betalar man mest för just varumärket. Är man noga med att köpa varor efter innehåll så ska man verkligen jämföra och inte anta att dyrare är bättre ur den sakens skull. 

Jag har nog aldrig sett att butikens egna skulle ha bättre näringsinnehåll. Ibland så har det bättre ingredienser, som exempelvis sylt kan ibland ha högre bärmängd.
  • Anonym (hjärter fem)
    Tow2Mater skrev 2025-08-09 18:10:50 följande:

Tycker inte det är snobbigt. Det är bra att köpa både och, för att butikerna ska vilja hålla ett varierat sortiment.

Det har jag aldrig tänkt på, faktiskt, men det är kanske sant också.
  • Anonym (hjärter fem)
    Anonym (s) skrev 2025-08-09 18:14:33 följande:

Att enbart köpa vissa varor såsom kaffe, bananer, vindruvor etc som eko är inte snobbigt. Inte heller att välja ett märke i stället för EMV-varor. Snarare viktigt för för att vi ska ha annat än butikens egna varor i slutändan. Visst finns det varor där man inte behöva tumma på smaken med att gå ner några kronor. Jag köper blandat men skulle aldrig köpa annat än Felix ketchup för att jag gillar den bäst t.ex.

Jag tänker också lite att jag köper det jag gillar i första hand, och vissa saker spelar ingen roll. Spelar roll om jag köper Dansukkers socker eller butikens, liksom, men eldorados ketchup går ju inte att äta, då vill jag ha Heinz eller Felix.. Bara som exempel.
  • Anonym (F)

Köper det bästa till näringsinnehåll och ingredienser. Ibland blir det affärens eget och ibland blir det märke. Har aldig funderat,  utan bara tittat på innehållet som bärhalt i sylten t.ex. 

Ibland har jag kollat om Råd & rön har testat någon typ av vara.

• Anonym (Trams)

Trams att man är snobbig för att man inte köper EMV. 

Jag har dessutom en historik av selektivt ätande så att byta märke är inget jag gör i en handvändning. Jag är hellre utan ketchup om det inte finns Heinz. På pastafronten är kvaliteten betydligt mer varierande på EMV än "märkesvaror".

På tex creme fraiche skiljer det exakt 0kr mellan Icas och Arlas. På laktosfri mjölk är det 1kr mellan Ica och Valio och då kan Ica ibland smaka unket. 

Men, om jag är en snobb för att jag väljer bort EMV i hög grad, då ligger problemet hos den som anser det, inte hos mig. 

Svar på tråden Är jag en matsnobb?