• Anonym (hjärter fem)

Är jag en matsnobb?

Pratade med min syster i telefon när jag var i affären och handlade. Hon har flyttat utomlands för 15 år sen och det blev klart snack om priserna och märken och så. Det har blivit väldigt dyrt där hon bor, och så klart här också. Hon fick mig att tala om allt jag köpte, märke och pris. Till slut utbrister hon "fan vad snobbig du är, bara massa märkesvaror och eko!"

För det första var det inte riktigt sant, men ok, övervägande märken och inte lika mycket butikens egna. Och eko köper jag bara det viktigaste att göra det i, som kaffe och bananer, typ. Det var faktiskt just vid kaffet som hon uttryckte detta.

Så, är jag snobbig om jag köper heinz ketchup istället för coops? Osv?

Obs att jag inte gör något slags skryt "har råd". I min affär skiljer det inte många öre mellan egna-varorna och märkesvarorna. sällan mer än en femma, ibland inte mer än 5 öre. Jag är dessutom inte alls rik, särskilt inte nu när jag är mammaledig. Jag tar varor i en blandning av ren vana och vad jag tycker är bästa sorten, med priset i åtanke.

• Svar på tråden Är jag en matsnobb?
  • Anonym (Majsan)

Märkessnobb nja, men jag är bonddotter till en Arla-leverantör så jag väljer alltid Arla i första hand när det gäller olika mjölkprodukter. Det gagnar ju släktgården. Gårdsgrannen levererar kött till Scan, så jag väljer helst det eller annat svenskt kött framför exempelvis irländskt. 

Men annars är jag nog ganska ambivalent med produkter och varor. Ibland går jag på priset, ibland efter märke. Skulle likt andra i tråden inte köpa något annat än tidigare nämnda Heinz ketchup - då avstår jag hellre. Bjuder någon på korv och bröd med Felix äter jag, men den kommer inte in i mitt hem.  

Påste har jag alltid köpt Lipton innan men sedan de ändrade sina påsar och tog bort det jag drack har jag hittat till Willys egna. 

• Anonym (Milla)
    Anonym (hjärter fem) skrev 2025-08-09 20:19:50 följande:
    men eldorados ketchup går ju inte att äta, 
    Var det så du uttryckte dig, när du pratade med din syster? För sådant låter definitivt snobbigt i öronen på någon som måste vända på varenda krona.

Snobbighet ligger ju mer i attityden än i vad man lägger i kundvagnen. Det är inte kul att höra att ens egen syster betraktar det man själv äter som skräp.
  • klyban
    Anonym (Milla) skrev 2025-08-10 15:09:38 följande:
    Var det så du uttryckte dig, när du pratade med din syster? För sådant låter definitivt snobbigt i öronen på någon som måste vända på varenda krona.

Snobbighet ligger ju mer i attityden än i vad man lägger i kundvagnen. Det är inte kul att höra att ens egen syster betraktar det man själv äter som skräp.

Vet inte om man ens kan komma nära snobberi och vägra äta något som inte är gott som Eldorado ketchup.
    Som någon sade, då är jag hellre utan, eller gör min egen än det skräpet.
    Nu är inte all eldorado dåliga, men ketchupen är då inte god.

En intressant vara är tex Euroshopper och innan de delades och en del blev ICA basic.
    Det var majskoilvar, och där Felix kostade mot 20kr för två, och Europshoppers halva priset och mer mängd och mycket bättre kvalitet på än Felix.
    De märkte detta verkar det som, och de fick sen gå och bli ICA Basic med de bättre sakerna i Euroshopper.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (G)

En matsnobb äter inte en ketchup... ;)
    Så du är inte en matsnobb.

Det är inte snobbigt heller att köpa vad man vet man föredrar.

• Anonym (s)
    klyban skrev 2025-08-10 16:23:21 följande:

En intressant vara är tex Euroshopper och innan de delades och en del blev ICA basic.
    Det var majskoilvar, och där Felix kostade mot 20kr för två, och Europshoppers halva priset och mer mängd och mycket bättre kvalitet på än Felix.
    De märkte detta verkar det som, och de fick sen gå och bli ICA Basic med de bättre sakerna i Euroshopper.

Fast det enda som är Euroshopper är energidryckerna idag, det var ett namnbyte
  • Anonym (hjärter fem)
    Anonym (Milla) skrev 2025-08-10 15:09:38 följande:

Nä, jag köpte ingen ketchup, så det kom inte upp. 

Mellan henne och mig är det jag som vänder på slantarna, vilket jag gör. Har dryga 3000 upp till max 4200 när hyran, elen och internet är betalda, som ska räcka till mat och kläder, till en liten till och med. Men jag avstår hellre än äter något jag tycker är äckligt, gör inte du det?

Och hon äter inte eldorados ketchup i utlandet, det lovar jag dig. 
  • Anonym (Delikatessen)

Snobbig tycker jag inte man är om man inte ser ner på andras matval av billigare/märkesfria varor.

De kanske tycker det smakar helt okej, eller ser maten mer som en funktionell grej än att man ska njuta varje dag. Alla har inte samma syn på vad mat ska vara, varken till vardag eller fest.

Jag har en vän som bara köper hushållsost och då tycker jag att man lika gärna kan tugga på ett duschdraperi av plast, men det skulle jag klart aldrig säga. Vissa gillar "bebisost" utan smak, andra tycker bara att familjen glupar i sig ost jämt så de måste köpa billigt.

Men TS om du inte har gjort dig lustig över din systers val eller sagt typ "BLÄÄÄÄ HUR kan du äta XXX???" så är det nog mest hon som är avundsjuk på att du unnar dig märken eller nåt. Hennes partner kanske förbjuder henne att köpa det hon helst vill ha för att spara?

• FuckGoggleAskMe

Om din syster har bott utomlands så länge har hon ingen koll på utbud, smak, kvalité, pris etc i Sverige. Det finns människor som låter väldigt speciella när de förklarar att de köper endast eco/bio/speciellt märke etc, utan att bry sig om smak eller pris, kanske tyckte hon du lät så. 

Själv har jag bott utomlands länge och känner mig väldigt bortkommen i en svensk mataffär. Hemma köper jag bara visst märke av viss mat, vad som helst av annan mat etc, beroende på smak, innehåll, pris etc. Tror de flesta gör så, såvida man inte har väldigt knapp budget. Eller är en snobb. 

• Anonym (Q)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-08-10 20:39:11 följande:

Om din syster har bott utomlands så länge har hon ingen koll på utbud, smak, kvalité, pris etc i Sverige. Det finns människor som låter väldigt speciella när de förklarar att de köper endast eco/bio/speciellt märke etc, utan att bry sig om smak eller pris, kanske tyckte hon du lät så. 

Själv har jag bott utomlands länge och känner mig väldigt bortkommen i en svensk mataffär. Hemma köper jag bara visst märke av viss mat, vad som helst av annan mat etc, beroende på smak, innehåll, pris etc. Tror de flesta gör så, såvida man inte har väldigt knapp budget. Eller är en snobb. 

Detta, samt att om man, som jag, flyttade från Sverige som fattig student, så är jag mentalt kvar i den fasen av mitt liv i Sverige, fast jag är medelålders och har helt andra matvanor här och nu. Alltså, rent rationellt inser jag förstås att allt har utvecklats och att vi är i andra stadier av våra liv, men ryggmärgsreflexen är att handla mat i studentbudget när jag är hemma.
Svar på tråden Är jag en matsnobb?