• Anonym (vad tror ni?)

Gissa vad min mat gick på idag (kcal, macrobalans)

Gör era beräkningar, gissa vilt, tycka om maten får ni så klart också, men detta är vad jag har ätit idag:

Till frukost vid 13 åt jag två kryddkorvar som jag värmde i ugnen och två matskedar färdig beasås.

Vid middag åt jag en potatis och en tredjedel av en fiskgratäng = sejfile, vispgrädde, champinjoner, kryddor

Till efterrätt har jag ätit en liten portion chokladpudding och vispad grädde.

Låt se vad ni kommer upp med, om ni och min app håller med varandra. Mest bara på kul.

• Svar på tråden Gissa vad min mat gick på idag (kcal, macrobalans)
  • Anonym (Oj)
    Anonym (vad tror ni?) skrev 2025-08-09 22:02:11 följande:
    Gissa vad min mat gick på idag (kcal, macrobalans)

Gör era beräkningar, gissa vilt, tycka om maten får ni så klart också, men detta är vad jag har ätit idag:

Till frukost vid 13 åt jag två kryddkorvar som jag värmde i ugnen och två matskedar färdig beasås.

Vid middag åt jag en potatis och en tredjedel av en fiskgratäng = sejfile, vispgrädde, champinjoner, kryddor

Till efterrätt har jag ätit en liten portion chokladpudding och vispad grädde.

Låt se vad ni kommer upp med, om ni och min app håller med varandra. Mest bara på kul.

Mat? Det väl bara fiskgratängen och potatisen som kvalar in som mat. Resten är processad bukfylla utan näring. 
  • Anonym (vad tror ni?)
    Tow2Mater skrev 2025-08-09 22:05:39 följande:

Gissar 1003 kcal?

Lite i underkant gissade du.
  • Anonym (vad tror ni?)
    Anonym (Oj) skrev 2025-08-09 22:08:45 följande:
    Mat? Det väl bara fiskgratängen och potatisen som kvalar in som mat. Resten är processad bukfylla utan näring. 
    Potato, potato.
  • Anonym (vad tror ni?)
    Maggena skrev 2025-08-09 23:14:19 följande:

Runt 1750

Inte så dåligt gissat.
  • Yllop

Vad är macrobalans?
    Googlade och det enda jag hittar är ett medel mot förstoppning.

• Anonym (Oj)
    Yllop skrev 2025-08-10 12:59:47 följande:

Vad är macrobalans?
    Googlade och det enda jag hittar är ett medel mot förstoppning.

Vi ska väl gissa både antal kalorier men även mängden bajs.
  • Anonym (Julia)

Men snälla, kan du inte äta mat lagad från grunden istället?

Det blir extra viktigt när man försöker hålla lågt intag att man fakiskt äter fräscha råvaror som har sina vitaminer kvar.

Om jag ska gå ner i vikt äter jag mer så här:

Frukost: En liten skål frysta blåbär, mango, körsbär och en stor kopp hett vatten/te med en skvätt mjölk och lite kanel.

Lunch: Antingen matlåda som är preppad för att ge viktnedgång eller två ägg och ett par skivor rökt lax, kaffe. Har man inte mer mat med sig på jobbet så kan man inte äta för mycket mat heller.

Mellanmål: Lite yoghurt och en halv handfull nötter (ej jordnöt, det är mättat fett).

Middag: Husmanskost, t.ex. fisk eller magert kött med rotsaker i ugn, en  yoghurtsås och sallad.

Senare på kvällen: En ny stor kopp hett vatten/rött te (utan koffein) med lite mjölk, för att lura magen så man känner sig nöjdare.

• Tow2Mater
    Anonym (Julia) skrev 2025-08-10 13:28:55 följande:

Men snälla, kan du inte äta mat lagad från grunden istället?

Det blir extra viktigt när man försöker hålla lågt intag att man fakiskt äter fräscha råvaror som har sina vitaminer kvar.

Om jag ska gå ner i vikt äter jag mer så här:

Frukost: En liten skål frysta blåbär, mango, körsbär och en stor kopp hett vatten/te med en skvätt mjölk och lite kanel.

Lunch: Antingen matlåda som är preppad för att ge viktnedgång eller två ägg och ett par skivor rökt lax, kaffe. Har man inte mer mat med sig på jobbet så kan man inte äta för mycket mat heller.

Mellanmål: Lite yoghurt och en halv handfull nötter (ej jordnöt, det är mättat fett).

Middag: Husmanskost, t.ex. fisk eller magert kött med rotsaker i ugn, en  yoghurtsås och sallad.

Senare på kvällen: En ny stor kopp hett vatten/rött te (utan koffein) med lite mjölk, för att lura magen så man känner sig nöjdare.

Varför tror du TS vill hålla ett lågt kaloriintag??

varför gissar du inte hennes kal intag istället för att komma med pekpinnar?
Svar på tråden Gissa vad min mat gick på idag (kcal, macrobalans)