• Hanna Sol

Ni som delammar - hur lägger ni upp det?

Hej,
    Ni som delammar och ger ersättning någon gång under dygnet - hur lägger ni upp det? Ser rutinen likadan ut varje dag? Har ni några råd till en som vill börja?

Jag helammar min son som är 5 veckor. Funderar dock på att börja delamma och ge ersättning på kvällen. Detta för att kanske få sova lite mer än mina nuvarande 4 timmar. Tyvärr lyckas jag inte pumpa då min produktion är låg. Jag har dessutom väldigt svårt att sova på dagen.

• Svar på tråden Ni som delammar - hur lägger ni upp det?
  • Hanna Sol
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-09 22:23:44 följande:

Jag delammade och gav ersättning på kvällen, sent, vid 22 , sen sov de gott. Ersättning mättar längre än bröstmjölk. 

Gav du bröstet först då och därefter ersättning eller ersättning direkt? Från de var nyfödda?
  • TvillingmammaVästgöte
    Hanna Sol skrev 2025-08-12 14:47:27 följande:
    Gav du bröstet först då och därefter ersättning eller ersättning direkt? Från de var nyfödda?
    Bröst först , sen ersättning. 
    Från sex veckor. 
    Våra tvillingar var prematurer och de fick tillägg de två första veckorna plus amning. 
    Sen fyra veckor helamning. 
    Från fyra veckor började vi med en flaska på kvällen. 
    Det var för att min man började arbeta. På en flaska sov de mycket bättre . Jag gav nog flaskan rätt sent 23:00 kanske det var och sen sov de sex timmar till 05:00. Då ammade jag och sen sov jag och barnen till åttatiden. 
Svar på tråden Ni som delammar - hur lägger ni upp det?