• Hanna Sol

Rutiner med bebis på 1-2 månader?

Hej,

Hur ser en vardag ut för er med bebis på 1-2 månader? Har ni rutiner som ni håller er till vad gäller mat, sömn, promenad osv?

Jag har en son på 5 veckor och vi har inga rutiner. Han ammar lite när som (typ hela tiden) vilket gör att jag är konstant trött och aldrig orkar det jag tänkte göra såsom promenad, städning osv. Har alltid varit en rutinmänniska och saknar det, men förstår om det är svårt med en nyfödd. Ser dock på instagram och hör från vänner att vissa har bestämda rutiner. Min första tanke är ?hur??

• Svar på tråden Rutiner med bebis på 1-2 månader?
  • Jårdi

Rutiner är svårt när de är så små, är min erfarenhet. jag minns att mitt barn ville vara nära hela tiden och att det mest var att hänga med i de behov barnet signalerade för stunden. Nästa vecka kunde vara helt annorlunda. Rutiner växte fram naturligt ju äldre barnet blir och som så små tror jag inte de har så stort behov av det. 

• Anonym (X)

Samma som ovan. bebisen bestämmer rutinerna, och i den åldern är de vanligtvis (finns ju undantag) väldigt ombytliga.

Sedan skulle jag säga att det handlar en del om en själv också. Vissa är mer flexibla av sig och tar det som det kommer. Går ut och promenerar och ser till att ha en plan om barnet blir hungrigt t ex. 

• Anonym (3 barnsmamma)

Jag hade inga tider eller tydliga rutiner när de var så små, det kommer naturligt senare och för min del kändes det onödigt att lägga bebis kl.19 bara för att. 

Barnen lär sig dygnsrytmen så småningom, så länge du inte går upp och leker på natten, alltså endast matning och om det behövs blöjbyte, så fattar de snart när det är dag, natt osv, när de börjar förskolan så kommer tiderna av sig själv tydligare. Vill du få in lite fastare tider innan dess så börja med en promenad mitt på dagen när bebis ska ta långvila, tex runt 12 varje dag, gå upp samma tid varje dag och nattningen är den som du tar sist, när de andra tiderna sitter så är det ganska lätt.

Personligen tycker jag att du kan strunta i tiderna (om det inte gör så att du mår bättre såklart) just nu, benistiden är kort och kommer inte tillbaka, så passa på och mys <3

• Anonym (Pia)

Vi hade inga rutiner när de var så små. Vi hade rätt lite rutiner det första året generellt. Sen tycker jag att de stabiliserade sig och blev mer rutinmässiga själva. 

Jag vet många som kämpat med samma nattningsrutin från späd ålder till exempel, men vi följde barnens rytm och nattade på det sätt som funkade bäst just den perioden. Ibland var det i sele, ibland i vår säng och en period i soffan. Vi utgick från vad som passade oss som familj bäst och hur vi alla skulle få det så bra som möjligt efter rådande förutsättningar. 

Däremot tyckte jag att det var skönt att ha lite rutiner för mig själv. Att jag tog en kopp kaffe på förmiddagen, att jag tränade några gånger i veckan, etc. 

• Anonym (tror)

Hade inte heller rutiner så tidigt. Utan det blev så att bebisen själv började komma in i lite rutiner mer och mer med tiden. Jag tror såhär i efterhand att det var det bästa, att låta bebisen styra och att rutinerna kommer med åldern. 

Svar på tråden Rutiner med bebis på 1-2 månader?