• Anonym (Undrande)

Hur ska jag ändra på min man?

Min make är en bra man på nästan alla sätt. men han är lite av en hemmasittare, håller sig helst i huset, trädgården eller i närmaste samhälle, Lite tråkig helt enkelt. Nu går jag också snart snart i pension och då vill jag resa, något jag älskar. Maken följer med ibland för min skull, men helst inom landet och på kortare utflykter. Men jag vill åka i hela Europa i veckor, hur får jag honom att ändra sig? Lockbete?

Har inga vänner att resa med, väninnorna har sitt, partner, familj, barn. Jag vågar inte resa själv, nu när jag äntligen har både tid och ekonomi till det. Har visserligen en barndomsvän som är singel och reser mycket och gärna vill ha sällskap. Men han är man och det bär sig inte, även om jag får för maken.

Skilsmässa är inget alternativ!

• Svar på tråden Hur ska jag ändra på min man?
  • Anonym (Heja dig)

Jodå, du vågar åka själv :) Vad är du rädd för?

• Tecum

Jag tycker du har fel utgångspunkt, du ska ändra på dig själv, inte din man!
    Nog måste du våga själv, vad jag förstår har din man inget emot att du reser utan honom. Prova all-inclusive, då är allt ordnat och du får en massa reskamrater att umgås med. Kanske träffar du en ny vän som du kan resa med framöver?

Jag är lite som din man, föredrar korta resor inom landet. Att åka utomlands är bara jobbigt. Men om jag ska lockas är förutsättningen att hon ordnar allt, bokning hotell osv. Har du provat det?

Fast hur kul är det att resa med någon som inte vill, som bara ställer upp för din skull?

• Anonym (Jane)

Res med din vän, varför inte? Eller res ensam, är du rädd kan du åka på en gruppresa. 

Vill han inte, ska du inte tvinga honom. Men kanske locka honom med något intressant resmål. Men tjata inte. Ni har ju levt tillsammans länge och du har vetat om detta. 

• Anonym (Man)

Jag tycker själv resande är jobbigt och tråkigt, och hade inte uppskattat att någon skulle försöka ändra på mig. Tror du ska hitta en resevän istället.

• Anonym (orion)

Det finns ju temaresor, rätt så dyra men allt är organiserat och målgruppen är ju oftast kultiverade pensionärer, så försök locka din man med på en sån eller res själv. Kanske han inte så intresserad av själva temat, men det finns säkert andra män som bara hänger med deras fruar när dessa vill se på slott i Loire dalen och han kan ju fördriva tiden med att prata med dom.

Har han något intresse som kunde bli en temaresa?

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Jane) skrev 2025-08-10 17:21:27 följande:

Res med din vän, varför inte? Eller res ensam, är du rädd kan du åka på en gruppresa. 

Vill han inte, ska du inte tvinga honom. Men kanske locka honom med något intressant resmål. Men tjata inte. Ni har ju levt tillsammans länge och du har vetat om detta. 

Skulle du ge dig ut och resa med en manlig vän som är singel? Vi kanske måste dela rum då han gärna kuskar runt utanför turiststråken? Något som jag också vill i och för sig.

Gruppresa är ett alternativ med känns uppstyrt och kan väl bli jobbigt om man blir utanför på något vis.

Har försökt med olika resmål men inget tycks falla i god jord.
  • Anonym (Le)

Res till Storbrittanien! Många män är obekväma när de inte behärskar landets språk, men lite engelska kan de flesta.

Eller Irland. Finns mycket att uppleva på de öarna. Jersey också. 

Det kanske kan bli en favorit när han vant sig vid landet?

Ska du till andra ställen så kanske en gruppresa med t.ex. Rolfs buss fungerar. Då har man allt ordnat, inklusive middag ofta, och en guide som klara upp allt. De reser till Storbrittanien också.

• Anonym (Le)
    Anonym (Le) skrev 2025-08-10 17:48:20 följande:

Res till Storbrittanien! Många män är obekväma när de inte behärskar landets språk, men lite engelska kan de flesta.

Eller Irland. Finns mycket att uppleva på de öarna. Jersey också. 

Det kanske kan bli en favorit när han vant sig vid landet?

Ska du till andra ställen så kanske en gruppresa med t.ex. Rolfs buss fungerar. Då har man allt ordnat, inklusive middag ofta, och en guide som klara upp allt. De reser till Storbrittanien också.

Man brukar inte bli utanför på Rolfs bussresor, om man inte beter sig väldigt udda. Många pensionärer där.
  • HSL7510

Vad är det som gör att du tror du kan ändra på en man? I detta fall verkar det dessutom vara mera introvert personlighet , kolla femfaktorteorin om du vill veta mer. Vad hindrar dig att åka ensam,, jag har haft mina bättre resor själv , det är då man träffar folk.

• EpicF
    Anonym (Undrande) skrev 2025-08-10 17:41:57 följande:
    Skulle du ge dig ut och resa med en manlig vän som är singel? Vi kanske måste dela rum då han gärna kuskar runt utanför turiststråken? Något som jag också vill i och för sig.

Gruppresa är ett alternativ med känns uppstyrt och kan väl bli jobbigt om man blir utanför på något vis.

Har försökt med olika resmål men inget tycks falla i god jord.
    Ja, det hade jag kunnat göra. Men jag är inte heller typen som är otrogen eller hoppar i säng med alla mina manliga vänner. 
Svar på tråden Hur ska jag ändra på min man?