• Anonym (2)

Gå ner 2 kg på 2 veckor.

Har ni några tips på kost och även motion för en viktnedgång på 2 kg på 2 veckor?  Vill inte ha tips på shakes utan mer riktig mat men då givetvis kalorisnål 

• Svar på tråden Gå ner 2 kg på 2 veckor.
  • EnAnonumius

Ät samma mat men kankse minska på portionerna med c:a 10-20% mindre än vad du äter idag och ta mer raska promenader.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Em)

Varför just 2kg på 2 veckor? Plocka bort kolhydrater är effektivt för snabb viktnedgång men det är ju mest vätska.

• Anonym (?)
    Anonym (2) skrev 2025-08-10 21:01:46 följande:
    Gå ner 2 kg på 2 veckor.

Har ni några tips på kost och även motion för en viktnedgång på 2 kg på 2 veckor?  Vill inte ha tips på shakes utan mer riktig mat men då givetvis kalorisnål 

Är det en tillfällig viktnedgång du önskar eller ska det vara långsiktig?
  • Anonym (A)

5 kilo på en månad, mer i början. Jag lade upp halva tallriken med grönsaker och frukt, sedan vanlig mat på andra halvan. Gav jättebra effekt, och sötsuget försvann. Kombinerar med fasta, 16-8. Ät bra mat, skippa snabba kolhydrater. 

• Anonym (2)
    Anonym (Em) skrev 2025-08-11 11:18:17 följande:

Varför just 2kg på 2 veckor? Plocka bort kolhydrater är effektivt för snabb viktnedgång men det är ju mest vätska.

Anonym (?) skrev 2025-08-11 11:20:16 följande:

Jag ska gå ner mer är tänkt men just nu är det bara tillfälligt med dessa 2 kg. Ska åka utomlands och vore roligt om man jag kunde lossa iaf lite innan dess. 
  • Anonym (?)
    Anonym (2) skrev 2025-08-11 17:01:17 följande:
    Anonym (?) skrev 2025-08-11 11:20:16 följande:

Jag ska gå ner mer är tänkt men just nu är det bara tillfälligt med dessa 2 kg. Ska åka utomlands och vore roligt om man jag kunde lossa iaf lite innan dess. 
    Är det kortsiktigt, minska kolhydrater och salt.  Ät något urindrivande.

Annars, minska kalloriintaget med ca 25%. Ofta kommer man långt genom att ta bort godis, läsk, glass, skräpmat, fika odyl.
  • Anonym (2)
    Anonym (?) skrev 2025-08-11 17:10:05 följande:
    Är det kortsiktigt, minska kolhydrater och salt.  Ät något urindrivande.

Annars, minska kalloriintaget med ca 25%. Ofta kommer man långt genom att ta bort godis, läsk, glass, skräpmat, fika odyl.
    Har inte ätit godis, chips, glass, skräpmat på veckor. Är inte så mycket för det. Fika endast när jag tar en kaffe med vänner på stan som är kanske max varannan vecka och då bara något litet och inga bakelser. Aldrig socker eller mjölk i kaffe heller. 
  • Anonym (?)
    Anonym (2) skrev 2025-08-11 17:21:55 följande:
    Har inte ätit godis, chips, glass, skräpmat på veckor. Är inte så mycket för det. Fika endast när jag tar en kaffe med vänner på stan som är kanske max varannan vecka och då bara något litet och inga bakelser. Aldrig socker eller mjölk i kaffe heller. 
    Vad är din förklaring på att du inte minskat i vikt under sommaren?
  • Tow2Mater

Drick mer svart kaffe och te. Ät mindre mat. Inget fika eller småätande. Håll dig sysselsatt så du inte äter av tristess eller gammal ovana. Så fort du vill stoppa något i munnen ät en fjärdedels gurka. Gå och lägg dig tidigt.

• Anonym (Kvinna)

Jag tappade 5 kg på 2 veckor genom att äta :

10.00 en frukt
    12.00 en halv kycklingfilé /torsk och 2 dl sallad
    14.00 en knäckemacka med kokt ägg
    16.00 en halv kycklingfilé/ torsk med sallad.

1-2l vatten/dag

• Anonym (2)
    Anonym (?) skrev 2025-08-11 17:39:49 följande:
    Vad är din förklaring på att du inte minskat i vikt under sommaren?
    Inte rört mig tillräckligt samt ätit den mängd jag behöver för att hålla den vikt jag har nu: Även om jag inte gått ner nåt så har jag heller inte ökat något i vikt. 
  • Anonym (?)
    Anonym (2) skrev 2025-08-12 11:16:27 följande:
    Inte rört mig tillräckligt samt ätit den mängd jag behöver för att hålla den vikt jag har nu: Även om jag inte gått ner nåt så har jag heller inte ökat något i vikt. 
    Då har du lösningen där. Ät mindre, rör på dig mera. 
  • Olsdotter

Räkna kalorier!

Du kommer att gå ned mer i vikt desto mindre du äter, så den biten är enkel.

Frågan kanske snarare handlar om hur du tappar 2 kg fett än hur du tappar 2 kg muskler? Säger inte att det måste vara så, det finns andra skäl till att vissa människor vill under en viktgräns (tex brottning).

• Anonym (2)
    Olsdotter skrev 2025-08-12 12:07:02 följande:

Räkna kalorier!

Du kommer att gå ned mer i vikt desto mindre du äter, så den biten är enkel.

Frågan kanske snarare handlar om hur du tappar 2 kg fett än hur du tappar 2 kg muskler? Säger inte att det måste vara så, det finns andra skäl till att vissa människor vill under en viktgräns (tex brottning).

Är ganska noga med att få mig protein. Äter hellre kvarg tex än yoghurt och då behöver man ju heller inte ta så mycket för att hålla sig mätt. 
  • Olsdotter
    Anonym (2) skrev 2025-08-12 12:43:56 följande:
    Är ganska noga med att få mig protein. Äter hellre kvarg tex än yoghurt och då behöver man ju heller inte ta så mycket för att hålla sig mätt. 
    Bra grund!

Då vill jag tipsa om att förutom protein fokusera på kalorisnåla fibrer och rätt tarmbakterier.

Jag brukar alltid till dagens första mål ta 2,5 dl kvarg, 2 msk collagenpulver, 1 dl bär. Nästan direkt efter det sallad eller någon bladgrönsak.

Till middag blir det sallad med nedblandade grönsaker. Undviker majs och annat sådant stärkelserikt. Till det oftast fisk, men ibland kyckling. En msk olivolja.

Nötter bör undvikas.

En sak att ta hänsyn till med proteinet är att kroppen bara kan bryta ned ca 30g/ måltid. 

Håller inte riktigt med dem som här pratar om att röra sig mer. Funkar förstås om man har extrem självdisciplin, men eftersom att man blir hungrigare av det går man ofta snarare upp i vikt då... Fast blir förstås då mycket viktökning i muskler.

En annan sak är:
    Undvik alla kraftigt kortisomhöjande aktiviteter när dj vill tappa fett snabbt! Tex är styrketräning mycket bättre än löpning. Sov ordentligt, osv!
  • Anonym (Em)
    Olsdotter skrev 2025-08-12 12:54:06 följande:
    Bra grund!

Då vill jag tipsa om att förutom protein fokusera på kalorisnåla fibrer och rätt tarmbakterier.

Jag brukar alltid till dagens första mål ta 2,5 dl kvarg, 2 msk collagenpulver, 1 dl bär. Nästan direkt efter det sallad eller någon bladgrönsak.

Till middag blir det sallad med nedblandade grönsaker. Undviker majs och annat sådant stärkelserikt. Till det oftast fisk, men ibland kyckling. En msk olivolja.

Nötter bör undvikas.

En sak att ta hänsyn till med proteinet är att kroppen bara kan bryta ned ca 30g/ måltid. 

Håller inte riktigt med dem som här pratar om att röra sig mer. Funkar förstås om man har extrem självdisciplin, men eftersom att man blir hungrigare av det går man ofta snarare upp i vikt då... Fast blir förstås då mycket viktökning i muskler.

En annan sak är:
    Undvik alla kraftigt kortisomhöjande aktiviteter när dj vill tappa fett snabbt! Tex är styrketräning mycket bättre än löpning. Sov ordentligt, osv!
    Det är en myt att kroppen bara kan bryta ner 30g protein per måltid! 
  • Tow2Mater

En kalorisnål matig rätt kan du snabbt göra med röda linser, lök, morot, lite hackad vitlök, valfria kryddor med en stark berbere krydda gör linsgrytan god även för oss somnormalt inte gillar helvegetariskt. Toppa med ett par nypor groddade mungbönor, men de tar ju typ tre dagar att grodda först. Om man vill, servera ett par matskedar kokt ris eller quinoa till.

Svar på tråden Gå ner 2 kg på 2 veckor.