• Couchpotato

Kameraobjektiv

Hej

Har en Nikon D5300 som legat i ide i 10 år och tänkte börja använda den igen. Dock är jag helt obildad när det kommer till kamera och objektiv. Objektivet jag har nu är det som följde med när jag köpte den. 18-55 Nikon DX VR. Men jag skulle vilja använda kameran till att ta kort på ungarna som spelar fotboll och ishockey. Det skulle vara kul med några fina actionbilder. Så jag undrar om nån kan rekommendera ett objekt som passar för detta, och som passar en Nikon D5300. 

Tack!

• Svar på tråden Kameraobjektiv
  • Anonym (E)

Det absolut bästa du kan göra för att få bra bilder är att läsa på om hur kameran fungerar. Lär dig hur bländare, slutsrtid och iso påverkar bilderna. På så sätt kan du själv berätta för kameran hur du vill att bilderna ska se ut och du slipper suddiga och mörka bilder.
    Både fotboll och hockey är snabba sporter där man fotar på långa avstånd, så du behöver ett objektiv med en lång brännvidd. I ishallen är det dessutom mörkt (för kameran) så du behöver även ett ljusstarkt objektiv. Ett 70-200/2,8 kanske skulle fungera fint? Finns flera olika tillverkare och ett begagnat får du för 2000kr och uppåt.

• Couchpotato
    Anonym (E) skrev 2025-08-11 14:57:46 följande:

Det absolut bästa du kan göra för att få bra bilder är att läsa på om hur kameran fungerar. Lär dig hur bländare, slutsrtid och iso påverkar bilderna. På så sätt kan du själv berätta för kameran hur du vill att bilderna ska se ut och du slipper suddiga och mörka bilder.
    Både fotboll och hockey är snabba sporter där man fotar på långa avstånd, så du behöver ett objektiv med en lång brännvidd. I ishallen är det dessutom mörkt (för kameran) så du behöver även ett ljusstarkt objektiv. Ett 70-200/2,8 kanske skulle fungera fint? Finns flera olika tillverkare och ett begagnat får du för 2000kr och uppåt.

Grymt! Tack!

En följdfråga, jag har förstått att objektivgreppet är Nikon F på min kamera. Är detta kompatibelt med fler grepp eller är det just F jag måste använda? Kollar man prisjakt så finns det inte så många objektiv kvar med det greppet, de flesta objektiven har utgått. 

• Anonym (E)

Precis, objektivet måste ha samma fattning som kameran, alltså Nikon F. Annars kommer inte objektivet gå att montera på kameran.
    Du får leta objektiv på begagnatmarknaden, Blocket, Tradera osv. Fördelen är att man kan hitta fina objektiv för en billig peng.

• Anonym (Bis)

Jag hade istället rekommenderat ett fast 50mm. Jag har ett 70-200 till min nikon D810. Och den blir mest liggande hemma. Den är stor och klumpig.

mitt 50mm är det första objektivet jag köpte och de får hänga med än idag på bröllop, dop eller till företagsfotograferingar. Ett 35 eller 85 kan också vara något. Men 50mm är billigare. Och är du nybörjare så tycker inte du ska köpa det värsta innan du kan kameran.

• Anonym (E)
    Anonym (Bis) skrev 2025-08-11 17:58:41 följande:

Jag hade istället rekommenderat ett fast 50mm. Jag har ett 70-200 till min nikon D810. Och den blir mest liggande hemma. Den är stor och klumpig.

mitt 50mm är det första objektivet jag köpte och de får hänga med än idag på bröllop, dop eller till företagsfotograferingar. Ett 35 eller 85 kan också vara något. Men 50mm är billigare. Och är du nybörjare så tycker inte du ska köpa det värsta innan du kan kameran.

En fast 50 är bland det bästa man kan ha, men inte för att fota fotboll och hockey. 
  • enola
    Anonym (E) skrev 2025-08-12 00:34:34 följande:
    En fast 50 är bland det bästa man kan ha, men inte för att fota fotboll och hockey. 
    Fast 50mm med stor bländare funkar fint även på avstånd, eftersom du ofta kan zooma in mycket och ändå få skarpa bilder. Bara du har kort slutartid. Jag var några år fotograf på Bråvallafestivalen och använde bara mitt 50mm 1.4 (har aldrig ägt nåt monstertele som de etablerade konsertfotograferna använde). Funkade kanon, även på artister som sprang runt som illrar på speed på scenen. 
  • Anonym (Jenny)

Nikon D5300 är en trevlig kamera med några för och nackdelar. Det är en kamera som är mer tänkt för turist och familjefotografering än proffesionell fotografering. Många inställningar kräver att man letar runt i menyer medan man på en mer proffesionell kamera har fler knappar och både ett tumhjul och ett pekfingerhjul för att snabbt ändra inställningar. Med det sagt så är det en bra kamera och det många tycker om med den typen av kamera är snabbvalen med reglaget på kamerans ovansida där det finns förprogrammerade val för lite olika situationer. Symbolen som ser ut som en springande gubbe fungerar förvånansvärt bra för sportbilder. Det man ofta behöver är ett ljusstark objektiv med lite längre brännvidd. 200-300m m brännvidd. Det man skall tänka på är att det är lite tvärtom när det gäller hur mycket ljus ett objektiv släpper in. Lägre siffra betyder mera ljus in till bildsensorn vilket betyder att man kan exponera snabbare med mindre rörelseoskärpa och med mindre brus i bilden. 

En nackdel med D5300 är att den inte har någon fokusmotor i kamerahuset så när man köper objektiv måste man köpa objektiv med inbyggd fokusmotor vilket på begagnatmarknaden betyder lite mindre utbud och dyrare objektiv. 

Lycka till och ha kul med kameran och fotograferandet. 

• Anonym (Jenny)
    Couchpotato skrev 2025-08-11 15:22:04 följande:

Grymt! Tack!

En följdfråga, jag har förstått att objektivgreppet är Nikon F på min kamera. Är detta kompatibelt med fler grepp eller är det just F jag måste använda? Kollar man prisjakt så finns det inte så många objektiv kvar med det greppet, de flesta objektiven har utgått. 

Det går att använda vissa andra objekt med en adapter men så får man oftast fotografera helt manuellt.

Det är några år sedan Nikon slutade med F-bajonetten men i gengäld började man F-bajonetten 1959 så det finns massor av bra begagnade objektiv men tänk på att D5300 kräver objektiv med inbyggd fokusmotor om du vill behålla autofokusen. 

Med adapter och helt manuell fotografering kan man dock hitta väldigt roliga objektiv. En personlig favorit är gamla ryska Helios-44 58mm f/2. Detta är dock absolut inget för sport men underbart för porträtt och artistiskt fotograferande med en magisk harmonisk oskärpa på det som inte är i fokus.
Svar på tråden Kameraobjektiv