• Anonym (bastian)

Hur förklara för grannen att deras utekatt smitit in hos oss och kissat?

Har bott i samma lägenhet i ett par år, har en uteplats/altan-ish och har alltid låtit altandörren stå på glänt när jag är hemma eller i närheten av lägenheten då det är dålig ventilation och vill ha in luft.

Sedan ett par veckor flyttade det in två nya familj brevid på bägge sidor, den ena har tydligen en katt, som mina barn vid något tillfälle sett inne i vår lägenhet minst två gånger.

Den rusade tillbaka till ena grannen när vi jagade ut den.

Kom efter att ha varit ute och slängt sopor in och skulle kolla på TV, märker en stor fläck på fåtöljen och luktar kiss, så jag ställde ut den för vädring tills jag lyckas få bort tyget på den.

Så idag, nu lät jag dörren stå på glänt medan jag var ute på uteplatsen, sen in i köket och grejade. Nu drog jag igen dörren när jag gick ut.

Kommer in flera gånger under dagen och tycker det luktar surt om nånting i lägenheten. Går runt och luktar på sängar, soffor, stolar... sen kommer jag in i mina barns rum där de gjort en koja med nått sånt där plasttält och lyfter på tälet för att se en kisspöl på golvet.

Fattar inte vad det är för j-la katt ärligt talat. Har inga djur här inne, de som bodde innan har inte haft djur.

Nu vet jag inte hur jag ska förklara på ett bra sätt utan att skapa konflikt att deras katt förmodligen förstört saker i barnens rum, kanske förstört en fåtölj. Plus allt arbete med att göra rent.

Känner mig plötsligt extremt begränsad om jag ska behöva vakta dörren nu vilket jag inte behövt på alla år.

• Svar på tråden Hur förklara för grannen att deras utekatt smitit in hos oss och kissat?
  • Anonym (sådär)

Är dom förståndshandikappade? Annars berättar du bara vad som hänt, de borde de väl kunna förstå. 

Sedan är det väl inte så svårt att hålla dörren stängd när du är ute. Bättre det än att ha en kissande katt inomhus. 

• Anonym (bastian)

De är inte förståndshandikappade men pratar knappt svenska. Har kunnat haft dörren öppen i alla år. Var ska jag få tag på ett nät? Vem ska bekosta detta och allt jobb som nu tillkommer att leta ev mer nerpissade saker och göra rent?

Tror inte min son kommer bli så glad när jag berättar att jag måste slänga hans lektält för att grannens katt har pissat ner det.

• Anonym (sådär)
    Anonym (bastian) skrev 2025-08-11 16:42:22 följande:

De är inte förståndshandikappade men pratar knappt svenska. Har kunnat haft dörren öppen i alla år. Var ska jag få tag på ett nät? Vem ska bekosta detta och allt jobb som nu tillkommer att leta ev mer nerpissade saker och göra rent?

Tror inte min son kommer bli så glad när jag berättar att jag måste slänga hans lektält för att grannens katt har pissat ner det.

Du kan välja att känna dig kränkt och orättvis behandlad. Eller så kan du lösa det. Prata med grannen, det kanske inte ens är deras katt. Sedan om det inte hjälper så får du bestämma dig. Fortsätta vara irriterad eller lösa ditt problem. Det enklaste och billigaste är att inte ha dörren öppen. 

Naturligtvis behöver du inte lösa det, det är ju upp till dig. Nej, självklart blir inte barnet glad, men det kommer över det. Köp ett nytt tält. 
  • Anonym (?)

Svårt att lösa - vad vill du att grannarna ska göra? Prata med katten lär ju knappast funka. Stänga in den? Visst, men den kan smita.
    Elektronisk kattskrämma eller ha en sprayflaska med vatten tillhands och lurpassa på katten. Till slut går budskapet fram.....

• Anonym (bastian)
    Anonym (sådär) skrev 2025-08-11 16:46:50 följande:
    Du kan välja att känna dig kränkt och orättvis behandlad. Eller så kan du lösa det. Prata med grannen, det kanske inte ens är deras katt. Sedan om det inte hjälper så får du bestämma dig. Fortsätta vara irriterad eller lösa ditt problem. Det enklaste och billigaste är att inte ha dörren öppen. 

Naturligtvis behöver du inte lösa det, det är ju upp till dig. Nej, självklart blir inte barnet glad, men det kommer över det. Köp ett nytt tält. 
    Vem betalar ett nytt tält då? Du eller?
  • Anonym (Lova)

Vi bor i villaområde med flertalet låter omkring oss.  Att ha dörren öppen är inget större problem. En vattenspruta eller en vattenpistol ett par gånger så har katterna snabbt lärt sig att de inte är välkomna in eller på vår altan. 

Sedan kan du ju inte vara 100 söker på att det är deras katt som gjort det även om det är mest troligt.

Så köp en vattenspruta, typ 10 kr på dollarstore. 

• Anonym (Lova)

Flertalet katter ska det stå.  Autokorrekt... sorry

• Anonym (sådär)
    Anonym (bastian) skrev 2025-08-11 17:03:17 följande:
    Vem betalar ett nytt tält då? Du eller?
    Fråga grannen. Eller låt bli att köpa ett nytt.
  • Anonym (S)

Katter som får springa runt fritt är ett stort problem. Vi bor i radhusområde och ett flertal katter spenderar nog mer tid i vår trädgård och på vår altan än där de hör hemma. De kissar och bajsar i våra pallkragar och får de chansen springer de även in. Katterna bajsar även i alla sandlådor i området. Lite lagom trevligt att småbarn ska leka där.

Fattar inte att folk har katter som springer omkring så. Det är så jäkla jobbigt för andra som ska behöva stå ut med allt kattbajs och kiss. 

Tycker att du ska prata med grannarna. De får hålla katten inne hos sig om den går in till andra och kissar.

Svar på tråden Hur förklara för grannen att deras utekatt smitit in hos oss och kissat?