Eran inställning till försäljning till föreningar och klasser
Hej,
Jag uppfattar det som att många föräldrar är ganska less på att sälja kakor, lotter, underkläder, salami & mycket annat för att få ihop pengar till barnens idrottsförening eller skolklass.
Jag undrar vad ni istället tror om det här:
Istället för att sälja produkter så säljer man tjänster.
T ex:
Den första lördagsförmiddagen varje månad februari - maj samt september - december bokas in. Totalt 8 tillfällen.
Mellan kl 09.30 - 11.30 besöker min 12-åriga dotter och jag (och samtidigt alla andra barn + föräldrar som tillhör föreningen/klassen) 3-4 personer, t ex grannar, mor- och farföräldrar, arbetskollegor, kompisar etc. Hos dessa personer utför min dotter (med min hjälp om det behövs) enklare "hushållsnära tjänster" som t ex
gå ut med hunden, gå till återvinningen, klippa gräs, vattna i trädgården, skotta snö, enklare städning mm mm ..listan kan göras jättelång.
"Kunderna" abonnerar på dessa tjänster så att det är en återkommande tjänst som alltså utförs varje månad. Kunden betalar för en tjänst istället för en produkt.
Två bra grejer med detta är att barn lär sej att kämpa för att få in pengar vilket dom har nytta av senare i vuxenlivet. ...och både min dotter och jag bibehåller och kanske skapar nya relationer till dom personer som vi besöker (relationer är det viktigaste som finns tycker många...)
Vad tror ni om den här idén?