Anonym (Ylvis) skrev 2025-08-12 21:51:16 följande:
Vet inte hur det är nu men när bingolotterna kom till "allmänheten" under 90- talet var det guld värt, framförallt för småklubbarna. Tack vare det kunde vi åka på tävlingar, läger och även bidra till bättre utrustning i klubben (ingen lagidrott om någon undrade). Dock var det ju inte våra föräldrar som sålde utan vi ungdomar från ca 14 år och uppåt.
(Med att bingolotto kom till allmänheten var ju att det började lokalt i lokala tv- kanalen i Göteborg först).
Men problemet idag är nog att föräldrar förväntas ställa upp och sälja. När vi gjorde det var det i huvudsak vi barn/ungdomar. Föräldrarna hade kanske 1-2 åtagande per termin om man inte var tränare förstås. Jag har paketerat kuvert med mitt gamla lag, inventerat, sålt lotter med mera.
Det är ungdomarna som ska jobba för det de vill ha. Som förälder ska man ta saker som inte barnen kan/bör göra.
I de åldrarna tycker jag att det är mer ok. Gymnasieungdomar klarar ju i betydligt högre grad att sköta sånt på egen hand än mellanstadiebarn.