• Mammatilltvåsthlm

Hur har ni gjort med säng?

Hej,
    Har en liten fundering på hur ni andra gjort med byte av säng? Jag upplever att spjälsängen börjar bli för trång och svår att natta i då vi läser sagor och myser varje kväll.

Det har vi gjort i vår säng utan problem men hon har börjat bli störd av att bli överflyttad varje kväll och vaknar till. Så har funderat på golvsäng/hussäng från jolly eller babyland. Så fina och där man kan ligga bredvid.

Frågan är bara när? Dottern är 15 månader, klättrar upp och ner från soffa själv och väldigt stabil i gång och spring. Sover även hela nätter och har alltid gjort.  är det för tidigt eller är det dags? Hur och när har ni gjort när spjälisen börjar bli dags och byta? 

• Svar på tråden Hur har ni gjort med säng?
  • Anonym (Mio)

Då skaffade vi utdragssängar. Dvs en barnsäng som går att dra ut när barnet växer. 

• Anonym (M)

Anar att ni tagit bort själarna på en sida så att hon har som en säng med en öppen sida? Annars är det första tipset så kan man sitta bredvid och läsa sagor osv. 

Vi köpte sedan en juniorsäng till vårt första barn, det passade bra i vår dåvarande bostad. 

Med tvåan blev det våningssäng istället och dela rum. 

• Anonym (Bea)

Till ena hade vi växasäng från Ikea. Nu var han lätt att lägga och ville sällan att man skulle ligga kvar så det funkade bra. Det behövde inte finnas plats för någon av oss.
    Till andra barnet däremot som var väldigt närhetssökande så köpte vi en resårbotten direkt som vi först hade på golvet utan ben. Minns inte om vi tog 105 eller 120 bred.
    Och det var tur, för hen ville gärna ha en kvar där.
    Så dels varvade vi med att ligga nära hos barnet.
    Och dels var det perfekt när barnet/barnen kom till oss och man som vuxen kände att det blev trångt, då kunde man smita in och sova i den sängen

• Anonym (Em)

Min äldsta hade juniorsäng medan hennes lillasyster fick en fullstor direkt i och med att de hade våningssäng. Hade inte kört på juniorsäng igen om ni inte har utrymmesbrist. Mycket bekvämare för oss vuxna att mysa eller natta i fullstor säng. Med gosedjur och kuddar blir det tryggt och bra ändå! 

• Mammatilltvåsthlm
    Anonym (M) skrev 2025-08-12 11:29:41 följande:

Anar att ni tagit bort själarna på en sida så att hon har som en säng med en öppen sida? Annars är det första tipset så kan man sitta bredvid och läsa sagor osv. 

Vi köpte sedan en juniorsäng till vårt första barn, det passade bra i vår dåvarande bostad. 

Med tvåan blev det våningssäng istället och dela rum. 

Nej, det går ju inte på denna modell. Köpte på jolly men kollade aldrig att det skulle gå och plocka en sida just där och då. Så my bad. Därav att jag behöver byta till en golvsäng. Men det kändes som att hon var för liten än. Minns faktiskt inte när jag bytte med äldsta dottern, dock hade hon stokke som gick att modifiera hursomhelst. Men man vill ju ligga bredvid och läsa och natta :) så det blir väl hus-golv-sängen jag hittat :)
  • Mammatilltvåsthlm
    Anonym (Em) skrev 2025-08-12 11:57:40 följande:

Min äldsta hade juniorsäng medan hennes lillasyster fick en fullstor direkt i och med att de hade våningssäng. Hade inte kört på juniorsäng igen om ni inte har utrymmesbrist. Mycket bekvämare för oss vuxna att mysa eller natta i fullstor säng. Med gosedjur och kuddar blir det tryggt och bra ändå! 

Jag har ju spanat in hus-golv-sängen redan. Kändes bara så tidigt och byta redan. Men det kanske inte är det? Har blivit väldans hönsig med andra barnet Glad
  • Mammatilltvåsthlm
    Anonym (Mio) skrev 2025-08-12 11:24:58 följande:

Då skaffade vi utdragssängar. Dvs en barnsäng som går att dra ut när barnet växer. 

Tack för svar! Då känns det inte som att jag är på fel spår och byta ?redan? Glad
  • Mammatilltvåsthlm
    Anonym (Bea) skrev 2025-08-12 11:53:15 följande:

Till ena hade vi växasäng från Ikea. Nu var han lätt att lägga och ville sällan att man skulle ligga kvar så det funkade bra. Det behövde inte finnas plats för någon av oss.
    Till andra barnet däremot som var väldigt närhetssökande så köpte vi en resårbotten direkt som vi först hade på golvet utan ben. Minns inte om vi tog 105 eller 120 bred.
    Och det var tur, för hen ville gärna ha en kvar där.
    Så dels varvade vi med att ligga nära hos barnet.
    Och dels var det perfekt när barnet/barnen kom till oss och man som vuxen kände att det blev trångt, då kunde man smita in och sova i den sängen

Men exakt, man vill kunna ligga bekvämt brevid eller kanske bara bli kvar om det kommer sånna perioder Glad hussängen jag spanat in var 170 så junior/tryggt tänker jag, och jag får också plats Flört
  • Anonym (Em)
    Mammatilltvåsthlm skrev 2025-08-12 22:28:04 följande:
    Jag har ju spanat in hus-golv-sängen redan. Kändes bara så tidigt och byta redan. Men det kanske inte är det? Har blivit väldans hönsig med andra barnet Glad
    Mina barn lärde sig att klättra ur spjälsängen och då var det ju ingen vits att ha den kvar. Annars är det ju tryggt att veta att barnet inte är uppe och grejar medan man sover: 
  • Anonym (Em)

Tips är att kolla så att det går att sätta stödbräda på sängen vid behov. Lätt att små barn rullar ur

• Anonym (Bea)
    Mammatilltvåsthlm skrev 2025-08-12 22:33:09 följande:
    Men exakt, man vill kunna ligga bekvämt brevid eller kanske bara bli kvar om det kommer sånna perioder Glad hussängen jag spanat in var 170 så junior/tryggt tänker jag, och jag får också plats Flört
    Det låter bra!
  • Jemp

Vi bytte senare men å andra sidan samsov våra mest i den åldern. En sak att ta hänsyn till är såklart att säkra upp när barnet kan gå upp själv på morgonen.

Men jag har aldrig förstått varför man skaffar växasäng sen, om man inte bor väldigt trångt? Vi kör på 90säng direkt, då kan även vi vuxna ligga bredvid (eller själva) vid behov och vi slipper ytterligare en sak att köpa/konsumera/tillverka.

• Anonym (lemuren)

Vi köpte en 120- sängbotten som stod direkt på golvet från ruta ett.

Gott om plats utan obekvämlighet och ryggvärk för föräldern, barnet övar direkt på att sova där (även om det ibland kom till vår säng när det kunde röra sig) och lärde sig fort att här sover jag.

Smidigt och lätt. Spjälsäng är helt onödigt.

Man kan tro att det finns en BigSpjälsängs- konspiration som hindrar föräldrar att göra det mest rationella med sina barn. Möjligen i kollaboration med Sveriges Kiropraktorförbund som får hantera alla sneda sagoryggar... Skrattande

• Anonym (Tyy)

Vårt ena barn rör sig massor i sömnen så vi la en madrass på golvet. Ibland låg hon på golvet nån meter bort från madrassen på morgonen.  
    Andra barnet sov i spälsäng med bortskruvad långsida till hon var tre (kort till växten) och fick sen juniorsäng. 

Vår spjälsäng var inte heller gjord för att långsidan skulle kunna tas bort, men det gick att fixa till ändå. 

• Anonym (C)

Vår son älskade sin spjälsäng och sov i den tills han var närmare 2 år. Vi hade en gästsäng som vi ställde i hans rum och spjälsängen tätt intill, så fick han själv välja när han ville byta och hade en säker väg ur spjälsängen.

Svar på tråden Hur har ni gjort med säng?