• Anonym (Gina)

Hur hantera gamla misstag

Ibland dyker det upp tankar på gamla erfarenheter jag inte är nöjd med.
    Ett exempel nu är ett jobb jag hade som ung vuxen som jag misstrivdes något vansinnigt på, arbetsplatsen är känd för att inte ha en bra arbetsmiljö. Jag gjorde bara precis det jag behövde och när det blev väldigt stressigt kunde jag bli bitsk mot kunder.
    Idag, många år senare har jag en yrkesroll jag trivs med, har såklart mognat som människa och även fått insikten i att om jag inte trivs eller tycker arbetet är intressant har jag mycket svårt att göra det där extra och får en ganska ojämn arbetsprestation.
    I alla fall söker det mig emellanåt när jag råkar på nån gammal kollega eller chef från den tiden. Tycker en av dem tittar på mig på ett dömande sätt. Det känns som att man tror jag är samma person som då, eller presterar som då fast det såklart hänt massor under dessa år för mig. Har gått 10+ år.
    Jag vet jag inte borde bry mig men tycker det blir jobbigt när tankarna dyker upp. 

Någon som upplevt samma sak? Hur hanterar ni det? 

• Svar på tråden Hur hantera gamla misstag
  • Anonym (A)

Nej. Tror faktiskt det bara är något du inbillar dig. Om du själv har kommit till insikt och är en bättre människa nu, så bry dig inte om vad andra tycker. Du behöver väl inte vara gillad av alla? Du betyder nog noll för dom, så varför betyder dom något för dig?

Eller så har du inte kommit över hur du var då. Nu har du ju skrivit väldigt lite information, men om det fortfarande söker dig så måste du betett dig riktigt illa. Och ja, då sitter det kanske kvar hos andra, precis som det gör hos dig. 

• Anonym (Gina)
    Anonym (A) skrev 2025-08-12 13:45:53 följande:

Nej. Tror faktiskt det bara är något du inbillar dig. Om du själv har kommit till insikt och är en bättre människa nu, så bry dig inte om vad andra tycker. Du behöver väl inte vara gillad av alla? Du betyder nog noll för dom, så varför betyder dom något för dig?

Eller så har du inte kommit över hur du var då. Nu har du ju skrivit väldigt lite information, men om det fortfarande söker dig så måste du betett dig riktigt illa. Och ja, då sitter det kanske kvar hos andra, precis som det gör hos dig. 

Nej jag betydde mig inte väldigt illa, värsta var väl att jag kunde bli väldigt kort mot kunder om det var väldigt stressigt. 
  • Tow2Mater

Varning för duktig flicka syndromet, det kan leda till utbrändhet. Slå bort tankarna bara, spendera inte energi på något såonödigt.

• Anonym (A)
    Anonym (Gina) skrev 2025-08-12 13:49:58 följande:
    Nej jag betydde mig inte väldigt illa, värsta var väl att jag kunde bli väldigt kort mot kunder om det var väldigt stressigt. 
    Varför har du då inte släppt det? Och varför tror du att andra kommer ihåg det?
  • Anonym (Gina)
    Anonym (A) skrev 2025-08-12 18:15:33 följande:
    Varför har du då inte släppt det? Och varför tror du att andra kommer ihåg det?
    Jag vet inte, jag tänker inte på det så ofta, är främst om jag ser den ena chefen jag hade. Hade flera chefer under de åren, hälften gilla mig, hälften inte skulle jag väl säga. Jag kan alltså få såna här känslor över andra minnen också där jag känner att jag varit pinsam eller gjort bort mig som ung.
    Känns genant att folk jag stöter på idag som inte känner mig nu, eller egentligen då heller sett mig vara otrevlig. Är inte alls en sådan person egentligen men jag fixade inte stressen i den åldern. Hade också problem med ångest.
  • Anonym (411)
    Anonym (Gina) skrev 2025-08-12 18:19:59 följande:
    Jag vet inte, jag tänker inte på det så ofta, är främst om jag ser den ena chefen jag hade. Hade flera chefer under de åren, hälften gilla mig, hälften inte skulle jag väl säga. Jag kan alltså få såna här känslor över andra minnen också där jag känner att jag varit pinsam eller gjort bort mig som ung.
    Känns genant att folk jag stöter på idag som inte känner mig nu, eller egentligen då heller sett mig vara otrevlig. Är inte alls en sådan person egentligen men jag fixade inte stressen i den åldern. Hade också problem med ångest.
    Jag kan relatera. Inte just till jobbet men att tänka tillbaka och känna pinsamhet och att det är jobbigt att tänka på vissa minnen och hur jag har uppträtt eller bara varit. Jag har ingen hjälp att ge men du är inte ensam.

För mig ligger det nog mycket i ångesten att jag tror mig veta att folk inte tycker om mig och tycker att jag är konstig. Det är så ytterst sällan jag har känt mig omtyckt att jag tror det skapar stor ångest i mig. Känner du igen dig i såna tankar? 
  • Anonym (Bettan)

Alla måste inte gilla dig. Även om några har negativa minnen av dig påverkar inte det de relationer som betyder något för dig idag. Skit i vad de tycker! 

• Anonym (Gina)
    Anonym (411) skrev 2025-08-12 18:25:40 följande:
    Jag kan relatera. Inte just till jobbet men att tänka tillbaka och känna pinsamhet och att det är jobbigt att tänka på vissa minnen och hur jag har uppträtt eller bara varit. Jag har ingen hjälp att ge men du är inte ensam.

För mig ligger det nog mycket i ångesten att jag tror mig veta att folk inte tycker om mig och tycker att jag är konstig. Det är så ytterst sällan jag har känt mig omtyckt att jag tror det skapar stor ångest i mig. Känner du igen dig i såna tankar? 

Jo men precis såna infall kan jag få från ingenstans. Något jag sagt eller gjort. Kan känna jag var rätt pantad som ung i hur jag resonerade och uttryckte mig.

Jag brukar vara väl omtyckt på arbetsplatsen och har lätt för att knyta kontakter med människor. Antar det är därför jag stör mig när jag ser den där chefen med dömande blick även om det är väldigt sällan vi stöter på varandra. Och någonstans säger det ju mer om henne. Detta är liksom 10 år sen. Men kanske är man tidlös på så sätt att folk tänker att man är som man var även om man var ung.

Svar på tråden Hur hantera gamla misstag