• Anonym (Liv)

5-åring som inte blir torr på natten

Har en son som inte slutat med blöja på natten. Han är torr på dagarna sedan 2 års ålder, men vi har inte kunnat ta bort nattblöjan och det börjar göra mig stressad.

Förra sommaren provade vi sluta och det funkade vissa nätter om vi gick upp vid 04 på morgonen så han fick kissa. Men det blev olyckor ändå och till slut gav vi liksom upp?

Fortfarande så är det minst en kiss i blöjan på morgonen. Ibland kissar han igenom blöjan. Ibland är den torr.

Han har börjat bli medveten om detta och tycker att det är jobbigt själv.

bvc säger att vi ska vänta tills han fyller 6 år, att han inte kan lära sig att inte kissa på natten eftersom han sover. 

Samtliga pojkar på pappans sida har haft samma problem. Finns det något vi kan göra?

• Svar på tråden 5-åring som inte blir torr på natten
  • Anonym (Anna,)

Jag vet exakt hur ni känner båda mina pojkar hade blöja länge, den äldsta slutade kissa i sängen runt 6 år den minsta runt 10 år. vi fick ingen hjälp heller förre 6 års ålder då fick storebror Minirin som funkade för han. när lille bror va 6 år frågade BVC om det var ett problem för pojken att sova med blöja. dom tyckte vi skulle vänta till 7 års ålder innan vi sökte läkare. Jag ahr tyvärr inget bättre tips att ge än att försök få hjälp och berätta för eran pojke att det är jätte många barn som behöver blöja i hans ålder men att ingen vågar prata om det. 
    //Anna 

Svar på tråden 5-åring som inte blir torr på natten