• Anonym (123)

Välja tid

Jag behöver ha ett svårare samtal med min sambo om dåliga/osunda beteenden, och jag vet att det kommer bli jobbigt. 

har två alternativ egentligen: ta det under sommaren (risk att förstöra det sista av den). eller vänta tills efter när hösten drar igång (då min sambo får ny roll på jobbet och vardagsstressen börjar). Inget känns riktigt bra, har ni någon input?

• Svar på tråden Välja tid
  • Anonym (?)
    Anonym (123) skrev 2025-08-13 08:52:04 följande:
    Välja tid

Jag behöver ha ett svårare samtal med min sambo om dåliga/osunda beteenden, och jag vet att det kommer bli jobbigt. 

har två alternativ egentligen: ta det under sommaren (risk att förstöra det sista av den). eller vänta tills efter när hösten drar igång (då min sambo får ny roll på jobbet och vardagsstressen börjar). Inget känns riktigt bra, har ni någon input?

Just do it!
  • Anonym (Klart)

Nu direkt. Så kan ni lösa det innan nya jobbet börjar. 

• Fjäril kär

Ryck plåstret och kör .  Annars finns risken att du gömmer sig bakom att leta den "rätta" tidpunkten med risk för att du (o)medvetet skjuter upp samtalet med lämpliga ursäkter... 

Skulle istället säga att välj en tidpunkt då ni båda är utvilade , har tid att prata och inget bokat dagen efter .

Glöm inte att sätta mobilen på ljudlöst så inget stör eller avbryter er. 

• KimLinnefeldt

Gör det snarast. Men välj en bra miljö.

Om man promenerar tillsammans så slipper man möta varandras blickar och minspel. Kan funka i bilen också, även där pratar man sida vid sida.

Planera så att det finns tillräckligt med tid.

Avbryt efter en stund och kom överens om att ta upp det här igen. Så får hen tid att smälta det som sagts.

• Natttiz

Finns alldrig rätt tid. Bara gör det så ni kan komma på en lösning tillsammans. 

• Anonym (sköldmö)

Min erfarenhet är, precis som andra skriver, att inte vänta med sånt här. Ryck av plåstret direkt, eller åtminstone så snart som möjligt.

Dessutom låter det bättre att "offra" sista delen av sommaren, än att ta det när din sambo får en ny roll på jobbet och behöver ha fokus på det.

• Anonym (No time like the present)

Se till att båda är vakna, har fått mat och att ni inte blir avbrutna på ett par timmar så ni hinner argumentera/gräla klart bara.

Svar på tråden Välja tid