• JuliusC

Utebliven lön - bolag i konkurs

Jag arbetade som bartender åt ett bolag under en festival den 30?31 augusti, 2024, inhyrd via en arbetsgivare på mitt nuvarande jobb. Vi hade avtalat om 5 000 kr exkl. moms i ersättning.
    Trots att jag varit i kontakt både med min handledare och direkt med arbetsgivaren, och trots upprepade påminnelser via sms och e-post, har jag ännu inte fått någon betalning. Arbetsgivaren för bolaget lovade först att utbetalningen skulle ske via en faktura som jag skickade till honom den 7 februari, 2025, men han valde sedan att sluta svara helt. Det visade sig att bolaget hade inlett en konkurs 28 mars, 2025. Alla andra kollegor jag varit i kontakt med som jobbade samma pass har fått betalt.
    Jag är en ung student och den här situationen har varit frustrerande. Att inte få betalt för utfört arbete känns som att bli bedragen, och det är svårt att hantera när jag har räkningar att betala. 
    Jag har varit i kontakt med konkursförvaltaren men han säger att det inte finns pengar kvar till borgenärer och att jag inte kan täckas av den statliga lönegarantin. Vad kan jag göra?
  • Svar på tråden Utebliven lön - bolag i konkurs
  • Jesper f

Men har konkursförvaltaren mottiverat i sitt svar till dig - förutom att det inte finns några pengar i konkursboet - vilket inte ska påverka din rätt att kunna få ut din statliga lönegaranti? Var du inte anställd på ordinarie arbetskontrakt, är det så problemet uppkommit? För är du anställd på ordinarie arbetskontrakt ska du kunna få lönegarantin. Är du däremot inhyrd som extern konsult som ska "fakturerar" bolaget, då är det värre. Och ja, tyvärr när bolag går i konkurs, har man otur blir man den som sitter med kortaste strået i slutändan och jobbat för "ingenting". Därför man ALLTID ska ha ordinarie arbetskontrakt, och aldrig hoppa in som någon slags extrakonsult med separat överenskommelse som inte omfattas av statliga lönegarantin. Den träder bara in om man har ett vanligt standard arbetskontrakt rakt upp/ned. Det är i ditt fall länsstyrelsen som ska betala ut den, men det beror på förutsättningarna. Anses du vart där på konsultbasis, blir du ytterligare bara en "faktura på hög" som konkursförvaltaren sannolikt inte har pengar att betala, iom att företaget är i konkurs, och du inte har förtur för att få betalning för din fodran. 

• Anonym (Bo)

Säger som ovan, lönegarantin gäller för anställda, inte för sådana som fakturerar. Du blir som vilken leverantör som helst.  Du får ställa ett krav via förvaltaren mot konkursen, men du lär inte hamna som prio. Tyvärr. Det kanske får ses som lär-pengar.

• Anonym (xxx)

Har du inget anställningskontrakt så ingår du tyvärr inte i lönegarantin. Du är bara en vanlig borgenär som sålt en tjänst.

Varför tog det så lång tid för dig att skicka fakturan, du arbetade i augusti 2024, men skickar fakturan först i februari 2025?

• JuliusC
    Anonym (xxx) skrev 2025-08-13 14:14:49 följande:

Har du inget anställningskontrakt så ingår du tyvärr inte i lönegarantin. Du är bara en vanlig borgenär som sålt en tjänst.

Varför tog det så lång tid för dig att skicka fakturan, du arbetade i augusti 2024, men skickar fakturan först i februari 2025?

Hade egentligen ingen direktkontakt med arbetsgivaren fram till februari 2025, utan SMSade fram och tillbaka med min handledare. Varje gång jag frågade om lön fick jag samma ursäkt - att hon hade påmint HR om att de skulle betala ut den. När jag väl fick nog och valde att kontakta arbetsgivaren själv föreslog han om att jag skulle skicka en faktura för att få mitt arvode på en gång (vilket det inte vart något vidare med).

Jag hyrdes in som frilansare via mitt jobb? inget anställningskontrakt, utan endast SMS. Har kontaktat henne angående det hela men blir nog inget mer med det, utan jag får bara se det som en läxa I guess. Tack för respons.

• JuliusC
    Anonym (Bo) skrev 2025-08-13 13:51:30 följande:

Säger som ovan, lönegarantin gäller för anställda, inte för sådana som fakturerar. Du blir som vilken leverantör som helst.  Du får ställa ett krav via förvaltaren mot konkursen, men du lär inte hamna som prio. Tyvärr. Det kanske får ses som lär-pengar.

Tyvärr men ja, så blir det nog. Hade föreställt mig någon form av stöd från lagen men det verkar som att detta är hur vanligt som helst. Känns nästan som en loophole för bolaget. Tack för din hjälp.
  • JuliusC
    Jesper f skrev 2025-08-13 13:11:04 följande:

Men har konkursförvaltaren mottiverat i sitt svar till dig - förutom att det inte finns några pengar i konkursboet - vilket inte ska påverka din rätt att kunna få ut din statliga lönegaranti? Var du inte anställd på ordinarie arbetskontrakt, är det så problemet uppkommit? För är du anställd på ordinarie arbetskontrakt ska du kunna få lönegarantin. Är du däremot inhyrd som extern konsult som ska "fakturerar" bolaget, då är det värre. Och ja, tyvärr när bolag går i konkurs, har man otur blir man den som sitter med kortaste strået i slutändan och jobbat för "ingenting". Därför man ALLTID ska ha ordinarie arbetskontrakt, och aldrig hoppa in som någon slags extrakonsult med separat överenskommelse som inte omfattas av statliga lönegarantin. Den träder bara in om man har ett vanligt standard arbetskontrakt rakt upp/ned. Det är i ditt fall länsstyrelsen som ska betala ut den, men det beror på förutsättningarna. Anses du vart där på konsultbasis, blir du ytterligare bara en "faktura på hög" som konkursförvaltaren sannolikt inte har pengar att betala, iom att företaget är i konkurs, och du inte har förtur för att få betalning för din fodran. 

Stämmer. Jag hade aldrig något riktigt anställningsavtal utan vart inhyrd som frilansare via min arbetsgivare på mitt nuvarande jobb, och har endast SMS som bevis. Tyvärr får jag se det som en läxa till nästa gång? tack ändå.
  • Anonym (Bo)
    JuliusC skrev 2025-08-13 17:04:27 följande:
    Tyvärr men ja, så blir det nog. Hade föreställt mig någon form av stöd från lagen men det verkar som att detta är hur vanligt som helst. Känns nästan som en loophole för bolaget. Tack för din hjälp.
    Jättetrist verkligen men en läxa och du lär inte göra samma sak igen i framtiden. 
Svar på tråden Utebliven lön - bolag i konkurs