• Anonym (Bert-Åke Wallengren)

Vad lämnar ni bort - städning etc?

Vad lämnar ni bort till andra att göra?

Städning?

Laga kläder?

Tvätta kläder?

Klippa gräset?

Laga mat (hämtmat)?

Annat?
  • Svar på tråden Vad lämnar ni bort - städning etc?
  • Anonym (xxx)

Fönsterputs. Köper enstaka tjänster, typ hemkörning, montering osv. Biltvätt. 

Köper färdigmat ibland, typ i delikatessen på ICA.

• Jemp

Inte särskilt mycket. 

Beskärning av fruktträd, viss renovering. 

Numera ökande del av bilarnas underhåll (service och lagning) som sambon tidigare kunnat göra själv. 

Mat lagar vi i regel hemma men visst förekommer både hämtmat och restaurang. Vi köper också färdigplanerade matkassar/måltider varannan/ var tredje vecka.

• Anonym (xxx)
    Anonym (xxx) skrev 2025-08-13 14:11:18 följande:

Fönsterputs. Köper enstaka tjänster, typ hemkörning, montering osv. Biltvätt. 

Köper färdigmat ibland, typ i delikatessen på ICA.

Kom på en sak till. Däckbyte med däckhotell. 
  • Anonym (Bert-Åke Wallengren)
    Anonym (xxx) skrev 2025-08-13 14:18:11 följande:
    Ja, det har jag också börjat med. Så himla skönt att slippa krypa omkring på parkeringen i duggregn i november med ett fälgkors.
  • Anonym (A)

Däckbyte och biltvätt men det ingår i tjänstebilen. Hämtmatt/restaurang ibland men främst hemlagat. Fönsterputsning, gräsklippning, återvinning mm får tonåringarna härhemma betalt för. 

• Anonym (A)

Skulle jag köpa någon tjänst hade jag valt storstädning av badrum någon gång i månaden. Ordentlig rengöring av fogar, duschväggar osv.

• Anonym (Fia)

Vi bor i hyreslägenhet så det får man väl se som att vi köper all fastighets- och trädgårdsskötsel.

Utöver det händer det, med ojämna mellanrum, att jag lämnar in cykeln på verkstad, när det är något problem som jag inte lyckas fixa själv. 

• Anonym (hämt)
    Anonym (Bert-Åke Wallengren) skrev 2025-08-13 14:08:03 följande:
    Vad lämnar ni bort - städning etc?

Vad lämnar ni bort till andra att göra?

Städning?

Laga kläder?

Tvätta kläder?

Klippa gräset?

Laga mat (hämtmat)?

Annat?
    I perioder har vi haft matkasse (om det räknas). Hämtmat blir det ca 2 ggr per månad en vanlig månad.

I övrigt lämnar vi inte bort så mycket mer än sånt som kräver proffs (större renoveringar, lagning eller omsyning av lite finare kläder). Och vi lämnar bort däckbyte på bilarna. 
  • Krocko

Vi lagar nästan aldrig mat och så har vi däcken på däckhotell och lämnar in bilarna när de går sönder, annars städar vi och putsar fönster och sånt själva. Hade iofs gärna haft städ någon gång i månaden.

• Anonym (xxx)
    Anonym (Bert-Åke Wallengren) skrev 2025-08-13 14:22:47 följande:
    Ja, det har jag också börjat med. Så himla skönt att slippa krypa omkring på parkeringen i duggregn i november med ett fälgkors.
    Glad
  • Anonym (O)

Städning var fjärde vecka (städar inte särskilt mkt däremellan ...) och det blir en del hämtmat och restaurang.

• Anonym (Maje)

Jag vill inte släppa in kreti och pleti i vår huvudbostad så där städar vi själva. Mannen hade hellre betalt för städning.

På landet har vi städtjänst efter uthyrning och nu senast även före då vi bott en månad där och hyrande skulle komma direkt dagen efter vi lämnat.

Laga kläder- jag gör enklare saker som upplägg, lagning och knappar men behöver hela fodret lappas i en rock eller en balblåsa anpassas blir det sömmerskan. De flesta jag vet klackar inte om sina egna skor heller.

Tvätten tar vi själva förutom kem några gånger per år.

Köksknivar lämnas på slipning drygt årligen.

Vanlig trädgårdsskötsel gör vi men har haft hjälp av en trädgårdsfixare/snickare med anläggningsarbete i sommar.

Däckbyte och service blir verkstad, vi bytte däck själva som yngre men det är inte särskilt givande för någon av oss.

Matlagning är prioriterat och roligt, så sällan hämtmat och inga matkassar men ibland uteätning med familj och vänner.

• Anonym (lat jävel)

Det är nästan lättare att räkna upp vad jag INTE köper för tjänster, det är bara det att jag inte kommer på några. Ok, hundpassning. Det köper jag inte.

• Anonym (Jenny)

Laga cyklar, inkl punktering 
    Service på bilen + hjulskifte 
    Min sambo går ibland till frisören (men oftast klipper jag hela gänget) 
    Matkasse 3 dagar/vecka 

Och så bor vi i hyresrätt vilket ju innebär att vi indirekt köper sandning, snöröjning, skötsel av gård, tapetsering, byte av vitvaror, allmäna reparationer, skötsel av tvättstuga mm. 

• Anonym (H)

Däckbyte på däckhotell, hämtmat nån gång ibland.

• Anonym (sköldmö)

Fönsterputs utvändigt två gånger om året, biltvätt några gånger om året, hämtmat någon gång i månaden. 

Frisör när det behövs.

Annars bara sådant som kräver proffs, eller när saker går sönder som vi inte kan fixa själva. Bilen, cykeln, byta rör, elfel mm.

Vi bor i hus med trädgård, så det mesta sköter vi själva.

• Anonym (sköldmö)

Restaurangbesök ibland, om det räknas.

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (xxx) skrev 2025-08-13 14:18:11 följande:
    Det har jag gratis, bra med en vuxen son som fixar det mesta.
    Däckhotellet, lika med hans garage.
  • Anonym (A)
    Anonym (Fia) skrev 2025-08-13 14:59:21 följande:

Vi bor i hyreslägenhet så det får man väl se som att vi köper all fastighets- och trädgårdsskötsel.

Utöver det händer det, med ojämna mellanrum, att jag lämnar in cykeln på verkstad, när det är något problem som jag inte lyckas fixa själv. 

Märkte det där tydligt när jag som var van hyreslägenhet flyttade till hus! Det är faktiskt otroligt mycket jobb som ingår i hyran! 
Svar på tråden Vad lämnar ni bort - städning etc?