Jobbtitel & lön – behöver råd!
Anonym (Korrekt) skrev 2025-08-13 21:06:38 följande:
Detta är helt i sin ordning. Du är inte utbildad undersköterska och kan därför inte jobba "fullt ut" som en. Jag gissar att du ska jobba på äldreboende. Det enda som skiljer mellan vårdbiträden och undersköterskor där, är att vårdbiträden inte får ge medicin och göra komplicerade såromläggningar och dylikt.
Din lön är med andra ord helt i fas med dina kvalifikationer. Om du kräver samma lön som utbildade undersköterskor har, lär du nog inte få rollen alls.
Och nej, hon ska INTE göra arbetsuppgifter som är lämpade för undersköterskor. Men få lön som ett vårdbiträde. 1. Hon är INTE utbildad uska. 2. Arbetsgivaren ska framför allt inte utnyttja det, genom att ge henne sådana uppgifter men betala henne som ett vårdbiträde.
Låter som en hemskt oseriös arbetsplats/arbetsgivare. Borde väl inte vara lagligt heller, då undersköterska numera är en skyddad yrkestitel sedan 1 Juli.
För övrigt är branschen rätt rutten. Dom värderar inte sin personal för 5 öre. Trots kompetens. Har aldrig haft så dålig timlön som när jag arbetade där. Då hade jag arbetat inom vården ett par år. Sämre än Foodora nästan, runt 125kr/h . Lön som täcker bas behoven. Inte mycket mer. Då var jag "bara" vårdbiträde.
Men uska verkar inte ge mycket mer i lön, fast man utbildat sig. Var massa som arbetade som fast personal, men som inte ville utbilda sig till uskor pga av att man fick för dålig löneökning.
Om du verkligen inte är utbildad i det eller verkligen älskar precis allt med jobbet. Byt bransch. Man överlever inte i längden. I dessa tider med ökade hyror , mat och annat. Blir det svårt överleva på dessa s.k. "låglöne" yrken. Upp till politikens att ta tag i det. Men dom har aldrig brytt sig hitills.