• Anonym (”Mormon”-tjej)

Jag är ”mormon” - fråga vad du vill!

Då jag upplevt att många människor i Sverige har fördomar, samt i de flesta fall även helt fel bild av vad en ?mormon? är, så tänker jag att ni ska få chansen att fråga!

Såå.. vem är jag?
    Jag är en gift 2-barnsmamma i 30-årsåldern (samt bonusförälder till en tonårsflicka). Bor i södra Sverige. Älskar smink, mode, heminredning och matlagning. Har ADHD. Har mycket starka åsikter men älskar att diskutera med folk. Får ofta höra hur uppskattad jag av människor i min omgivning, och får ofta höra att jag bidrar till glädje och kärlek för andra. Min umgängeskrets består till största del av icke-medlemmar i Jesu Kristi kyrka (dvs ej mormoner) precis som jag tror att de flesta andra mormoner gör. 

Och JA - jag vet att man inte kan ?vara? mormon, utan att det bara är en benämning icke-medlemmar använder. Men jag skriver det ändå så att ni förstår vad jag menar.

• Svar på tråden Jag är ”mormon” - fråga vad du vill!
  • Trent

Vem tycker du är mest korkad, Joseph Smith eller de som tror på det han påstod om Gud etc?

• Anonym (”Mormon”-tjej)
    Trent skrev 2025-08-13 19:22:09 följande:

Vem tycker du är mest korkad, Joseph Smith eller de som tror på det han påstod om Gud etc?

Kan du utveckla vad du frågar efter? Att han fått ett budskap från Gud? Jag ska besvara helt ärligt vad jag anser!
  • Trent
    Anonym (?Mormon?-tjej) skrev 2025-08-13 19:32:47 följande:
    Kan du utveckla vad du frågar efter? Att han fått ett budskap från Gud? Jag ska besvara helt ärligt vad jag anser!
    Det är ingen kuggfråga. Bara precis som det står. Vem var mest korkad? Joseph eller de som trodde på honom?
  • Anonym (en gång)

Hur tror du att ditt liv och din tro (och din familjs liv och tro) skiljer sig från LDS i USA (där jag vuxit upp i samma tro)?

• Kammen320

Är er religion på riktigt så som den beskrivs i South Park? Hur kan man isf tro på den?

• Anonym (?)

Vad krävs för att komma till den högsta himlen?

• Anonym (Skrivit om bibeln)

Om man tillhör en tro där ledaren skrivit om bibeln (gäller även JV) så är man inte kristen "på riktigt" utan med i en sekt. 

Är du infödd mormon eller konvertit? Om det senare, varför konverterade du? Hur ser du på månggifte, men att det endast är männen som får ha flera "fruar" (inom " då de endast är gift med en legalt)? Hur ser du på att det är ett tvång att missionera och påtvinga sin religion på de som inte tror på samma sagobok även om de också är kristna?

• Tecum

Månggifte är för tillfället avskaffat inom mormonismen men finns fortfarande kvar i de gamla skrifterna.

Tycker du att månggifte är okej? Skulle du kunna tänka dig att ha en medhustru?

Är det bara män som får ha flera fruar eller får kvinnor också ha flera makar, enligt mormonernas ursprungliga tro?

• Anonym (M)
    Anonym (?Mormon?-tjej) skrev 2025-08-13 19:16:05 följande:
    Jag är ?mormon? - fråga vad du vill!

Då jag upplevt att många människor i Sverige har fördomar, samt i de flesta fall även helt fel bild av vad en ?mormon? är, så tänker jag att ni ska få chansen att fråga!

Såå.. vem är jag?
    Jag är en gift 2-barnsmamma i 30-årsåldern (samt bonusförälder till en tonårsflicka). Bor i södra Sverige. Älskar smink, mode, heminredning och matlagning. Har ADHD. Har mycket starka åsikter men älskar att diskutera med folk. Får ofta höra hur uppskattad jag av människor i min omgivning, och får ofta höra att jag bidrar till glädje och kärlek för andra. Min umgängeskrets består till största del av icke-medlemmar i Jesu Kristi kyrka (dvs ej mormoner) precis som jag tror att de flesta andra mormoner gör. 

Och JA - jag vet att man inte kan ?vara? mormon, utan att det bara är en benämning icke-medlemmar använder. Men jag skriver det ändå så att ni förstår vad jag menar.

Varför skulle man inte kunna "vara mormon"?
    Det är väl precis vad du är?!
  • Anonym (.)
    Anonym (Skrivit om bibeln) skrev 2025-08-13 20:08:41 följande:

Om man tillhör en tro där ledaren skrivit om bibeln (gäller även JV) så är man inte kristen "på riktigt" utan med i en sekt. 

Är du infödd mormon eller konvertit? Om det senare, varför konverterade du? Hur ser du på månggifte, men att det endast är männen som får ha flera "fruar" (inom " då de endast är gift med en legalt)? Hur ser du på att det är ett tvång att missionera och påtvinga sin religion på de som inte tror på samma sagobok även om de också är kristna?

Påtvinga sin religion? Det är väl helt valfritt att prata med dessa människor.
Svar på tråden Jag är ”mormon” - fråga vad du vill!