• Anonym (”Mormon”-tjej)

Jag är ”mormon” - fråga vad du vill!

Då jag upplevt att många människor i Sverige har fördomar, samt i de flesta fall även helt fel bild av vad en ?mormon? är, så tänker jag att ni ska få chansen att fråga!

Såå.. vem är jag?
    Jag är en gift 2-barnsmamma i 30-årsåldern (samt bonusförälder till en tonårsflicka). Bor i södra Sverige. Älskar smink, mode, heminredning och matlagning. Har ADHD. Har mycket starka åsikter men älskar att diskutera med folk. Får ofta höra hur uppskattad jag av människor i min omgivning, och får ofta höra att jag bidrar till glädje och kärlek för andra. Min umgängeskrets består till största del av icke-medlemmar i Jesu Kristi kyrka (dvs ej mormoner) precis som jag tror att de flesta andra mormoner gör. 

Och JA - jag vet att man inte kan ?vara? mormon, utan att det bara är en benämning icke-medlemmar använder. Men jag skriver det ändå så att ni förstår vad jag menar.

• Svar på tråden Jag är ”mormon” - fråga vad du vill!
  • Anonym (M)
    Anonym (M) skrev 2025-08-13 20:59:25 följande:
    Varför skulle man inte kunna "vara mormon"?
    Det är väl precis vad du är?!
    Anonym (?Mormon?-tjej) skrev 2025-08-13 19:16:05 följande:
    Jag är ?mormon? - fråga vad du vill!

Då jag upplevt att många människor i Sverige har fördomar, samt i de flesta fall även helt fel bild av vad en ?mormon? är, så tänker jag att ni ska få chansen att fråga!

Såå.. vem är jag?
    Jag är en gift 2-barnsmamma i 30-årsåldern (samt bonusförälder till en tonårsflicka). Bor i södra Sverige. Älskar smink, mode, heminredning och matlagning. Har ADHD. Har mycket starka åsikter men älskar att diskutera med folk. Får ofta höra hur uppskattad jag av människor i min omgivning, och får ofta höra att jag bidrar till glädje och kärlek för andra. Min umgängeskrets består till största del av icke-medlemmar i Jesu Kristi kyrka (dvs ej mormoner) precis som jag tror att de flesta andra mormoner gör. 

Och JA - jag vet att man inte kan ?vara? mormon, utan att det bara är en benämning icke-medlemmar använder. Men jag skriver det ändå så att ni förstår vad jag menar.

Visst det är inte ett begrepp som används inom Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, men det är det ni är. 
    Precis som kristna inom Svenska kyrkan är kristna. 

Jag är uppvuxen granne med en Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och har även vänner, grannar och bekanta som är mormoner. Har också varit med på några arrangemang inom den kyrkverksamheten. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Skrivit om bibeln) skrev 2025-08-13 20:08:41 följande:

Om man tillhör en tro där ledaren skrivit om bibeln (gäller även JV) så är man inte kristen "på riktigt" utan med i en sekt. 

Är du infödd mormon eller konvertit? Om det senare, varför konverterade du? Hur ser du på månggifte, men att det endast är männen som får ha flera "fruar" (inom " då de endast är gift med en legalt)? Hur ser du på att det är ett tvång att missionera och påtvinga sin religion på de som inte tror på samma sagobok även om de också är kristna?

Det med att de fick ha flera fruar är avvecklat sedan 1890 och är numera inte tillåtet med polygami. Även om det säkerligen finns folk som fortfarande praktiserar det inom kyrkan (då lite i hemlighet), men det finns även polygami inom icket-troende, kristna etc. Mormonmissionering är förövrigt frivilligt, så det är varken tvång eller obligatoriskt. Men det är dock en viktig tradition som många medlemmar väljer att utföra. Sedan är det heller ingen som påtvingas mormon-läran. 
  • Anonym (M)
    Tecum skrev 2025-08-13 20:10:59 följande:

Månggifte är för tillfället avskaffat inom mormonismen men finns fortfarande kvar i de gamla skrifterna.

Tycker du att månggifte är okej? Skulle du kunna tänka dig att ha en medhustru?

Är det bara män som får ha flera fruar eller får kvinnor också ha flera makar, enligt mormonernas ursprungliga tro?

Det avskaffades redan 1890. 
  • Anonym (M)

Polygami är dessutom strängt förbjudet och har varit det sedan 1890....

• Tecum
    Anonym (M) skrev 2025-08-13 21:10:01 följande:
    Det avskaffades redan 1890. 
    Det vet jag och var inget svar på mina frågor.
  • Anonym (M)
    Tecum skrev 2025-08-13 21:13:25 följande:
    Det vet jag och var inget svar på mina frågor.
    Det är inte "för tillfället avskaffat" utan har varit det i mer än 200 år. Och är som sagt strängt förbjudet inom Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga
  • Anonym (J)

Är din man också mormon? Är ni gifta i templet?

Har du och/eller han varit missionär, och i så fall var?

• Anonym (Grader)

Jag vet inte om det är så mycket fördomar, utan mer att en bild målas upp, som kanske mycket kommer från USA, men likväl baserat på information man får. 

Sen att det naturligtvis inte en bild av hur alla mormoner är. Precis som inom alla andra religioner så finns där ju ett spectra på hur ens tro ser ut. Men personligen tror jag inte att alla mormoner är polygamister med barnbrudar. Men tyvärr för er lite vettigare mormoner, så ger de en väldigt osympatisk bild av religionen. 

Jag är själv inte religiös, men har inte något problem med om någon är troende. Och man mår bättre av att tro på något, så ser jag inte något problem med det. Det är dennes val, och sålänge ingen försöker pracka på mig sin tro så får de tro vad de vill. 

Jag tror inte heller att någon fråga egentligen kommer ändra människors bild av religionen heller, för du Kan enbart tala utifrån dina erfarenheter och just den delen av spektrat du står för. 

Men jag tycker det är fint att du erbjuder dig att svara på folks frågor här. 

Anonym (M) skrev 2025-08-13 21:15:19 följande:
    Det är inte "för tillfället avskaffat" utan har varit det i mer än 200 år. Och är som sagt strängt förbjudet inom Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga

Att det är avskaffat innebär ju trots allt inte att inte det förekommer.
    Dessutom finns det ju i alla fall minst en reality show om just mormoner och polygami, om jag inte är helt ute och reser. Det är ju dock i USA, men skulle tro att det även förekommer här. 

• Anonym (M)
    Anonym (Grader) skrev 2025-08-13 21:33:52 följande:

Jag vet inte om det är så mycket fördomar, utan mer att en bild målas upp, som kanske mycket kommer från USA, men likväl baserat på information man får. 

Sen att det naturligtvis inte en bild av hur alla mormoner är. Precis som inom alla andra religioner så finns där ju ett spectra på hur ens tro ser ut. Men personligen tror jag inte att alla mormoner är polygamister med barnbrudar. Men tyvärr för er lite vettigare mormoner, så ger de en väldigt osympatisk bild av religionen. 

Jag är själv inte religiös, men har inte något problem med om någon är troende. Och man mår bättre av att tro på något, så ser jag inte något problem med det. Det är dennes val, och sålänge ingen försöker pracka på mig sin tro så får de tro vad de vill. 

Jag tror inte heller att någon fråga egentligen kommer ändra människors bild av religionen heller, för du Kan enbart tala utifrån dina erfarenheter och just den delen av spektrat du står för. 

Men jag tycker det är fint att du erbjuder dig att svara på folks frågor här. 

Att det är avskaffat innebär ju trots allt inte att inte det förekommer.
    Dessutom finns det ju i alla fall minst en reality show om just mormoner och polygami, om jag inte är helt ute och reser. Det är ju dock i USA, men skulle tro att det även förekommer här. 

Nej då, det förkommer men då i hemlighet eftersom det är strängt förbjudet i Jesu Krisit Kyrka. 

Men det förkommer också bland andra. 
  • Anonym (Kimchi)

Avarten av mormonerna är väl Kody Brown i Sister wifes. En narcissistisk knasboll. 

Är din man amerikan? Hur stor betydelse har John Erik Forssgren i dagens församlingar. Vilka läror anser du var viktigast att återskapa av Gud efter Jesu död. Hur kunde Gud offra sin son pga människornas olydnad. 
    Centralt i din tro är ju lydnad och olydnad. Vad anser du om vem som dömer och vad straffen för olydnad är. Bara undrar. 

Svar på tråden Jag är ”mormon” - fråga vad du vill!