Inlägg från: Anonym (Paula) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Paula)

Arvsskifte?

Hej, det är så att jag och min bror ska få ärva pengar efter min far. Bouppteckningen är klar och vi har fått en tid bokad hos våran bank för arvsskifte, nu i slutet av månaden.

Min fråga är,. är det någon som vet hur lång tid det tar att få in arvet/pengarna på kontot, när man varit på banken. Jag blir inte riktigt klok på alla olika svar. Jag personligen tycker att det rimliga är några bankdagar. Men det är jag. 

Någon som har erfarenhet av detta? Tack på förhand!

• Svar på tråden Arvsskifte?
  • Anonym (Paula)
    Anonym (?) skrev 2025-08-14 09:51:08 följande:

Ränka med rätt lång tid. Det är alltid något papper som trasslar med underskrift, skatteverket mm och inte högprioriterat hos banken.

Skatteverket är redan klara med bouppteckningen så det har inget med det att göra nu.  Tiden är bokad för arvsskifte specifikt på banken. Det är snarare tiden hur länge jag måste vänta på pengar.

Jag frågar för att jag ligger personligen ute med avgifter som hyra på dödsboendet, och lite andra utgifter min fader hade. Det är därför. 
  • Anonym (Paula)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-08-14 10:22:43 följande:
    Varför har du betalat hyran och räkningar? Det ska ju dödsboet göra.
     Det är lag på att man inte få ta pengar  ur dödsboet förrän bouppteckningen är klar. Det är knäppa regler helt klart. Men det är så jag fick det sagt. 

Tack alla för svar, det är nog väldigt individuellt som jag misstänkte lite. Ska se om banken kan ge lite mer specifik tid. Men annars är det bara vänta helt enkelt. 
Svar på tråden Arvsskifte?