Anonym (Le) skrev 2025-08-16 10:36:51 följande:
Jo man får yttra avvikande åsikter, ingen som stoppar dig.
Problemet är ju att media inte är så intresserade av t.ex. de som blir arbetslösa under en lågkonjunktur, som det var efter finanskrisen 2008. Inget riktigt intresse idag heller, trots att vi har hög arbetslöshet.
Det leder till bitterhet på goda skäl och människor börjar fundera på orsakerna till de få jobben.
Samtidigt hade varit en del invandring från Irak kring 2009, pga kriget där, och det var svårt att få in alla de på arbetsmarknaden. Fler utanförskapsområden blev det när nyanlända som fått uppehållstillstånd kunde bosätta sig var de ville i Sverige.
Dessutom hade priserna på bostäder börjat gå upp ordentligt (bostadsrätter och villor), men inga billiga hyresrätter byggdes. Många människor som inte kunde förverkliga livsmål. Människor, inte bara siffror!
Tidningarna är ofta liberala, Reinfelt var statsminister 2010 och ville gärna ha in billig arbetskraft. (De är ju fortfarande intresserade av stor en arbetskraftinvandring från länder utanför EU/EES, finns aktuella förslag på det). Det var regeringens politik. Tidningarna var på regeringens sida.
Socialdemokraterna låg lågt, hade många av sina väljare som var invandrare bl.a., och har en tradition av invandrarvänlighet. De var också oroade för att dela upp landet i "vi och dom" på Trumpvis. Brukar inte leda till harmonisk utveckling.
Så det är ingen som sitter och dikterar vad som får komma fram. Det är ett resultat av politiska krafter, tidningarnas politiska inriktning och att journalisterna inte intresserar sig för de människor som råkat i kläm, för det är inte de människorna de umgås med privat.
Ingenstans har jag påstått att man inte FICK, ingenstans har jag sagt att någon dikterar vad man får säga, men om du hade provat att ta upp invandringen som ett problem på fikat på random arbetsplats 2011 hade du vetat vad jag pratar om.
Du FICK säga att invandringen var ett problem, men du var en rasist i omgivningens ögon hur du än lade upp det.
Det är på en övergripande samhällsnivå vilka vindar som blåser, jag säger bara att vindarna som blåste då, och delvis vart underblåsta av media, resulterade i motreaktion.
Sen vad orsaken var till de vindarna har mindre med saken att göra i det här sammanhanget, hela poängen är att förbud eller att tysta ned bara skapar omständigheter av ondo.
Nu har pendeln vänt igen i usa. Du får vara offentlig person och kritisera Trump, men du kan nästan räkna med att vissa krafter kommer försöka ta din karriär eller heder ifrån dig. Varför vissa låter sig vara tystade.