Varför äter ni McDonalds? Är det inte dags att förbjuda skiten?
Jag kan dra en sväng förbi en snabbmatsrestaurang då och då. McDonalds, Max, BK, närmaste grillkiosk, eller vad som rågkar vara öppet i närheten av var jag befinner mig när jag är akut hungrig. Eller för all del IKEA.
Det är mat. Den går att äta. Det är inget giftigt eller magiskt i den. Det är faktikst egetligen rätt bra mat ur näringssynpunkt. Att folk passar på att dricka 600 kcal socker när de är där är en annan femma.
Som jag ser det är problemet att folk i allmänhet inte vet hur pass skadligt det är med sötade drycker, friterad mat, konstigt behandlad ost och till och med för mycket rött kött.
Att man bara ska äta det någon enstaka gång, då fungerar det ju så klart!
Jag vill förresten slå ett slag för Max vegetariska burgare, de är faktiskt riktigt goda!
För vi behöver ju minska konsumtionen av kött, både för att vi inte ska drabbas av hjärt- och kärlsjukdom samt cancer och för att naturen faktiskt inte pallar all denna boskap! De tar ner skog för att producera kött (skog är koldioxidfällor bl.a) och korna släpper ut massor av metangas. Kommer inte att fungera, måste minskas!
Jag tror inte på förbud men på kraftiga prispåslag på viss typ av mat och sötade drycker!
Och utbildning i skolan så att alla ungdomar får lära sig om hur maten påverkar hälsan.
Detsamma för vuxna, genom olika kanaler, bl a. genom sjukvården.
Mer utbildning också i hur olika typer av matproduktion påverkar klimatet!
Varför är det så tyst om det i våra media?!
Det är inte politik längre, det är fakta.