Inlägg från: Anonym (Le) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Le)

Varför äter ni McDonalds? Är det inte dags att förbjuda skiten?

Anonym (allt omöjligt) skrev 2025-08-14 19:23:59 följande:

Jag kan dra en sväng förbi en snabbmatsrestaurang då och då. McDonalds, Max, BK, närmaste grillkiosk, eller vad som rågkar vara öppet i närheten av var jag befinner mig när jag är akut hungrig. Eller för all del IKEA. 

Det är mat. Den går att äta. Det är inget giftigt eller magiskt i den. Det är faktikst egetligen rätt bra mat ur näringssynpunkt. Att folk passar på att dricka 600 kcal socker när de är där är en annan femma.

Låter man bli läsk och pommes frites, så är det inte så hälsoskadlgt med hamburgare att det måste förbjudas av den anledningen. Särskilt nyttigt är det inte heller förstås. Den typen av ost som brukar vara på är inte toppen heller ur hälsosynpunkt, vanlig ost är mycket bättre t.ex.

Som jag ser det är problemet att folk i allmänhet inte vet hur pass skadligt det är med sötade drycker, friterad mat, konstigt behandlad ost och till och med för mycket rött kött. 

Att man bara ska äta det någon enstaka gång, då fungerar det ju så klart!

Jag vill förresten slå ett slag för Max vegetariska burgare, de är faktiskt riktigt goda! 

För vi behöver ju minska konsumtionen av kött, både för att vi inte ska drabbas av hjärt- och kärlsjukdom samt cancer och för att naturen faktiskt inte pallar all denna boskap! De tar ner skog för att producera kött (skog är koldioxidfällor bl.a) och korna släpper ut massor av metangas. Kommer inte att fungera, måste minskas!

Jag tror inte på förbud men på kraftiga prispåslag på viss typ av mat och sötade drycker!

Och utbildning i skolan så att alla ungdomar får lära sig om hur maten påverkar hälsan. 

Detsamma för vuxna, genom olika kanaler, bl a. genom sjukvården.

Mer utbildning också i hur olika typer av matproduktion påverkar klimatet!

Varför är det så tyst om det i våra media?!
    Det är inte politik längre, det är fakta.
  • Anonym (Le)
    Anonym (Fred) skrev 2025-08-14 21:52:39 följande:
    Nej, faktiskt inte även om rörelse är ännu viktigare än vad man äter. Det tenderar dock att hänga ihop.

Jag vet folk som är i 30-års åldern och redan vårdpaket pga för lite rörelse och för dålig mat.

Läkarna säger att kost och rörelse är viktigt, båda är mycket viktigt för hälsan! Finns hur mycket statistik som helst. 
    Försök att köra en bil på fel bensin t ex. 

• Anonym (Le)
    Anonym (E) skrev 2025-08-15 13:36:40 följande:

Jag äter mcdonalds kanske 1-2 gånger om året, tror inte att det är speciellt skadligt, jag har en kompis som äter det minst en gång i veckan, vem bryr sig liksom, jag brukar äta nyttigt men unnar mig skit ibland när det är lätt, smidigt och snabbt.

Hur långt ska vi gå? Det är inte bra att spela mobilspel så förbjud alla dom, tv är inte heller bra att titta på för mycket så sätt en maxgräns sen går inte tvn på något mer, sociala medier gör vissa (rätt många faktiskt) deprimerade så det borde också förbjudas helt, alkohol och tobak går fetbort, bilar avger avgaser så alla borde ta tåget istället, de som bor mitt ute i ingenstans på landet kan cykla, många är överviktiga idag så ta bort pizza och massa andra fetter

Låt folk leva som dom vill, jag äter oftast nyttigt och lagar i stort sett allt från grunden men ibland så vill/orkar/hinner man inte, och ska jag leta upp en golfbana för att gå på restaurang när jag vill ta något snabbt på vägen så är jag hellre utan

Nej det klart att man inte ska förbjuda! Att äta där någon enstaka gång, men gärna  hoppa över läsken, kommer inte att påverka din hälsa.

Men mer information till alla och utbildning av unga om mat behövs det mer av!

Psykologisk forskning har visat att människor har svårt att identifiera sig med hur man kommer att vara när man  blir gammal.

Talesättet:
    Är huvet dumt så får kroppen lida." stämmer ju.
  • Anonym (Le)
    Anonym (MSM) skrev 2025-08-15 17:18:33 följande:

Verkar va mycket missuppfattningar här, man kan inte jämföra mcdonalds sverige med mcdonalds usa. 

I Sverige anser jag att mcdonalds hör till toppskiktet bland restauranger, dom satsar alltid på svenska råvaror av god kvalite (även om dom på senare år börjat köpa in mer polskt nötkött), bra löner och vettiga arbetsvillkor, inget fusk med arbetstillstånd och svartarbeten. Noggrann kvalitetskontroll och bra hygien.

95% av alla restauranger i Sverige uppfyller inte ovanstående! Där kan man räkna med fusk vad gäller skatter/hygien/råvaror. Restaurangbranschen är en riktig fuskarbransch. Skulle man jämföra mcdonalds med pizzerior och dagens lunch hak så jag är övertygad om att mcdonalds i alla delar är betydligt bättre vad gäller kvalite på råvaror och företagsetik. 

Dom köper in billigast sämsta tänkbara råvara, mycket svartarbete och skattefusk, kass hygien och relativt dålig mat. 

Jag äter enbart på två typer av restauranger, antingen mcdonalds för att snabbt och enkelt få mat eller så blir det kvalficierade top notch restauranger. 

Så jag anser att mcdonalds är en otroligt prisvärd och bra restaurang. 

Prisvärd kanske, men särskilt nyttig är inte maten där.
  • Anonym (Le)
    Mentat skrev 2025-08-16 08:40:38 följande:

Fascinerande: I skrivande stund har alltså 3 personer ogillat mitt tips i inlägg #63. Finns det så inbitna die-hard-MacDonaldsfans att de inte kan tänka sig något annat eller hur förklarar man att tips om vägkrogar i Sverige kan vara stötande?

Ja visst är der fånigt att ogilla bra tips! Man kan undra om de är rädda för allt annat än Mac Donalds?
  • Anonym (Le)
    Core skrev 2025-08-16 10:04:06 följande:
    Det är uppenbarligen inget lagstadgat förbud vi pratar om när det gäller åsikter, men om man satt på internet eller läste medierna 2010-2015 vet man vad jag pratar om. Det fanns liksom med i det sociala kontraktet vilken form av åsikter man fick ha, allt annat blev kvävt och skammat. 

Hela inte rasist men raljerandet var ju att ingen fick ens yttra fel åsikter utan att bli tillbakavisad in i skuggorna. Trump har byggt sin popularitet i symbios med motreaktioner på wokerörelsen. Pre Trump vart ju nästan alla offentliga personer som avvek för mycket cancelled

Nu kanske jag låter som någon högervriden konspirationsteoretiker med foliehatt, men jag är nog nära på gråsosse på åsiktsspektrumet. Men redan kring 2010 när jag var i mina 20 sa jag om och om igen att vi skulle låta Sverigedemokrater komma till tals, så kommer dom att självdö som en tändsticka som brinner ut. Men nej, medier och gemene man skulle till varje pris tysta kritiska tankar om invandring, och det blev ju så klart som att lägga hat i en tryckkokare
    Jo man får yttra avvikande åsikter, ingen som stoppar dig.

Problemet är ju att media inte är så intresserade av t.ex.  de som blir arbetslösa under en lågkonjunktur, som det var efter finanskrisen 2008. Inget riktigt intresse idag heller, trots att vi har hög arbetslöshet.

Det leder till bitterhet på goda skäl och människor börjar fundera på orsakerna till de få jobben.

Samtidigt hade varit en del invandring från Irak kring 2009, pga kriget där, och  det var svårt att få in alla de på arbetsmarknaden. Fler utanförskapsområden blev det när nyanlända som fått uppehållstillstånd kunde bosätta sig var de ville i Sverige.

Dessutom hade priserna på bostäder börjat gå upp ordentligt (bostadsrätter och villor), men inga billiga hyresrätter byggdes. Många människor som inte kunde förverkliga livsmål. Människor, inte bara siffror!

Tidningarna är ofta liberala, Reinfelt var statsminister 2010 och ville gärna ha in billig arbetskraft. (De är ju fortfarande intresserade av stor en arbetskraftinvandring från länder utanför EU/EES, finns aktuella förslag på det). Det var regeringens politik. Tidningarna var på regeringens sida.

Socialdemokraterna låg lågt, hade många av sina väljare som var invandrare bl.a., och har en tradition av invandrarvänlighet. De var också oroade för att dela upp landet i "vi och dom" på Trumpvis. Brukar inte leda till harmonisk utveckling.

Så det är ingen som sitter och dikterar vad som får komma fram. Det är ett resultat av politiska krafter, tidningarnas politiska inriktning och att journalisterna inte intresserar sig för de människor som råkat i kläm, för det är inte de människorna de umgås med privat. 
  • Anonym (Le)

Tillägg till föregående:
    Den borgerliga regeringen är idag restrektiv till att ta emot flyktingar, men mer positiv till att ta emot utomeuripeisk arbetskraftsinvandring.

Socialdemokraterna har svängt idag i sin invandringspomitik, har en restrektiv flyktingpolitik.

Förmodligen för att det har varit svårt med arbete till de som kommit hit, utanförskapsområdena i städerna har växt och för att många socialdemokratiska invandrare själva anser att Sverige har svårt att klara en stor invandring idag. Finns inget stort tryck på det  inifrån partiet.

• Anonym (Le)
    Tow2Mater skrev 2025-08-16 12:36:28 följande:

Användande av som betydligt bättre alternativ kan tolkas som argumentativt (som motsats till neutralt tips) och kan för andra vara ett betydligt sämre alternativ vid resa. Alla har varken tid, ork, eller klädsel att ta en avvikare till en golfbanerestaurang. Det kan för en icke golfare dessutom känns olustigt och stressigt att dyka upp i en ovan miljö speciellt under resa där man kanske redan har andra stressmoment att handskas med.

Mentat skrev 2025-08-15 13:11:53 följande:
    Om du reser med bil i Sverige föreslår jag ett i mitt tycke betydligt bättre alternativ: Sväng av vägen där det står skyltat till "Golfbana"! De har normalt sett restaurang, man behöver inte vara medlem i klubben för att besöka den och du får god mat i vacker miljö.
    Även icke-golfare kan äta lunch på sådana ställen. Man behöver inte ha golfkläder.

Om man provar en gång så är det inte ovan miljö nästa gång. 

Naturligtvis åker man inte långa omvägar föt att äta där. 
  • Anonym (Le)

På själva golfbanan kanske de ofta har vissa kläder, men i deras restaurang är all O.K.. Fast man kanske skulle känna sig sig lite avvikande i  T-shirt av enklare slag, linne eller flop-flops. Bättre med fritidsskjorta för killar och T-shirt för damer.

• Anonym (Le)
    Anonym (Åt mcdonalds flera ggr i veckan) skrev 2025-08-16 13:49:01 följande:

Min mamma var modell och supersmal. Vi åt på mcdonalds flera ggr i veckan, men vi fick inte dricka läsk eller äta pommes. Utan det var vatten och burgare, ville vi ha mer än en burgare tog hon bort brödet från alla utom den första. Varken jag eller min storasyster är tjocka.

Javisst, hjälper det om man vill hålla figuren! Sedan behöver man lite annat också för att hålla sig frisk i längden.
  • Anonym (Le)
    Anonym (Fred) skrev 2025-08-16 16:38:59 följande:
    Klart du har fel. Det är enkel logik att man inte lever vettigt om man blir utbränd. Tyvärr är många för stolta för att erkänna att de gör fel. Enklare att skylla på annat när de borde rannsaka sig själva.
    Tänk så underbart det skulle vara om man kunde styra hela omvärlden med sina handlingar!

Människor i ens omgivning skulle bli friska, slapp sina fuktionsnedsättningar eller blev yngre och starkare!

Arbetsplatsen man var på förbättrades plötsligt kollosalt, eller det blev plötsligt lätt att få jobb fast man var över 60 år. 

De ekonomiska påfrestningarna på grund av pandemi eller lågkonjunktur skulle försvinna.

Sårbarhet på grund av en våldsam och kaotisk uppväxt skulle försvinna.

Barnen skulle plötsligt börja sova på natten.

Oron för släktingar i ett krigsdrabbat land skulle försvinna.

Tack så väldigt mycket för tipset att leva vettigt!
Svar på tråden Varför äter ni McDonalds? Är det inte dags att förbjuda skiten?